Permalänk
Medlem

Ti - 83 Plus

Har just köpt mej en miniräknare för 1195:- p.g.a. matte studier.
och frågan lyder: vilka program, spel m.m. måste man ha? och i vilket filformat ska sakerna vara i?

Permalänk
Medlem

Jag undrar var du köpte den för det priset. Den är mycket dyrare där jag har sett den.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

LOL, jag köper den (ska göra det på måndag) för 800:-, det är visserligen skolan som ordnar det priset men men... Måste nämligen ha den på Teknik.

Permalänk
Medlem

jag köpte den på den lokala bokhandeln. går i TE1 och ska visst behöva en sån här enligt lärarna..

men som sagt, vad finns det för kul till den?

Permalänk
Medlem

Jag har en relaterad fråga... Ska gå Natur / Matematik - Data och min lärare rekomenderar en Ti83 som man kan köpa genom skolan och få 300 rabatt på den(1000:-)... Har en 4-år gammal som min bror köpte för 800:- då, någon Casio... Är det nånting man kan använda eller behöver man en ti83 för att klara allt... Hon säger att den behövs inom Fysiken också... Borde man skaffa den?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

tartin5>>Du klarar dig alldeles utmärkt med din Casio, men det är alltid en styrka att ha samma modell som den där demonstrationer kommer att ske.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Texas Instrument brukar de flesta skolor köpa in. Priserna är ju subventionerade för eleverna och just därför är det ett prisvärt alternativ.

Ti83 är inget krav för att klara ekvationer, algebra, statistik och grafer mm.

Permalänk
Hedersmedlem

www.ticalc.org

Där hittar du allt du behöver veta. (Jag förutsätter att du har en datakabel)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
... men det är alltid en styrka att ha samma modell som den där demonstrationer kommer att ske.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Men visst, kör på märken som ingen annan i er skola har om ni vill sitta och pilla extramycket med era räknare. Det är ju så hysterisk kul.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

jag köpte min för 700:- eller 800:- genom skolan för ett år sen...
och till Matte A+B (och antagligen C) behöver man inga extra program eller så... men jag vet folk som bl.a. har lagt in Super Mario Bros på den....

bara googla runt lite efter TI83 apps eller dylikt....

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

Pratar vi studier på universitet- eller gymnasienivå?

Permalänk

Du måste inte ha några program inlagda alls, och får inte ens ha det på många skolor. Det finns absolut inget program som man behöver/får använda på proven i hela gymnasiematten till F kursen. Det skulle ju gå att göra ett program som underlättar på proven, men det räknas som fusk.

Ang program och spel så sök bara på "+Ti83 +games" på google, så hittar du massor. Även länken www.ticalc.org gav är bra.
Sedan så bör du köpa en datakabel som han oxå nämnde. Det går att skriva in programmen manuellt men är fruktansvärt jobbigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle
Pratar vi studier på universitet- eller gymnasienivå?

Gymnasie såklart! Man får inte använda sig av grafika miniräknare på universitet. På vissa kan man dock få göra grundmatten med en grafikräknare, men inte svårare matte.

Sedan diskutionen om vilken miniräknare man behöver så duger alla avanserade miniräknare bra. Man behöver inte alls ha någon grafritande, men det underlättar väldigt mycket. På den tiden jag läste gymnasiematte (E) så fanns det ca 3pers i min klass som inte hade grafisk av 30.
tartin5: Vilken casio räknare har du? Jag är en miniräknar nörd så jag kan det mesta om dem..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tunnel och Doom är två givna spel...
MirageOS är ju självklart. Sen så lite div program med färdiga formler kan vara gott, periodiska systemet och ett bildprogram. Svenskt språk kan vara användbart, även om det är svårt att komma på vad saker heter på svenska när man lärt sig det på engelska :).

Edit: Cheese, 1200 för Ti83-Plus? Fick min Ti83-Plus Silver Ed med USB-label för 1050 på Akademibokhandeln... Fast priserna kan ju givetvis ha gått upp.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

här hittar du allt du behöver
http://www.ticalc.org/pub/83plus/

Permalänk
Medlem

Har en Ti83-Plus liggandes här hemma, använde den de tre åren jag gick på Teknikprogrammet.
Nu använder jag den bara till att räkna ut lön och liknande basic shit.

Tunnel är ett roligt spel om man inte vill lyssna på läraren, eller som i mitt fall, blir klar med matteproven före alla andra!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på Ti83 och Ti83 plus? Och vad ligger priset på på en Ti83 plus?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG

Permalänk
Medlem

kan nån fixa en länk till doom (?) och tunnel? snälla

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
kan nån fixa en länk till doom (?) och tunnel? snälla

använd sök-funktionen i länken jag postade.
http://www.ticalc.org/search/

Permalänk
Medlem

Okej men fullversionen av elite då? den finns inte där utan bara ett demo ='(

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Inte värt att skaffa en massa spel och hålla på. Inte nog med att det drar på batteriet, det kan fucka upp vissa inställningar du har gjort på miniräknaren (t.ex. på grafer m.m).
Sen vet jag inte hur det är för er, men våran lärare ser till att vi rensar våra räknare från allt innan varje prov, så att vi inte har lagt in något fuskprogram. Efter ett tag tröttnar man på att installera spelet igen.

Permalänk
Medlem

Fick en TI-92 för 900...

Visa signatur

Så frälst av den farliga branten - Jag liksom föll över kanten

Permalänk
Medlem

Våran lärare tvingar inte oss att rensa miniräknaren men annars är han ganska ond. Vad skulle man kunna ha för fuskprogram föresten? Vi får ha en formelsammling på alla våra prov och i den står alla formler och uträkningar som man behöver.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kharma
Fick en TI-92 för 900...

OMG! VaR?

Visa signatur

SWECLOCKERS

Permalänk

På min skola så måste calculator (miniräknare) vara raderad, och man måste även skriva upp vilken calculator vi använde. Om någon skulle ha något program i calculatorn så blir den omedelbart beslagtagen och man får låna en annan. Finns det något där som kan tolkas som fusk så kan man lugnt räkna med polisanmällning + reglerad från skolan + alla andra universitet/högskolor.

Ang fuska så är det skit enkelt att göra på calculatorn, man kan ju scanna med cpen in hela boken man har tenta på och lägga in. De bättre miniräknarna har ju över 1MB rom minne. Så därför har skolorna hårda regler, det är ju även enkelt att göra program som räknar ut saker på matematiska tentor. OBS:Självklart ska man inte fuska och bli reglerad, utan jag bara talade om varför lärarna inte tillåter program på "riktiga" skolor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

okey, har varit å lanat så jag har inte kunnat svara alla... men jag har ju den där datakabeln. hur får man in svenska på den? alltså menyerna.. länk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mockan
okey, har varit å lanat så jag har inte kunnat svara alla... men jag har ju den där datakabeln. hur får man in svenska på den? alltså menyerna.. länk?

du fick med en cd-skiva där finns ett svenskt OS. Installera först programmet för räknaren sedan väljer du att skicak flash(i programmet) till din räknare

Permalänk

En rekommendation: Köp den billigaste grafräknaren ni kan hitta för ni kommer bara använda den under de tre åren på gymnasiet. När ni väl kommer ut på högskolan/universitetet så måste ni kunna räkna allt för hand på papper och då får ni inte använda miniräknare... Miniräknare gör er slappa vilket kommer komma tillbaka som en spark i ansiktet när ni tänker vidarutbilda er...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Finns det något där som kan tolkas som fusk så kan man lugnt räkna med polisanmällning + reglerad från skolan + alla andra universitet/högskolor.

Hmm, polisanmälning? Kan du tala om för mig vilken lag man har brutit emot?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne

Vetefan...

De flesta skolor stänger bara av eleverna eller ger underkänt i ämnet... Går man på t.ex KTH så blir man anmäld till disciplinnämnden och avstängd upp till 6 månader... Inte så kul med andra ord...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne

Man försöker skaffa sig en examen som man inte har rätt till, och därmed sedan söka arbete som man inte har rätt kundskaper till heller.
Det finns folk som har åkt dit för att ha fuskat på högskoleprovet och blivit dömda att betala 60 dagsböter av tingsrätten.
http://www.lu.se/info/lum/LUM_08_97/LUM8_46_fusk.html
Ju högre upp man kommer i utbildningen ju värre är fusk, om någon skulle åka dit på gymnasiet är långt ifrån lika allvarligt som att åka dit på Chalmers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
En rekommendation: Köp den billigaste grafräknaren ni kan hitta för ni kommer bara använda den under de tre åren på gymnasiet. När ni väl kommer ut på högskolan/universitetet så måste ni kunna räkna allt för hand på papper och då får ni inte använda miniräknare... Miniräknare gör er slappa vilket kommer komma tillbaka som en spark i ansiktet när ni tänker vidarutbilda er...

Tycker inte jag! köp istället den bästa miniräknaren ni får ha, och därmed få fina betyg. När ni sedan går på universitet så är miniräknaren bra att ha när man pluggar, för då kan man kontrollera. OBS: Att med bästa så menar jag inte den miniräknaren som är bäst att spela på, utan som är enklast att använda och har många bra funktioner för gymnasiematte.
Exempelvis så kunde min miniräknare smidigt räkna med komplexa tal, vilket innebar att jag visste svaret på allra de enklaste frågorna på E kurs tentan. Jag fick lista ut hur man skulle göra själv, men har man svaret så vet man om man har gjort rätt.

Visa signatur