Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har lyckats få till min bild nu, problemet låg i en "feltvinning".
När jag kopplade in VGA-kablarna i SCART-kabeln så tänkte jag inte på att SCART-kabeln korsar PIN 20 med PIN 19. Så jag fick ändra, och vips så är bilden där, stadig och fin.

Och jag har inga som helst röd-blir-brun-fel, lite lite orolig är bilden i windowsmiljö, horisontella linjer, tex URL-fältet i en webläsare skakar upp och ner. Men i filmer är det klockrent!

Tack för all hjälp!

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem

En undran......bilden jag har är kanon! Men jag ser inte hela bilden (skrivbordet), ska det vara så?
I filmerna så verkar hela vara med.....

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Re: Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Jag har lött ihop en VGA -> RGB Scart-sladd enligt den här sidan:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

...och jag säger bara...wow! Vilken bild! När jag kör DVD från datorn på min tv blir bilden nu mer bättre än bilden från min stationära DVD-spelare, och det säger inte lite!
Texten i windows är nu fullt läsbar, skarp som bara den. Och färgerna är helt underbart klara.

Men det finns förstås nackdelar:

1. Man måste kunna löda fast sladdar i kontakter, något som iofs är rätt lätt.
2. Man måste ha ett Radeon-kort med 2 skärmutgångar (många AIW-kort fungerar alltså inte).
3. Man måste ställa in bilden i Powerstrip för att allt ska fungera (upplösning, komposit-sync, interlaced).
4. Bilden flimrar om man har en 50Hz-tv (något som inte märks när man ser på film). Att surfa på tv:n är alltså inte njutbart om man inte har en 100Hz:are.
5. Du måste (förstås) ha en tv som klarar av RGB via scart. Så gott som alla nyare tv-apparater klarar det.

Helt klart ett projekt som rekommenderas!

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk

_Desen: Jag använder komposit mellan Radeon o TV:n men får svartvit bild, är datan inställd på s-video då nånstans?

får helt normal bild me både RGB o scart med min ntsc PS2 på samma TV så man tycker den borde fixa databilden i färg också..

Permalänk
Medlem

Timppa: Det är det som kallas overscan, och det kan man tyvärr inte göra så mycket åt. Har man tur kan man förminska bilden i Powerstrip, men troligen får man leva med att man inte ser 1 cm av bilden på kanterna.

Lenny: Det där skakandet beror på att tv:n visar en interlaced bild. Har man en 100 Hz:are minskar skakandet, men vill man bli helt av med det så måste man ha en tv som klarar progressive scan (vilket inte många gör).

Jag har förresten löst "röd blir brun"-problemet! Det var bara en inställning i Powerstrip som gjorde att bilden blev konstig. Jag hade alltför få "Total horizontal pixels". När jag ökade dessa så kom den röda färgen!
Nu är färgerna 100% korrekta!

Edit: Här är de inställningar jag kör med nu:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,15,160,81,576,1,3,17,14567,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=15 HSW=160 HBP=81 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,567 720 735 895 976 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

Dessa verkar funka för de flesta! Om ni har problem med gulaktig bild, lägg in de här inställningarna istället.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vad hette programmet som man snabbt kunde stänga av och sätta på den sekundära skärmen?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Ultramon
Fullversion, trial
http://www.realtimesoft.com/ultramon/

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk

adaptern från dvi till vga, vad heter den?

hittade nått på datorbutiken.se

DVI Adapter analog DVI -> analog VGA, ha -> ho
DVI Adapter analog DVI <- analog VGA ho <- ha
ISOTECH DVI Adapter Analog DVI M/HD15 F

komplett.se

KA Adapter DVI Han - VGA Hon Adapter
KA Adapter DVI Hona - VGA Hane Adapter

antar att det ska va en adapter som har DVI Han
och VGA Hon, men det står nått om analog, det
spelar ingen roll eller?!?!

Permalänk

Jag har läst massor om detta projekt och håller på att bygga ihop min egen HTPC just nu.

Jag håller på med valet av grafik-kort och alla tips pekar på Radeon korten.

Jag har idag kopplat min Dator till TV via en RC-kabel (heter det väl, det är inte S-Video iallafall) utan en GUL rund kabel. Från en gammalt GeForce2 kort och använder TV-Tool för att få ut min bild på TV.

Jag tycker att min kvalitet är riktigt okej, speciellt när man tittar på film. Men även när jag skall leta mig fram till filmen i WindowsExplorer är den hyfsat enkelt att läsa vad det står.

Jag bifogar en bild på min skrivbordet på TV och undrar hur mycket bättre det blir med ett ATI Radeon 9600 Pro kort och en sådan här kabel. Funderar på att bygga det från en VGA-Kabel som jag klipper sönder.

Tänk på att det blir lite sämre kvalite på bilden från Digitalkameran, det är ju svårt att ta på TV (som är en Panasonic WS 32" 100 Hz).

http://www.gladh.nu/bild001.jpg

- Magnus

Permalänk
Medlem

Hej Jonas/alla.........en fråga, den här Zoomplayer som du och jag använder, kan man få in text i den med Vobsub? Har inte lyckats än....

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Deltajesus: Väldigt fin bild du.. ser ju ut som nån har gått loss med pastellfärger på den svarta texten =p

Om du bara skall spela film på den med en sånhär kabel (inte Svideo) så behöver du inte ett 9600 Pro, det enda du behöver är ett grafikkort som kan ge dig kompositsync och interlacad bild. Så nått billigt ATI är väl ett bra val isåfall.

Permalänk
Medlem

Deltajesus: Jag håller med Cain, väääldigt fin bild.
Jag förstår att din digitalkamera inte är så bra, men man kan ändå tydligt se skillnaden mellan din kompositkabel och den här lösningen.
Med RGB in i tv:n så blir alla färger korrekta, svart blir svart (alltså, likadant som när tv:n är avstängd). Skärpan är som hos en datorskärm, men lite sämre upplösning och större bild.
Kvaliten på filmtittande blir inte längre "okej", utan den blir "bäst".

Timppa: Det ska fungera utmärkt, men jag fick det att funka först efter att jag laddat hem det filtret manuellt.
I FFDshow (en superbra codec som klarar det mesta) finns sub-stöd inbyggt. Det är just FFDshow jag använder just nu...
Högerklicka "på filmen" och välj filter properties så kan du ställa in det mesta... (och även se vilka filter som används).

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Behöver ni inte använda reclock för att snabba upp bilden till 25FPS (25/23.976 ggr) när ni kör PAL förresten på filmmaterial som är i den hastigheten, så att man slipper "tearing"?

Permalänk

MrJonas: Okej då blir det en vga-rgb kabel. Det blir ett 9600 Pro kort så jag kan spela lite spel på burken också. Blir väl mest bilspel eller något annat "icke-våldspel" så sonen också kan vara med.

Kommer säkert att kontakt dig (om det är okej med dig?) när det är dags att bygga kablen, men det blir inte fören islutet av april...

- Magnus

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått hem en kabel nu och har testat lite, har lite problem :/
Det är så att jag kan inte köra med de timings ni har pastat utan måste leka fram själv, problemet är att jag får inte till någon bra bild, den hoppar inte eller dylikt men jag ser knappt på texten vad det står, den är liksom lite vriden och skadad.

Jag har testat ändra på alla möjliga inställningar men får inte till det nå bra.

Sen en annan fråga, måste man alltid ha powerstrip igång för att det ska fungera?

Vi tar en till fråga när vi ändå är på gång

Varför förskjuts min bild 2-3 cm åt höger så fort jag startar powerstrip?

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Tjenare, köpte en sådan VGA -> Scartkabel från Dave00
Men det visade sig att kabeln är för kort, så jag tänkte köpa en VGA förlängare:
http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro...

Tänker även sen koppla i en VGA -> CRT connector till VGA -> Scart kabeln. Jag undrar om det går att förlänga på ett sånt sätt? Eller ska man kanske använda Scart förlängare? Vill inte ha störningar o dyl.

Permalänk
Medlem

Jag har fått till bilden så att den står still nu iaf, men jag har flera problem som sagt.
Min TFT-Monitor förskjuts ca 2-3cm till höger när jag startar Powerstrip.
Och ibland så hoppar den ur sync så jag måste reboota datorn, det är när jag håller på i Powerstrip, men det som är så mysko är att jag grejar med sekundera monitorn, alltså tv'n.
Det är skitskumt och mycktet irriterande!

Nu till bilden på tv'n, den rullar inte men är fruktansvärt hackig (hackiga kanter), jag kan inte läsa någonting som står, har testat med alla möjliga inställningar i powerstrip.

Jag kör 720x576 på ett Radeon 9700 Pro och har en Sony KV FX65 32" 100hz TV.

Höll på halva natten igår men det vill sig inte :/

Permalänk

Var kan man köpa en vga till rgb converter till vettiga priser

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att jag har löst de flesta problemen nu, fick till bilden helt ok, använde Mrjonas timings och modifierade dom lite grann (fungerade inte alls först?). Förskjutningen på monitorn gick också att lösa med powerstrip.

Är helnöjd nu, jag och polaren sitter och kikar på film nu, ser skitbra ut!

Permalänk
Medlem

e2zippo: Bra att du fick det att funka! Angående timings så verkar det som om det inte finns någon "standard" som funkar på alla tv-apparater. Någon standard borde ju finnas, men hur den ser ut har jag ingen som helst aning om...

DiAMONDBlacK: Det ska gå utmärkt att förlänga den. Bildkvaliteten beror förstås mycket på förlängningskabeln, så jag rekommenderar dig att köpa en VGA-förlängningskabel (som kanske iofs är dyrare än en scart...).
Jag köpte t.ex. en billig scart-växel, och bilden blev märkbart suddigare med den inkopplad...så signalen är ganska känslig.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har fått min beställda kabel från Davve00, testade lite men har ännu inte fått någon bild. Först var TV:n vit, med ett flygande svart streck, när jag drog igång powerstrip och kopierade in MrJonas inställningar blev det bara svart. TV stödjer RBG.

Frågor:
1. Jag har kopplat in kabeln i VGA kontakten och kör min TFT på DVI kontakten, är det där felet ligger (har ännu inte fifflat runt med alla PS inställningar)?

2. När jag kopierat in inställningarna till powerstrip så verkar det som om de olika värdena inte har blivi lagrade, upplösningen 720x576/25hz syns som vald för 2nd monitor. Känner mig osäker på om PS verkligen använder sig av MrJonas inställningar...

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy
Har fått min beställda kabel från Davve00, testade lite men har ännu inte fått någon bild. Först var TV:n vit, med ett flygande svart streck, när jag drog igång powerstrip och kopierade in MrJonas inställningar blev det bara svart. TV stödjer RBG.

Frågor:
1. Jag har kopplat in kabeln i VGA kontakten och kör min TFT på DVI kontakten, är det där felet ligger (har ännu inte fifflat runt med alla PS inställningar)?

Nej, jag har testat köra både på DVI och VGA-kontakten, det ska inte spela någon roll.

2. När jag kopierat in inställningarna till powerstrip så verkar det som om de olika värdena inte har blivi lagrade, upplösningen 720x576/25hz syns som vald för 2nd monitor. Känner mig osäker på om PS verkligen använder sig av MrJonas inställningar...

Det är bara klicka på advanced timings och kolla vilka värden som står och om dom stämmer överrens med dom du klistrade in. Se till att klicka på apply-knappen efter du är klar.

Jag fick lov att modifiera totalvärdena på mrjonas timings för att jag överhuvudtaget skulle få bild på min TV.

Permalänk
Medlem

OKi, tack för svaren! Får ta och testa lite imorrn... wish me luck

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

e2zippo: Posta gärna dina Powerstrip-inställningar här, de kanske fungerar på fler tv-apparater än de jag använder!
Klicka bara på Copy Timings för att få dem till klippbordet...

Sammyboy: Det där problemet beror på att din tv inte förstår att den ska visa RGB-bild. Det svarta du ser är komposit-bilden, som ju bara består av en sync-signal.
Det är blanking-spänningen på pinne 16 som gör så att tv:n ställer om till RGB. Har man inte lött rätt där så funkar det inte...
Har du tillgång till en voltmeter så kan du mäta mellan metallblecket på scart-kontakten och pinne 16, och se om spänningen ligger mellan 1 och 3 volt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
e2zippo: Posta gärna dina Powerstrip-inställningar här, de kanske fungerar på fler tv-apparater än de jag använder!
Klicka bara på Copy Timings för att få dem till klippbordet...

Sammyboy: Det där problemet beror på att din tv inte förstår att den ska visa RGB-bild. Det svarta du ser är komposit-bilden, som ju bara består av en sync-signal.
Det är blanking-spänningen på pinne 16 som gör så att tv:n ställer om till RGB. Har man inte lött rätt där så funkar det inte...
Har du tillgång till en voltmeter så kan du mäta mellan metallblecket på scart-kontakten och pinne 16, och se om spänningen ligger mellan 1 och 3 volt.

MrJonas: Skickar den idag. Hann inte igår.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Ok, här kommer mina timings.

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,77,48,99,576,3,3,41,14705,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=77 HSW=48 HBP=99 kHz=16 VFP=3 VSW=3 VBP=41 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,705 720 797 845 944 576 579 582 623 interlace +hsync +vsync

Hoppas det hjälper någon.

Permalänk

Jag e noob på powerstip, men hur får man fram timings fönstret?

Permalänk
Medlem

Lite frågor igen:

1. MrJonas: Jag har en voltmeter men jag vet inte hur jag ska ställa den för att mäta?

2. Igår kunde jag aktivera 2nd monitor i ATI kontrollpanelen men idag så förblir den avkryssad efter att jag tryckt i den + tryckt på verkställ knappen, hänger du med min kanske något röriga formulering?

Första gången jag provade kabeln, utan Powerstrip, så fick jag vit bild och ett svart flygande/rullande streck, men nu blir det som sagt bara svart.
kabeln är 15m cat5.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy

2. Igår kunde jag aktivera 2nd monitor i ATI kontrollpanelen men idag så förblir den avkryssad efter att jag tryckt i den + tryckt på verkställ knappen, hänger du med min kanske något röriga formulering?

Jag har typ samma problem... min kabel fungerar för jag har fått bild på TV:n och ställt in PowerStrip rätt så att allt är som det ska.
Men efter att jag startat om datorn kan jag inte längre aktivera 2nd monitor... den blir automatiskt urkryssad så fort jag trycker "Apply".
Kan man på något sätt tvinga grafikkortet att skicka ut en signal på DVI porten?

/Magion

Visa signatur

One Unix to rule them all, One Resolver to find them,
One IP to bring them all and in the zone bind them.