Permalänk
Medlem

Fjärrstyra datorn genom TV-kortets IR?

Detta forum verkade passa bäst, men...

Jag har ett TV-kort med tillhörande fjärrkontrol. På olika sidor har jag läst om hur man kan bygga egna IR-mottagare och använda en befintlig fjärrkontroll för att styra olika program i datorn...

Min fråga är: Går det inte att använda sig av den befintliga IR-mottagaren på TV-kortet till att styra andra program? Går det på nåt sätt att "gå förbi" styrningen av själva TV-kortet för detta ändamål?

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Hur är IR mottagaren som du har nu ansluten? Det enklaste blir not att bygga en separat, då kan du ju använda den till tv-kortet också.

Permalänk
Medlem

det är en "IR-knopp" som sitter längst ut på en sladd. Knoppen är fäst på sidan av mitt databord för bästa räckvidd. Sladden i sin tur är kopplad till TV-kortet genom 3,5mm stift (samma typ som hörlurar etc.).

EDIT: Jag såg precis att det finns en knapp på fjärren som det står PC/TV på. Det antyder väl att det borde gå att använda den till annat också...?

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

xnx, vad är det för tv kort du har? för jag har oxå ett tv-kort där även ir ögat sitter i en liten knopp som är connectad till kortet genom 3.5mm kontakt? har inte den dära PC/TV grejjen...

men de vore ju kul om nån visste om det går?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Mitt TV-kort står i signen. Jag har testat som tusan med en massa program nu utan att lyckas. Istället beställde jag IR-Remote för 159 pix (www.eksitdata.se).

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Jag har SB audiogy2 med IR mott/+sänd .. vore najs om sånt funka.. har även fjärris.. i dagsläget styr jag bara windvd med drivisarna som ingår.