drar ner min xp2000 T-bred processor till 1000mhz, bliren kallare, lr enbart slöare??

Permalänk

drar ner min xp2000 T-bred processor till 1000mhz, bliren kallare, lr enbart slöare??

hej, jag brukar ha på datorn under natten och därför vill jag ha den så tyst som möjligt, för den e inte mer än ett par meter från min säng.. så jag tänkte att jag clockar NER CPU:n till tex 1000mhz (ca 600mhz mindre) och sen använder speedFAN för att dra ner CPU fläktens rpm...

men de jag undrar ( för jag testade i original clock ) om den kommer bli kallare? för jag kunde inte dra ner min whisperock II fläkt mer än till 65% som gjorde den pågränsen till så varm som jag max vill ha den.

EDIT: ni kan svara för att de e kul att veta, men jag insåg nyss att de va hårdisken som lät för de mesta.. så de e ingen idé!

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Medlem

tror inte det kommer bli så stor skillnad och om du då inte kan sänka volten till cpu:n så är det nog ingen ide

Visa signatur

AMD - Probably the greatest Cpu in the world

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VeRnAn
tror inte det kommer bli så stor skillnad och om du då inte kan sänka volten till cpu:n så är det nog ingen ide

är inte säker på den.. måste starta om o kolla... men om jag sak va helt ärlig så tycker jag de verkade funka faktiskt.. normalt när jag drar ner till 65% så går värmen up ... o de ganska snabbt! men nu när jag körde i 1000mhz mode så gick den istället ner .. är inte säker på att jag läsere av skiten rätt =// men jag tror de iaf

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Medlem

Den ska bli kallare när du drar ner frekvensen, men du tjänar mer på att sänka både Vcore och frekvensen.

Permalänk
Medlem

Enligt www.benchtest.com/calc.html så drar du ner din prolle till 37W bara genom att sänka frekvensen. Sen så kommer du kunna sänka v-coren MASSOR också....så 25W är nog inget problem för dig å fixa, och då behövs det INTE mycket te kylning! Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.