Vad krävs för att sätta upp en webserver?

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att sätta upp en webserver?

Halllå!

Vad krävs för att sätta upp en liten webserver med ganska lite trafik? Både hårdvara, mjukvara och domänfixande.

Vad jag vet och tror hittils (rätta mig om jag har fel):

Man måste registrera domänamnet. (hos vem rekommenderar ni att man registrerar?)
Man måste peka domänen till ens egna IP (dynamiskt ) (mha av zoneedit kanske?)
Man måste ha en dator
minne? 256MB borde väl räcka rätt långt?
Man skall köra någon webservermjukvara. Inte IIS antar jag (pga säkerhet), är apache överlägsen?
Internetlina, jag har BBB 8/1 (i verkligheten: 6,5/5)

Några tips?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

En burk med Linux, Apache, MySQL och PHP kräver inte mycket, ska du bara ha några enstaka samtidiga besökare räcker det med ca Pentium1, 32mb minne, hårddisk efter behov och ett bra nätverkskort.

Börja med att försöka få upp webbservern innan du registrerar en domän.

Om du söker hittar du många trådar om domänregistrering och linux som webbserver.

Permalänk
Avstängd

Debian + apache 1.3.29 + php4 + mysql
www.godaddy.com

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

Är det bara linux som gäller? Och varför isf.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill

allt som inte börjar på windows...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad finns det för fördelar att köra en egen DNS-server (tinydns eller Bind9) i stället för att köra t ex
freedns.afraid.org
www.xname.org
www.zoneedit.com
www.dyndns.org

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Funkar med valfritt nt system också men det kostar massa pengar

Citat:

Vad finns det för fördelar att köra en egen DNS-server (tinydns eller Bind9) i stället för att köra t ex
freedns.afraid.org
www.xname.org
www.zoneedit.com
www.dyndns.org

Du måste ha fast IP-nummer för att köra egen DNS-server för din domän.
Annars är det väll igen större skillnad. Kanske lite snabbare, kanske inte beror på.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ha nått domän-namn, man kommer åt servern på serverns ip ut mot internet (men det är lättare att komma ihåg spenen.tk än 217.81.98.45)

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Funkar med valfritt nt system också men det kostar massa pengar

Vilket är bäst av ett NT-system eller ett *nix-system om man bortser från pengar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Du måste ha fast IP-nummer för att köra egen DNS-server för din domän.
Annars är det väll igen större skillnad. Kanske lite snabbare, kanske inte beror på.

OK, jag har inte fast IP, så det sket sig. Men då kör jag helt enkelt zoneedit istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPENEN
Man behöver inte ha nått domän-namn, man kommer åt servern på serverns ip ut mot internet (men det är lättare att komma ihåg spenen.tk än 217.81.98.45)

Jag skall ha ett domän-namn. Det är som sagt svårt att komma ihåg ett IP-nr.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vilket är bäst av ett NT-system eller ett *nix-system om man bortser från pengar?

det går inte jämnföra unixsystem med windows. skillnaden är ljusår stor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

huvudtaget tanken på att installera windows på en server får en att spy...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De skillnader jag känner till (generaliserat):
Win: Kräver mer hårdvara (=långsammare), dyrt, lättkonfigurerbart, osäkert
*nix: Kräver mindre hårdvara (=snabbare), billigt, svårare att konfigurera, säkert

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maud

Redogör gärna skillnaderna mellan en *nix-server och en windows-server.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera namecheap.com, $8,88 / år och du kan använda deras DNS servrar, e-mail forward etc ingår. Det finns säkert billigare men dom har ett trevligt gränssnitt och jag har inte märkt av några stabitetsproblem.

Kan också rekommendera en LAMP server, Linux + Apache + PHP + MySQL

Om du inte har någon *nix vana kanske http://fedora.redhat.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6

det måste upplevas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Jag kan rekommendera namecheap.com, $8,88 / år och du kan använda deras DNS servrar, e-mail forward etc ingår. Det finns säkert billigare men dom har ett trevligt gränssnitt och jag har inte märkt av några stabitetsproblem.

Kan också rekommendera en LAMP server, Linux + Apache + PHP + MySQL

Om du inte har någon *nix vana kanske http://fedora.redhat.com

namecheap låter ju bra!

LAMP (eller LAPM ) låter ju inte så dumt

Jag har provat lite *nix, bl a körde jag en clarkconnect-brandvägg ett tag för ett tag sedan. Den funkade ju bra med lite pill.

Visa signatur

Permalänk

Jag rekommenderar följande kombination (som jag även kör själv som av en slump!):

Domännamn: www.dotster.com (grymt proffsiga och hyffsat billiga)
DNS: www.zonedit.com
Sen installer du en iz-update klient på servern (finns för både *nix och windows) som uppdaterar ditt IP mot zoneedit DNS:erna. Funkar perfa!

Jag kör IPCop som brandvägg (linux router/firewall distro) men webbservern är en win2k sp4 med apache + mysql. Den är dock lite överdimensionerad (512MB RAM Athlon 2100+) så i ditt fall funkar det säkert bättre med linux i botten även på servern. Lycka till!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Jag rekommenderar följande kombination (som jag även kör själv som av en slump!):

Domännamn: www.dotster.com (grymt proffsiga och hyffsat billiga)
DNS: www.zonedit.com
Sen installer du en iz-update klient på servern (finns för både *nix och windows) som uppdaterar ditt IP mot zoneedit DNS:erna. Funkar perfa!

Jag kör IPCop som brandvägg (linux router/firewall distro) men webbservern är en win2k sp4 med apache + mysql. Den är dock lite överdimensionerad (512MB RAM Athlon 2100+) så i ditt fall funkar det säkert bättre med linux i botten även på servern. Lycka till!

Vart hittar man denna iz-update klienten?
Fungerar det även då att uppdatera sin egen www.domän.org till sitt dynamiska IP?
Utan att behöva peka något till annat än IP adressen..?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Även namecheap stöder dynamisk dns, kan uppdateras med valfri klient, fördelen är att allt finns på samma ställe.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6

Det du begär är att han skall redogöra för vad som skiljer mellan två fullständigt olika operativsystem. Det som är likt mellan dem är att bägge har den grundstruktur som är gemensamt för alla operativsystem (kernel och applikationer), och att de båda har stöd för TCP/IP, IPX/SPX och IPv4

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Det du begär är att han skall redogöra för vad som skiljer mellan två fullständigt olika operativsystem. Det som är likt mellan dem är att bägge har den grundstruktur som är gemensamt för alla operativsystem (kernel och applikationer), och att de båda har stöd för TCP/IP, IPX/SPX och IPv4

Just därför borde det ju inte vara så svårt att förklara dom största skillnaderna, samt för och nackdelar med dom olika systemen i det här sammanhanget. Folk slänger alltid ur sig att windows suger medans *nix äger, varför undrar jag då och det är väl en befogad fråga? Nu snackar vi alltså servermiljö och inte WS.

Visa signatur
Permalänk

Någon specifik orsak till att du vill ha egen server?
Annars finns massor av billiga web-hotell, typ B-One eller 99kr, etc...

Apache på Windows fungerar också riktigt bra, men jag skulle välja IIS... om du inte ska host:a några större statshemligheter... Enkel och klar, finns färdigt i, och är optimerad för Windows... har själv kört IIS flera år och aldrig stött på några större bekymmer...

www.no-ip.com är en annan gratis DNS tjänst som har klient för att hålla din IP up-to-date via DNS namn.

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Någon specifik orsak till att du vill ha egen server?
Annars finns massor av billiga web-hotell, typ B-One eller 99kr, etc...

Apache på Windows fungerar också riktigt bra, men jag skulle välja IIS... om du inte ska host:a några större statshemligheter... Enkel och klar, finns färdigt i, och är optimerad för Windows... har själv kört IIS flera år och aldrig stött på några större bekymmer...

www.no-ip.com är en annan gratis DNS tjänst som har klient för att hålla din IP up-to-date via DNS namn.

/Anders

Det vore kul att ha!
Jag kanske skulle köra W2k med IIS då, vad sägs om den configen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det vore kul att ha!
Jag kanske skulle köra W2k med IIS då, vad sägs om den configen?

Låter bra, i annat fall funkar apache väldigt bra i windows. Kan säga att jag har kört en webserver/brandvägg på en p1 75mhz 32 meg ram och det funkade utmärkt, dock under Linux, men det ska säkert gå att sparka igång nt4 eller liknande på en sån burk.

Visa signatur
Permalänk

Jepp, borde fungera bra. Du hittar massor med info om IIS på nätet...

Testa först med IIS, och om du stöter på problem kan du ju gå över till Apache istället...

/Anders

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man vill ha stöd för ASP och SQL (M$), är IIS det enda valet då eller klarar någon av ovannämnda detta?

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk

Det finns iallafall en modul (tror det var en modul) till apache så du kan köra .asp scripts

Visa signatur

Permalänk

Att köra ASP på Apache kan göras med:

http://www.chilisoft.com/chiliasp/

Fungerar ypperligt... Inte lika snabbt på ASP som IIS, speciellt inte MS objekt, typ databas, men väldigt stabilt.

/Anders

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det lutar åt w2k med IIS låter det som, vad tror ni det krävs för hårdvara?

Kommer en bärbar PII - 233MHz, 64MB, 3GB räcka bra till?
Skall man satsa på minne hellre än CPU?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite...

Jag funderar oxo på IIS... och jag är medveten om att det absolut första man ska göra med den är att uppgradera/patcha den... min fråga är nu om det går att göra denna uppgradering via Windows Update eller om man ska göra det nån annanstans??? Samt att går det att själv välja när man vill dra igång den???

Overkill:
Släng i så mycket minne som möjligt samt en hyfsad snabb hårddisk (så att swappningen blir så snabb som möjligt)... tror att en P2'a på 233MHz blir lite slött iofs... men prova...