Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias90
ställer jag in det i powerstrip så har jag inte gjort det. kommer nämligen inte åt advanced timing options då den är skuggad.

Nej inte i Powerstrip utan i Catalyst.
Se HTPC_skarmkonfiguration.pdf för minnesanteckningar som jag gjorde när jag konfigurerade upp detta på min HTPC.

Datoristen

Permalänk
Skrivet av Datoristen:

Nej inte i Powerstrip utan i Catalyst.
Se HTPC_skarmkonfiguration.pdf för minnesanteckningar som jag gjorde när jag konfigurerade upp detta på min HTPC.

Datoristen

hittar det inte i ccc?
har dom tagit bort eller gömt denna funktion i dom nya versionerna av ccc?

edit: hittade det nu men ingen bild visar sig på skärmen.
ska fortsätta pilla med inställningar och se vad som händer.

Edit2: har nu fått bild men har helt fel upplösning så det blir som lodräta små vågor och bilden är uppdelad i två.

hur får jag nu powerstrip att ta bort spärren för advance timing options?

Permalänk

har nu gjort lite research och man kan tydligen inte använda powerstrip till att ställa in timings osv på hd5-serien

fast har kommit så långt att jag har bild på tvn men den är gul, ocentrerad och utdragen (fel upplösning).

Kan man inte lura datorn att tro att tvn har en edid som man sedan kan modda för att få in rätt upplösning, hz och hela faderullan?

Permalänk
Medlem

Nån som har en kabel till salu i Stockholm?

Permalänk

Har fixat kabeln och fått bilden att fungera utom en sak.
Tv: visar bara runt 260 av dom 576 pixlarna.
Har testat på 2 tv-apparater och samma problem på båda.

Någon som har en teori på vad som är fel?

Permalänk

Blir det inte bättre bild med en HDMI kabel? ;S

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris aka Doffe:

Blir det inte bättre bild med en HDMI kabel? ;S

Jo, mycket bättre. Tråden gäller givetvis endast de som har gamla TV-apparater/grafikkort. Har man HDMI på båda är det absolut det man skall använda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kabel till salu?

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans man kan köpa en sådan kabel?

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Skrivet av Prickar88:

Har fixat kabeln och fått bilden att fungera utom en sak.
Tv: visar bara runt 260 av dom 576 pixlarna.
Har testat på 2 tv-apparater och samma problem på båda.

Någon som har en teori på vad som är fel?

Gammal post, men jag har samma problem.
Skarp bild, bra färger och full horisontell upplösning men vertikalt så drar bildytan ut sig typ 200 pixlar under TVn.
Om du eller någon annan kommit fram till vad det är så vill jag gärna veta.

Permalänk
Skrivet av mandrag0ran:

Gammal post, men jag har samma problem.
Skarp bild, bra färger och full horisontell upplösning men vertikalt så drar bildytan ut sig typ 200 pixlar under TVn.
Om du eller någon annan kommit fram till vad det är så vill jag gärna veta.

Har ni kryssat i "interlaced" i inställningarna?
Har ni samma inställningar som finns angivna i mina minnesanteckningar HTPC_skarmkonfiguration.pdf?

Permalänk
Skrivet av Datoristen:

Har ni kryssat i "interlaced" i inställningarna?
Har ni samma inställningar som finns angivna i mina minnesanteckningar HTPC_skarmkonfiguration.pdf?

Ah kör med bilden interlaced.

Testade din 1024x756 upplösning (720x576 innan) och då skalade den bara ihop sig på bredden. - Avlånga fönster.

Jag har en Widescreen CRT tv, men den klipper inte av TVbilden.
//Edit altså den klipper inte av TVsignalen utan bara den från datorn

Permalänk
Skrivet av mandrag0ran:

Ah kör med bilden interlaced.

Testade din 1024x756 upplösning (720x576 innan) och då skalade den bara ihop sig på bredden. - Avlånga fönster.

Jag har en Widescreen CRT tv, men den klipper inte av TVbilden.
//Edit altså den klipper inte av TVsignalen utan bara den från datorn

Hur ser det ut i Powerstrip när du kör med TV:n inkoppplad? Alltså det som visas på sidan "Advanced timing options" (sid 10 i mina minnesanteckningar).
Jag har också för mig att jag endast fick halva bilden innan jag fick till det och om jag inte minns fel var det innan jag fick till så att horizontal scan rate är 15.625 kHz och vertical refresh rate 25 Hz (interlaced).

Permalänk
Skrivet av Datoristen:

Hur ser det ut i Powerstrip när du kör med TV:n inkoppplad? Alltså det som visas på sidan "Advanced timing options" (sid 10 i mina minnesanteckningar).
Jag har också för mig att jag endast fick halva bilden innan jag fick till det och om jag inte minns fel var det innan jag fick till så att horizontal scan rate är 15.625 kHz och vertical refresh rate 25 Hz (interlaced).

Jag kommer inte ihåg i nuläget exakt, men jag fick iaf till det.

Problemet var inte nåt med inställningar, utan att jag använde en DVI-VGA adapter. Då jag provade med laptop som har native VGA så fixade det sig som det skulle.

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/tv.html
Står under widescreen timings att det är något konstigt med det där. (även om jag inte använder widescreen upplösning)

Tack för hjälpen