Är det här moderkortet nått att ha?

Permalänk
Medlem

Är det här moderkortet nått att ha?

Jag har hittat ett Aopen AX4SPE-UN kort ganska billigt och det verkar ha det mesta som en överklockare vill ha och det stöder Prescott. Är det nån som har det eller sett nån recension på det?

Permalänk
Medlem

Vad är det för chipset?

Permalänk
Medlem

Har haft ett antal AOpen kort. Bl.a. deras Granite Bay modell. Inget större fel på korten men persdonligen tycker jag att det finns bättre kort för samma pengar. Nu vet jag inte exakt vad detta kortet kostar men förmodligen är det inte så dyrt, eller??

Hade nog hellre kikat på Asus, Abit eller MSI. Det är de tre korten jag har bäst erfarenhet när det gäller Intels 865/875 chipset (kvalitet/överklockning). Finns säkert andra också som är bra men dom har jag inte testat.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Nej det kostar bara ca 900 på lokala affären. Det står mellan det och ett Abit IS7-E från db.com men är less på att köpa online. Nån som vet om IS7-E stödjer prescott och hur hög Vdimm det går att ställa? Det står inget på Abits hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att i865 stödde Prescott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag trodde inte att i865 stödde Prescott.

Meeen, säg att det inte är så!!!!!
Har precis beställt ett MSI MS-865PE-NEO2-FIS2R i865PE från db, för att kunna köra prescott på det sen.. men om det som du säger är sant så får jag väl köra min gammla CP-P4 så länge...

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Mitt i865PE-kort har iaf prescottstöd enligt BIOS / Tillverkaren

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Skaffa ASUS P4C800-E Deluxe! Stödjer Prescott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Mitt i865PE-kort har iaf prescottstöd enligt BIOS / Tillverkaren

men tror du att mitt MSI MS-865PE-NEO2-FIS2R stöder prescott???

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag trodde inte att i865 stödde Prescott.

Jopp, det stödjer Prescott precis lika fint som 875. Sedan om moderkortet gör det är en annan sak.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Jo det vore fint med ett ASUS P4C800-E Deluxe men det är ju dubbelt så dyrt, men du kanske kan lägga mellanskillnaden?

Permalänk

Hehe, visst..

Permalänk
Medlem

Schysst skickar räkningen på måndag;)

Permalänk

Vill bara komplettera med "senaste nytt" i prescott-såpan,
ett utdrag från detta kommer från cnet news 12 dec.

Intel will upgrade its flagship PC chip in the beginning of the year, but it will keep the current name.

"Prescott," the code name for an optimized version of the Pentium 4, will continue to be sold under the Pentium 4 name, according to sources close to the company. Prescott chips will contain 13 new instructions to improve multimedia performance and run at higher speeds than existing Pentium 4s.

Keeping the name also helps Intel avoid a marketing muddle with the Pentium 4 Extreme Edition. This chip, which was added to the company's product road map this summer, comes with 2MB of cache. Current Pentium 4s have a 512KB cache and Prescott will have a 1MB cache.

With the extra-large cache, the Extreme Edition will outperform Prescott, Brookwood said, and will likely sell for more. It would look odd if Prescott were given a new, higher-numbered name but was slower than a chip already on the market. Current Extreme Edition chips now sell for over $900 while standard desktop chips generally come out at $637.

Intel has said it will come out with more Extreme Edition chips, but a Prescott version with a large cache won't come out for months.

Originally expected at the end of this year, Prescott will now likely come out in February, according to sources. The delay occurred so that Intel could increase the chip's clock speed within a given thermal envelope, a maximum temperature level. Prescott will consume quite a bit of energy, analysts say, which means it will dissipate a lot of heat inside PCs, which has the potential to be damaging.

"The need to compete with a resurgent (Advanced Micro Devices) may have led Intel to rework the Prescott die...to scale to higher frequencies at launch. While many expected Prescott to launch at 3.4GHz, it's possible that Intel ran into speed problems or wanted to reach 3.6GHz at launch," Ashok Kumar, an analyst with U.S. Bancorp Piper Jaffray, wrote in an Oct. 13 report.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Vem är denna Brookwood som nämns i mitten av texten? Bara så man vet huruvida hans uttalande stämmer om att P4EE är snabbare än Prescott. Om jag har uppfattat det rätt så ska ju Prescott ha en uppdaterad variant av HyperThreading vilket kan ge ganska stora prestandavinster.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk

Nathan Brookwood, an analyst at Insight 64.

här hittar du hela artikeln.............
http://news.com.com/2100-1006_3-5121483.html?tag=nefd_top

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Intressant läsning även om jag måste få tvivla lite på deras antaganden att EE är snabbare än Prescott enbart baserat på klockfrekvens och cache, nog är dessa två väldigt viktiga men de visar knappast helhetsprestandan.
Personligen så tycker jag att de borde fokusera mer på budgetversionerna av Prescott man har hört rykten om. Verkar som att det ska släppas en 2,8GHz version med 512kb cache, den skulle kunna vara mycket trevlig då 0.09n tekniken borde tillåta högre frekvenser. Skulle nog kunna bli en trevlig uppdatering från vanliga Northwood.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Jag gick och köpte aopen kortet och så har jag beställt en 2.8 prescott från Itbutikken så nu får vi väl se. Kortet funkar bra med min gammla 2.0 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirPaars
men tror du att mitt MSI MS-865PE-NEO2-FIS2R stöder prescott???

Enligt MSI´s hemsida gör det det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Intressant läsning även om jag måste få tvivla lite på deras antaganden att EE är snabbare än Prescott enbart baserat på klockfrekvens och cache, nog är dessa två väldigt viktiga men de visar knappast helhetsprestandan.

håller med... dessutom är väl de 2MB cache på EE mycket långsammare (lvl3) än vad 1MB på prescott (lvl2) ska bli - det är som uråldriga Celly vs P2 - den ena har större mängd cache, medan den andra har mindre men snabbare...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mutt
Jag gick och köpte aopen kortet och så har jag beställt en 2.8 prescott från Itbutikken så nu får vi väl se. Kortet funkar bra med min gammla 2.0 i alla fall.

Hoppas du vet att du kommer få vänta några månader innan du får prescotten. Den ska inte lanseras förrän i februari.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

det står på deras sida att den kommer in till deras grossist 12januari men det gör inte så mycket om den blir lite sen. Den som väntar på något (förhoppningsvis) gott.