Permalänk
Avstängd

svchost ! problem

när jag startar min dator med ..XP och< sedan trycker ctrl - alt . del.. och ska kolla hur nånga program som är igång ! så ser jag att det är typ 4 svchost i gång ..

1.) är detta normalt ?

2.) om inte hur gör jag för tt det inte ska komma upp när jag startar dator n ?

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är normalt. antalet processer som körs kan variera beroende på hur många tjänster (services) du har igång. jag har för mig att de grupperas i olika processer beroende på vilken typ av arbete de utför eller något sådant. står om detta i faq.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

har 2st. kör 2k.

är du osäker vilka program som körs kan du söka efter dom i sökfunktionen så kan man ibland få reda på vissa saker.

annars är ju msconfig bra, där kan man ta bort massa skit tjänster/program så dom inte startar upp när man startar windows.
win2k har ju inte msconfig med det är bara att lägga över den filen med nätverket, lr liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kran
har 2st. kör 2k.

är du osäker vilka program som körs kan du söka efter dom i sökfunktionen så kan man ibland få reda på vissa saker.

annars är ju msconfig bra, där kan man ta bort massa skit tjänster/program så dom inte startar upp när man startar windows.
win2k har ju inte msconfig med det är bara att lägga över den filen med nätverket, lr liknande.

tjänster styr man via kör->services.msc eller kontrollpanelen->admin.verktyg->tjänster, inte msconfig.
Vill man reglera vilka vanliga processer som startar så är startupcpl dessutom ett bättre alternativ.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Avstängd

slöar svchost ner dator något märkbarty om man har 4 st i gång ? --

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

Dom svchost.exe som är igång behövs. Stänger du nån av dem kommer det att bli problem. Prova!

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
tjänster styr man via kör->services.msc eller kontrollpanelen->admin.verktyg->tjänster, inte msconfig.
Vill man reglera vilka vanliga processer som startar så är startupcpl dessutom ett bättre alternativ.

man kan ju sätta på och stänga av tjänster i msconfig oxå?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kran
man kan ju sätta på och stänga av tjänster i msconfig oxå?

nej, bara om de skall köras vid start eller inte.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

jo, men om dom inte körs vid start så startar dom väl inte senare heller? så då kan man väl "stänga" av tjänster?

godjul förreten

Permalänk
Medlem

Är det inte så att antalet svchost.exe stämmer överens med antalet partitioner man har? Räkna och rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paddaw
Är det inte så att antalet svchost.exe stämmer överens med antalet partitioner man har? Räkna och rätta mig om jag har fel

Fel

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

3 Partiotioner och 4 svchost

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Varnim
3 Partiotioner och 4 svchost

Samma här.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

OKay, då får jag äta upp hatten igen..