Permalänk
Medlem

döda pixlar eller ej?

Jag har granskat min skärm (se sign.) som tusan... Jag har 1 garanterat död pixel! Den är mörkgrå och är den enda man lägger märke till utan att rågranska.

Dock efter hårt granskande vid mörk bakgrund, hittade jag ett par ljusa prickar (ca 4-5 stycken). Saken är bara den att de inte ser tillräckligt stora ut för att vara "hela" döda pixlar. Dessutom är de oerhört känsliga för vilken vinkel man tittar ifrån. Samtliga av dessa är helvita... Trots den helvita färgen är de alltså rätt så svåra att hitta. Är de verkligen döda pixlar? Om inte, vad tusan är det?

Vore kul att veta så man inte gör bort sig vid reklamationen...

Edit: Dessa ljusa pixlar verkar bara synas vid svart bakgrund... Alltså inte vid mörkblå, mörkgrön etc.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks den. Hercules har problem med döda pixlar verkar det som.

Här står max 4 pixelfel, och det har du ju minst...
http://www.dustin.se/menyer/kundtjanst/felsokning/d_felsoknin...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

jo, det är tanken att jag ska... Bara det är döda pixlar det handlar om. Borde de inte vara mer synliga, speciellt om de är ljusa?

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Hedersmedlem

hmm......jag har samma "problem" som du...men för mig är det inte döda pixlar.

Mitt problem är (förutom den enda helt döda grå pixeln i nedre högra hörnet) damm som fastnar på skärmen.....dammkornen reflekterar ljuset på något konstigt sätt, så de får jättemystiska färger - se till att detta inte är ditt problem....
de reflektionerna här, är också väldigt känsliga för vinkeln man ser dem från

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Om du tittar jäkligt nära på skärmen så ser du att pixlarna är förhållandevis stora, dvs det syns om den är trasig! Däremot kan det vara så att det ligger ett skikt utanpå själva pixlarna och däremellan kan det leta sig in damm och annat otyg, detta kan uppträda som vita små prickar på skärmen.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

ok... tackar för svaren! det är iaf inte damm utanpå skärmen som orsakar det, det kollade jag givetvis först. Men om det nu skulle vara damm mellan lagren på nått sätt, räknas inte det till garantin då? Eller får man dras med skiten?

Edit: Är det verkligen damm förresten?? Mot svart bakgrund borde det inte reflekteras nåt ljus mot damm just därför att det inte är nåt ljus (svart=släckt)... Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xnx
ok... tackar för svaren! det är iaf inte damm utanpå skärmen som orsakar det, det kollade jag givetvis först. Men om det nu skulle vara damm mellan lagren på nått sätt, räknas inte det till garantin då? Eller får man dras med skiten?

För det första beror det på i vilken utsträckning det är, enklast är nog om du ringer och hör med butiken där du köpte skärmen vilken policy dom har, trilskas dem är det bara att slå en signal till tillverkaren. Risken är dock att du får vänja dig vid fläckarna :-/

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!