Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Jag har lött ihop en VGA -> RGB Scart-sladd enligt den här sidan:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

...och jag säger bara...wow! Vilken bild! När jag kör DVD från datorn på min tv blir bilden nu mer bättre än bilden från min stationära DVD-spelare, och det säger inte lite!
Texten i windows är nu fullt läsbar, skarp som bara den. Och färgerna är helt underbart klara.

Men det finns förstås nackdelar:

1. Man måste kunna löda fast sladdar i kontakter, något som iofs är rätt lätt.
2. Man måste ha ett Radeon-kort med 2 skärmutgångar (många AIW-kort fungerar alltså inte).
3. Man måste ställa in bilden i Powerstrip för att allt ska fungera (upplösning, komposit-sync, interlaced).
4. Bilden flimrar om man har en 50Hz-tv (något som inte märks när man ser på film). Att surfa på tv:n är alltså inte njutbart om man inte har en 100Hz:are.
5. Du måste (förstås) ha en tv som klarar av RGB via scart. Så gott som alla nyare tv-apparater klarar det.

Helt klart ett projekt som rekommenderas!

Edit: Vill du ha en (nästan komplett) sammanfattning av alla sidor i tråden kan du titta på min guide här:
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
Ett nytt förbättrat lödschema finns där, liksom en guide till hur man ställer in datorn efter att ha kopplat in kabeln.

På förekommen anledning måste jag lägga till detta:

Edit #2: Se till att du läst igenom min guide innan du ställer frågor i den här tråden eller börjar löda ihop en kabel! Viktigast är FAQ:en, där svaren till de viktigaste frågorna, samt lösningarna till de vanligaste problemen, står.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Bra tips! Får prova.

Permalänk
Medlem

nice tips.... avskyt den kassa bilden man får av vanliga tv-out

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk
Medlem

Varför måste man ha två VGA utgångar?

Varför måste man ha två VGA utgångar?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Synd att man bara har en skärmutgång på sitt AIW =(

Visa signatur

"If you shake it more than twice your playing with it..."
//ErCa

Permalänk

http://www.x10.com/products/lola_sg1.htm

Borde inte denna grej med stöd för VGA lösa samma sak ?

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Blir ett bokmärke och en dröm

Permalänk
Medlem

Hur stor är risken att man bränner hela kalaset med den där kabeln då? står ju där på sidan: "Only attempt this if you are willing to take the risk of destroying the video input circuitry on your TV and/or the video output circuitry on your Radeon!"

helt klart intressant...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Men varför måste det vara så här?
Det funkar bara med composit på mitt
radeon kort och bildkvaliten är riktigt usel.
Dvd filmer blir det sämre kvalite på och texten flimrar.
s video är mycket bättre men kan inte köra det för
det blir svartvitt. Måste man löda och hålla på bara för att få normal kvalite på sina filmer?

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk
Medlem

Re: Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Jag har lött ihop en VGA -> RGB Scart-sladd enligt den här sidan:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

...och jag säger bara...wow! Vilken bild! När jag kör DVD från datorn på min tv blir bilden nu mer bättre än bilden från min stationära DVD-spelare, och det säger inte lite!
Texten i windows är nu fullt läsbar, skarp som bara den. Och färgerna är helt underbart klara.

Men det finns förstås nackdelar:

1. Man måste kunna löda fast sladdar i kontakter, något som iofs är rätt lätt.
2. Man måste ha ett Radeon-kort med 2 skärmutgångar (många AIW-kort fungerar alltså inte).
3. Man måste ställa in bilden i Powerstrip för att allt ska fungera (upplösning, komposit-sync, interlaced).
4. Bilden flimrar om man har en 50Hz-tv (något som inte märks när man ser på film). Att surfa på tv:n är alltså inte njutbart om man inte har en 100Hz:are.

Helt klart ett projekt som rekommenderas!

Vad kul!

Får man fråga vad du har för TV?

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag inte svarat tidigare!

F: Varför måste man ha två VGA-utgångar?
S: För att man annars inte kan använda datorn till annat än HTPC. Skärmväxel fungerar förstås, men det blir ingen bra lösning. Om man bara använder datorn till att se på film och lyssna på musik med så funkar det dock att bara ha en VGA-utgång - inställningarna gör man då via ett Remote Desktop-program över nätverket.

F: Hur stor är risken att man bränner hela kalaset?
S: Inte speciellt stor, om man inte kopplar helt fel. Om man sedan ställer in fel frekvenser och upplösningar i Powerstrip och låter tv:n stå på en längre stund så är det också möjligt att man kan förstöra tv:n. Med ordentliga kopplingar och rätt inställningar från början blir det hela så gott som riskfritt.

F: Vad har du för tv?
S: Jag har en vanlig 28"-are, 4:3, 50Hz. Bilden blir underbar, precis som från en bra stationär DVD-spelare. På grund av att det blir "pixel-to-pixel"-matchning så kan man t.ex. läsa mycket liten text utan problem (8p). 50Hz gör förstås att bilden blir lite flimrig, men det spelar ingen som helst roll när man ser på film. Har man en 100Hz-tv kan man säkert surfa utan problem också.

Inställningar i Powerstrip då? Här:

Kopiera nedanstående rader och klicka på "paste timings" i Powerstrip så fungerar det. Fininställning kan behövas:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,15,160,81,576,1,3,17,14567,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=15 HSW=160 HBP=81 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,567 720 735 895 976 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

Edit: Som synes fungerar detta med Linux också, men pga. att Powerstrip inte finns där så måste man lägga in upplösningen manuellt.

Edit #2: Nya Powerstrip-värden

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mithril
nice tips.... avskyt den kassa bilden man får av vanliga tv-out

Vad är det för fel på SVHS? Jag kanske inte är så kräsen

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

aac_ripper: Om man är van vid att se på film via en stationär DVD-spelare så står man över huvud taget inte ut med s-video! Jag lovar!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag är van DVD tittare/samlare, har tydligen inte tillräckligt dyr TV för att se skillnaden har kört tv-out sen DVD'n dog (Samsung-skit)..

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag har gjort denna men den behövs justeras lite, så att bilden blir rullfri. Måste mäta spänningrna på kortet så att allt är rätt. Fördelen med kretsen är ju att TV'n alltid blir en monitor, oavsett om man ligger i dos eller Win.

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/cindex.htm...

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

var förbi på en firma här på byn som tillverkar kablage och bad dom göra en sån där kabel åt mig så kabel har jag faktiskt..

dock är jag inte helt säker om dom gjort rätt dock, så känns lite risky att prova om man skulle bränna grafikkort och 16k tv ... dom hade testat kabeln visserligen i deras testmaskiner och sa att den fungerade ...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk

alltså detta låter ju intresant men men finns det inget lättare sätt en detta??? kan man inte bara köpa nån super grej eller nått...själv har man Hercules 9800SE AIW...inte så super bra bild men...S-Video blir svartvit...har en 1år gammal Samsung 28" borde ju funka men...jaja..Composit funkar väll halvbra...kan dock inte läsa texten på skrivbordet när de visas i tvn...jaja skulle väll inte vara så dåligt med dvd kvalite med TV-Out...ehh lika bra att köpa Projektor o bioduk weeeii

Permalänk
Medlem

aac_ripper: Du kanske inte körde RGB från Samsungen? Eller så var DVD-spelaren så dålig att du inte märkte någon skillnad.

Snotling: Om du är osäker så kan du ju använda en multimeter för att mäta spänningen på function select och blanking-pinnarna på scarten. Om du inte använder såna signaler (om din tv kostar 16k behövs det nog inte) så ska det vara riskfritt. Äldre tv:ar behöver dock en spänning på dessa pinnar för att ställa om till RGB.
Du kan ju börja med att ställa in allt rätt i Powerstrip innan du kopplar in kabeln till tv:n - så behöver du aldrig få osyncad signal.
Kabelfirmor borde väl kunna sina saker förresten? (Kanske inte "Berras Bilskrot och Grovkabel" förstås.)

ViperBoyy: P.g.a. att du har ett AIW-kort så saknar du troligen en sekundär skärmutgång, som ju är viktigt om du vill använda datorn till andra saker än att se på tv. Är det viktigt att få RGB-bild så kan du ju köpa ett Radeon 9000 (eller 9200) för ändamålet, vilket iofs är lite dyrt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Om man inte gillar att löda så finns det ju även adapters att köpa som converterar bilden från VGA till RGB.
T.ex. på dustin.se under Multimedia -> PC till TV art nr 5010050771. Har det för att jag såg nån sån på ClasOhlson också.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jodå firman som gjorde kablaget kan sin sak, dock var dom lite osäker på själv kabeln om den håller för trycket eller vad man ska kalla det...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Denna tråd borde klistras !

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk

Hm fattar inte riktigt, är det så här man ska göra:

Mitt Radeon 9600 Pro kort har 3 utgångar - SVID out, CRT connector, DVI connector.

Har en vanlig skärm ( ej platt ) som är kopplad till CRT connector, och tv är kopplad till SVID out.

Enligt guiden ska man alltså, löda ihop en scart kabel med vga och sedan stoppa in den i CRT connector och sedan koppla in en "CRT till DVI adapter" till sin ej-platta-skärm till DVI connector?

Permalänk
Medlem

Ulayo: De där lösningarna fungerar förstås också, och även den hembyggda sync-converter som beskrivs på http://www.moddning.com/?page=vga2tv.
Fördelen med den här lösningen är att Radeon-kortet redan skickar ut allt man behöver - utan någon låda imellan!
Edit: Priset är förstås också mycket lägre för den här "direkt-kabeln" än för någon annan lösning som kräver en converter.

Snotling: Det är knappast några höga strömmar eller spänningar som går i ledarna. Om kabeln är oskärmad och av dålig kvalitet så är det värsta som kan hända att tv-bilden blir dålig.

DiAMONDBlacK: Jag kör "CRT connector" till min vanliga skärm, och "DVI connector" via "DVI till CRT adapter" till tv:n. Detta pga. att jag tycker att bilden på datorskärmen blir liiiite suddigare med adaptern ikopplad. Men det funkar vilket som...
S-video-ut ska du inte använda över huvud taget.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske: Varför funkar detta bara med Radeon-kort? Jag har Geforce TI4200 och skulle vilja prova detta, men det är alltså ingen idé att försöka?

Mvh Robban

Permalänk
Medlem

CRH: Det är ingen dum fråga.
Att man endast kan göra på det här enkla sättet med Radeon (och Matrox) beror på att grafikkortet måste kunna skicka ut en komposit-sync-signal. Scarten i tv:n måste nämligen få syncen på just det sättet.

T.ex. ett GeForce kan bara skicka ut horizontell + vertikal sync, vilket inte duger. Om man löder ihop en sån där krets som jag länkade till (på Moddning.com alltså) så konverteras h- och v-syncen till kompositsync, som ju kan tas emot av tv:n.

(Mycket snack om sync blir det. Men det är det enda som spelar roll, själva RGB-signalerna är redan fullt kompatibla)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ok, tack MrJonas. Får väl vänta med detta tills jag uppgraderat mitt grafikkort. Ett par andra frågor:

Blir det väldigt stor skillnad på detta sätt jämfört med S-video, som jag tycker funkar ok med film?

Vilken är den perfekta upplösningen i PowerStrip om man har en 16:9 tv. Funkar det att köra 1024 x 576 om man vill ha äkta widescreen?

Mvh Robban

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
CRH: Det är ingen dum fråga.
Att man endast kan göra på det här enkla sättet med Radeon (och Matrox) beror på att grafikkortet måste kunna skicka ut en komposit-sync-signal. Scarten i tv:n måste nämligen få syncen på just det sättet.

T.ex. ett GeForce kan bara skicka ut horizontell + vertikal sync, vilket inte duger. Om man löder ihop en sån där krets som jag länkade till (på Moddning.com alltså) så konverteras h- och v-syncen till kompositsync, som ju kan tas emot av tv:n.

(Mycket snack om sync blir det. Men det är det enda som spelar roll, själva RGB-signalerna är redan fullt kompatibla)

Geforcekorten klarar ju inte Interlaced så det skiter sig i vilket fall.

(om man inte vill halvera den vertikala upplösningen)

CRH: 1024x768 kan du glömma, då PAL max ger 720x576 (egentligen 768x576), men bilden blir nog riktigt bra om man kör amorphiska widescreen-filmer.

Permalänk
Medlem

CRH: Om man tycker att s-video är bra så har man verkligen missat nåt! För mig känns det som natt och dag, som skillnaden mellan en gammal VHS-video och en DVD. Väldigt stor skillnad blir det alltså...

Och som Dr Cain säger - en vanlig tv (dvs icke-HDTV) kan bara ta emot 720 x 576, så det är det man får köra på. Att få windows-skrivbordet i widescreen-format fungerar inte så bra det heller, men med filmer går det.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Varför kommer det inget grafikkort med en dugligt tv-out? Borde väl inte vara så svårt xboxen är ju i princip en dator med tv-out och den har ju bra bild!

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Varför kommer det inget grafikkort med en dugligt tv-out? Borde väl inte vara så svårt xboxen är ju i princip en dator med tv-out och den har ju bra bild!

DXR3 och Hollywood+korten håller väldigt hög klass på deras TVout, men det är dom enda jag vet som har lika bra eller bättre än xboxen.