Klocka Prescott till 3.8Ghz = shutdown

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
inte #1 då det innehåller ett fel - AMD64 håller sig ljummen++ (:D) den oxå... (dvs lungt över 50 i load)
inte heller #2 är något måste.. visst även AMD kan floppa, men att Intel gör en FUBAR-värmare betyder inte att AMD måste följa deras exempel
#3.... om det vore så enkelt... att Intel troligen inte kommer lyckas bli kallare än AMD på ett tag hoppas jag att man kan räkna med (för det är större risk/troligare att AMD lyckas skapa en spishäl på 0.09 än att Intel kommer fixa strömförbrukningen på prescott!)
att Intels PR-machineri skulle få grus i kvanarna är dock inte troligt, därför kommer nog inte AMD att ta så mycket marknad...

NÖjer mig med dom svaren ^^....

Vaddå ljummen den ligger runt 30-40 42-50 full load den är som en intel

Frink: Nej det sa jag aldrig men att AMD har gjort exakt samma form så dom härmar ju intel då eller?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

härmar och härmar.. njo.. men "lock" på processorn är ju ingen ny företeelse - P1MMX hade det, Cyrix hade det, AMD's tidigare hade det oxå..

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Maniak: Vaddå då om jag är Intel fanboy vafan är inte du då Amd fanboy du försvarar amd lika mycket som jag försvarar intel så yttra dig inte

Jag har Intel, men jag tycker inte att allt annat suger för det.
Du har bara sagt att AMD suger, härmar Intel osv.
Kommer du ihåg när du har sagt att Prescott kommer äga AMD så !¤/&¤&! mycket och att Gf FX5800 ägde 9700pro. De orden har du fått äta upp va?

Du har väl aldrig tänkt at du kan ha fel va?

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Härma Intel? Alltså, måste man uppfinna nya saker hela tiden eller? Undra om dom inte har härmat nåt från Motorola nångång förr i tiden... eller var det ENIAC..? Trött på era dumma diskussioner om ingenting... AMD eller Intel, skojigt. Tacka vet Jag Commodore.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Jag har Intel, men jag tycker inte att allt annat suger för det.
Du har bara sagt att AMD suger, härmar Intel osv.
Kommer du ihåg när du har sagt att Prescott kommer äga AMD så !¤/&¤&! mycket och att Gf FX5800 ägde 9700pro. De orden har du fått äta upp va?

Du har väl aldrig tänkt at du kan ha fel va?

Jag var n00b då

Jojo men då fanns ju inte Amd64:an
Ja suger inte Xp serien jämfört med P4 serien frågan ngn som säger att den inte gör det.
då ska jag äta upp min mössa! härmar dom inte deras cpu form då med plattan och det för att få bättre kylning eller är jag synskadad och ser fel?
Jag köper gärna en Amd64 i dag om jag hade haft pengarna..

men väntar tills tejas kommer :)....

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Jag var n00b då

Jojo men då fanns ju inte Amd64:an
Ja suger inte Xp serien jämfört med P4 serien frågan ngn som säger att den inte gör det.
då ska jag äta upp min mössa! härmar dom inte deras cpu form då med plattan och det för att få bättre kylning eller är jag synskadad och ser fel?
Jag köper gärna en Amd64 i dag om jag hade haft pengarna..

men väntar tills tejas kommer :)....

Du är fortfarande en "n00b", tro inget annat.

AthlonXP är väldigt konkurrenskraftig i jämförelse med P4C, visst den är lite långsammare men det är inga jätteskillnader som alla vill få det att se ut som. Samma sak gäller P4C och A64 där är det inte heller några gigantiska skillnader. Så här har du den som säger att AthonXP inte suger i jämförelse med P4C, varsågod och ät din mössa nu.

IHS:en som sitter på P4 och nu även på A64 har ingenting med en sänkning temperaturen att göra, att ens kalla det för Internal Heatspreader är egentligen ett skämt, den existerar enbart pga att det är väldigt lätt att krossa kärnan annars. Så du ser inte fel men du har förstått fel. Att de sedan ser någorlunda lika ut är väl knappast något man kan beskylla vare sig AMD eller Intel för, det är förmodligen den enklaste och mest välfungerande formen, skulle AMD gjort sin triangulär istället eller?

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san

AthlonXP är väldigt konkurrenskraftig i jämförelse med P4C, visst den är lite långsammare men det är inga jätteskillnader som alla vill få det att se ut som. Samma sak gäller P4C och A64 där är det inte heller några gigantiska skillnader. Så här har du den som säger att AthonXP inte suger i jämförelse med P4C, varsågod och ät din mössa nu.

IHS:en som sitter på P4 och nu även på A64 har ingenting med en sänkning temperaturen att göra, att ens kalla det för Internal Heatspreader är egentligen ett skämt, den existerar enbart pga att det är väldigt lätt att krossa kärnan annars. Så du ser inte fel men du har förstått fel. Att de sedan ser någorlunda lika ut är väl knappast något man kan beskylla vare sig AMD eller Intel för, det är förmodligen den enklaste och mest välfungerande formen, skulle AMD gjort sin triangulär istället eller?

Du tog orden ur min mun :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Du tog orden ur min mun :).

säkert

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fint skrivet,

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem

Det är förresten inget speciellt med 0.09-teknik som gör den varmare, det är Strained Silicon som Intel kör med som skapar värmeproblemen (de beror mest på läckage i transistorerna) men som är nästan ett krav för att deras transistorer ska gå att köra i 10GHz+ (P4 har en beräkningsenhet som går i dubbla frekvensen).

0.09 betyder alltså inte automatiskt mer värme.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Frostyfog: -=AgV=- försöker bara få er att förstå hur dumt det ser ut när en hord av amdägare anfaller ett fåtal individer såfort de försöker säga något positivt om Intel.

Själv försöker jag tillrättavisa folk som ger felaktiga uttalanden oavsett om det är AMD eller Intel. Om MrTT sprider felaktig fakta här på forumet så är det väl inget konstigt om folk som vet lite bättre försöker förklara för honom hur det ligger till?

Permalänk

Enligt mig så har jag läst i flera trådar och det enda sättet man kan ha en normal konversation med "Virustommy" och "MrTT" är om man älskar INTEL och hatar AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Jag har haft AMD ett tag nu, en 1700+ och en 2600+.
Finns inte mkt positivt o säga. Dom blir varma som in i h*lvete
Och dom är slöa när det gäller tyngre spel. Laggar som f*n
Och min Farsas P4 2.2GHz Äger min dator lätt. Pentium4 ska jag lägga in i min nya burk som kommer i mitten av kommande vecka. Det är en Antec Super Lanboy. Ska köpa till ett Asus P4P800-Deluxe o minst 3.2GHz P4. Efter det ett ATi Radeon 9800pro ICE Q. Sen 2 * 512 Corsair och f*n om inte spelen flyter me 1280 X 1024 allt på max 2x anti aliasing !!!!!!

men uhm, 1:kt400 (ditt moderkort suger nått så hårt) du skulle kört med ett nf2 ist.
2: lycka till att köra _något_ tyngre spel med ett gf 4 =P. Det är ju ffs stenåldrigt.

Min bror hade först en p4a 3,0 ghz med zalmans jätte fläns låg den på 60C @ full load, installera om flänsen 2ggr för vi tyckte cpu:n var alllldellles för varm. Han har kör en a64 3200, med _samma_ cpu kylning, chassie etc ligger denna på ca 49C full load...
intels cpu:er var svala i början av northwood serien tex min 2,4 533 cpu kan jag köra med en fläkt som snurrar under 1000varv / min, de nya p4: orna (800 mhz buss cpu:erna) är _väldigt_ mycket varmare. iaf när du kommer upp i frekvens ( 3- 3,2 ghz).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Enligt mig så har jag läst i flera trådar och det enda sättet man kan ha en normal konversation med "Virustommy" och "MrTT" är om man älskar INTEL och hatar AMD.

Håller med till 100%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Why me

men uhm, 1:kt400 (ditt moderkort suger nått så hårt) du skulle kört med ett nf2 ist.
2: lycka till att köra _något_ tyngre spel med ett gf 4 =P. Det är ju ffs stenåldrigt.

Min bror hade först en p4a 3,0 ghz med zalmans jätte fläns låg den på 60C @ full load, installera om flänsen 2ggr för vi tyckte cpu:n var alllldellles för varm. Han har kör en a64 3200, med _samma_ cpu kylning, chassie etc ligger denna på ca 49C full load...
intels cpu:er var svala i början av northwood serien tex min 2,4 533 cpu kan jag köra med en fläkt som snurrar under 1000varv / min, de nya p4: orna (800 mhz buss cpu:erna) är _väldigt_ mycket varmare. iaf när du kommer upp i frekvens ( 3- 3,2 ghz).

Tempen visar fel till 99,9% ändå. Inget att jämnföra mellan olika platformar, inte ens likadana moderkort i samma serie. Ta det som ett riktvärde

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha, klockrent som vanligt, Hentai-san ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill

Men ffs, killen är ju så trångsynt så att man får cellskräck....

Jag har en Intel P4C 2.8 GHz... Inte fan är jag något Intel-fanboy för det? Det var det som ägde när jag köpte datorfanskapet, och så var det med det. Inte fan fanns A64 då. Jag hade säkert köpt det i så fall.
Dock stör jag mig på att många A64-plattformar inte stödjer DualChannel....

Visa signatur

Orka? :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Tempen visar fel till 99,9% ändå. Inget att jämnföra mellan olika platformar, inte ens likadana moderkort i samma serie. Ta det som ett riktvärde

nej visst, men jag tror verkligen inte det kan skilja 11C @fulload mellan olika tempgivare. Då kunde tillverkarna verkligen skippa bygga in tempmätare i cpu:erna. För dessa cpu: er läser väl tempen från kärnan, jag har iaf inte sett nån termistor i sockeln sedan mitt amd 761 chippade moderkort.

Man kan iaf dra slutsatsen att a64 genererar mindre värme än motsvarande p4a... eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

lycka till att köra _något_ tyngre spel med ett gf 4 =P. Det är ju ffs stenåldrigt.

Eh? Geforce 2 är möjligtvis stenålder...

Spel som funkar utmärkt med Geforce 4:

Max Payne 2
Painkiller
Farcry
UT2004

osv

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Eh? Geforce 2 är möjligtvis stenålder...

Spel som funkar utmärkt med Geforce 4:

Max Payne 2
Painkiller
Farcry
UT2004

osv

inte med kantutjämning

Farcry med gf4, de fungerar inte ens tillfredställande med mitt 9800pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

inte med kantutjämning

Farcry med gf4, de fungerar inte ens tillfredställande med mitt 9800pro.

flyter på rätt bra med mitt Ti4200 i 1024x768....

så offtopic det kan bli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
flyter på rätt bra med mitt Ti4200 i 1024x768....

så offtopic det kan bli

Kanske för att ditt GF4 inte stödjer många funktioner i Far Cry.....

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Temperaturen på tillexempel ABit IC7 räknas ut genom att moderkortet kollar på volten, sen mäter den vilken chassi temperaturen är. Sen kör den en liten uträkning på vad det ger för ungefärlig CPU temperatur.

Med andra ord, 10% pålitlighet.

Jag tror knappast tillexempel att min vattenkylning som är rätt så saftig, som itne ens blir pissljummen efter ett antal timmar prime. Skulle vara 45grader idle. Det är då på min p4 2.8ghz.

Permalänk
Medlem
Citat:

nej visst, men jag tror verkligen inte det kan skilja 11C @fulload mellan olika tempgivare. Då kunde tillverkarna verkligen skippa bygga in tempmätare i cpu:erna. För dessa cpu: er läser väl tempen från kärnan, jag har iaf inte sett nån termistor i sockeln sedan mitt amd 761 chippade moderkort.

Man kan iaf dra slutsatsen att a64 genererar mindre värme än motsvarande p4a... eller hur?

Jag kan garantera dig att det kan skilja t.o.m. mer än 11°C mellan olika tempgivare, kan ju köra med två stycken exempel från min egna senaste moderkort. Hade ett P4S8X som visade 22°C på processorn idle när det var 23°C rumstemp, mitt nuvarande Albatron visade däremot 85°C idle på min 2,6C vilket är ganska roligt då den ganska säkert skulle börjat throttla då.

I båda fallen hade jag en koolancekylning monterad på samma sätt med AS3 i båda fallen. Det som skiljer är moderkort och processor, på mitt P4S8X var det en 2,4A och som sagt en 2,6C på mitt Albatron. En skillnad på 63°C idletemp borde ju om något visa tillförlitligheten hos tempsensorerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan garantera dig att det kan skilja t.o.m. mer än 11°C mellan olika tempgivare, kan ju köra med två stycken exempel från min egna senaste moderkort. Hade ett P4S8X som visade 22°C på processorn idle när det var 23°C rumstemp, mitt nuvarande Albatron visade däremot 85°C idle på min 2,6C vilket är ganska roligt då den ganska säkert skulle börjat throttla då.

I båda fallen hade jag en koolancekylning monterad på samma sätt med AS3 i båda fallen. Det som skiljer är moderkort och processor, på mitt P4S8X var det en 2,4A och som sagt en 2,6C på mitt Albatron. En skillnad på 63°C idletemp borde ju om något visa tillförlitligheten hos tempsensorerna.

okej okej okej okej, jösses vad man kan bli trött på detta forum.
Nu visade inte dessa två termistorer så förbannat fel som dina, 22C på en cpu. Jag hade bytt moderkortet ifall jag hade fått ett som visade så låga värden. Kan tilläggas att tom flänsen var varmare när den satt i intel riggen efter en tids användade. Vi kände på den för vi tyckte att 60C var väldigt mycke för att vara en intel (trodde vi monterat flänsen fel), men efter att ha kännt på flänsen tvekar jag inte en sekund om att tempen kan ha legat där omkring.

Jag vill även minnas att amds a64 serie avger mindre Watt än intels p4C ( 3,0ghz +). watt = effekt, det är detta som omvandlas till värme och som du vill bli av med från din cpu. Ju lägre tal framför W ( förkortningen) desto mindre värme avger cpu:n vid arbete.

Athlon 64 3200+ 66W enligt http://www.hardtecs4u.com/reviews/2004/amd_athlon64_3400/inde...

Vill minnas att Intels 3,0 ligger nånstans rung 80W

Så en 10C, som skillnaden mellan dem är vid full load enligt mätarana kan nog stämma (tycker personligen de borde skilja mer) ganska bra eller va tror du !?

Permalänk
Medlem
Citat:

okej okej okej okej, jösses vad man kan bli trött på detta forum.
Nu visade inte dessa två termistorer så förbannat fel som dina, 22C på en cpu. Jag hade bytt moderkortet ifall jag hade fått ett som visade så låga värden. Kan tilläggas att tom flänsen var varmare när den satt i intel riggen efter en tids användade. Vi kände på den för vi tyckte att 60C var väldigt mycke för att vara en intel (trodde vi monterat flänsen fel), men efter att ha kännt på flänsen tvekar jag inte en sekund om att tempen kan ha legat där omkring.

Jag vill även minnas att amds a64 serie avger mindre Watt än intels p4C ( 3,0ghz +). watt = effekt, det är detta som omvandlas till värme och som du vill bli av med från din cpu. Ju lägre tal framför W ( förkortningen) desto mindre värme avger cpu:n vid arbete.

Athlon 64 3200+ 66W enligt http://www.hardtecs4u.com/reviews/2004/amd_athlon64_3400/inde...

Vill minnas att Intels 3,0 ligger nånstans rung 80W

Så en 10C, som skillnaden mellan dem är vid full load enligt mätarana kan nog stämma (tycker personligen de borde skilja mer) ganska bra eller va tror du !?

Jag har aldrig sagt emot din påstående gällande tempen på A64:an så varför du drar upp det vet jag inte. Jag vill bara upplysa dig om att man inte ska lita på tempsensorn. Sedan förstår jag inte varför man ska byta ett moderkort bara för att det visar fel temp? Blir datorn snabbare ifall man vet tempen? Försvinner viktiga funktioner ifall den visar fel?

Det finns en tumregel man ska köra med idag i.o.m. alla sketna sensorer, ifall datorn är stabil så är den tillräckligt kall.

Men jag ber om ursäkt för mitt drastiska påhopp och böjer mig inför din visdom om tempsensorer...

Visa signatur