Rättigheter angående hastigheter från ISP.

Permalänk
Medlem

Rättigheter angående hastigheter från ISP.

JA nu är det såhär att min uppkoppling från Tele2 är helt otroligt slö 99.8% utav tiden jag försöker använda den. Har kört så många Tptest nu så jag har tappat räkningen.
har varit i kontakt med supporten o efter vääldigt länge så lämnar de tydligen över mitt ärende till en tekniker o säger att de skall höra av sig. Mailade de idag igen delvis för att jag som vanligt försöker spela men det är hopplöst att ens försöka och för att fråga när teknikern kommer höra av sig.

Detta får jag som svar:

"Vi är medvetna om att det är ett högt utnyttjande av internet i
Falkenberg. Vi tittar på lösningar för att åtgärda detta. Inget datum är satt."

Så jag skall alltså vara nöjd med en tjänst som jag betalar och inte kan använda som jag vill!!! här har jag bara haft denna uppkopplingen i ca 2mån men jag hade den där jag bodde innan också och det var samma visa då.

Ni som vill kan ju kolla på en del utav mina TP Test resultat här

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/TP_Test.txt

I måndags morrse var den ganska bra men det var också den enda gången typ.

vad har man för rättighter när de har den smarta klausulen:

"Hastigheter upp till 512"

Väldigt trött nu alltså...

*Edit* KebelBredband 512/128 är det jag skall ha

*Edit 2* Okej nu har det kommit...efter mail konversationen ikväll så drog dom upp det, vi erbjuder UPP till 512/128 men vi har ingen NEDRE gräns satt,
De är till och med så j*vla ohövliga att mitt sista mail svarade de inte ens på, de tryckte bara på "reply" och skickade med andra ord mitt eget mail tillbaka till mig!!!!

De säger bara att vi undersöker nu....de sade de när jag snackade med dom för 4-5månader sen med...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det ju upptill 512/128 du har så tror knappast man kan få rätt mot dem på något sätt i och med upptill. Men du får väl klaga, då måste de ju till slut fixa till det.

Permalänk
Medlem

vill du ha _garanterad_ bandbredd äre företagslösning som gäller. Men då kostar det sin lilla slant också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
vill du ha _garanterad_ bandbredd äre företagslösning som gäller. Men då kostar det sin lilla slant också.

Permalänk
Medlem

Jo men kolla resultaten....det är ju bara i något enstaka fall som hastigheten är i närheten utan 512/128...Och det hjälper inte att klaga har jag märkt, de skiter i det. Jojo vi undersöker....det e allt de får ur sig

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Jo men kolla resultaten....det är ju bara i något enstaka fall som hastigheten är i närheten utan 512/128...Och det hjälper inte att klaga har jag märkt, de skiter i det. Jojo vi undersöker....det e allt de får ur sig

Så är tyvärr läget när man är privatkund, inte så mycket att göra åt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Så är tyvärr läget när man är privatkund, inte så mycket att göra åt det.

håller inte riktigt med där. I detta fallet är det lite sisådär, eftersom detta förmodligen är det slöaste abonemanget. Men samtidigt måste det ju vara i nätheten av "utlovad" bandbredd.

När det gäller tex telia, om man har Telia 2000, och det går slött som fan, så att man likaväl kunde ha haft telia 500, så gör dom fel. Betalar man för ett snabbare abonnemang, så ska man få sin bandbredd.

Permalänk
Medlem

Det finns som sagt grader i helvetet - framförallt kan konsumentverket bli upphetsade över falsk marknadsföring vilket det kommer handla om ifall telia kallar tjänsten för säg 0.5mbit men du tex får bara 64kbit... Bästa trådskaparen kan göra eftersom det är en vägg han möter från telia är att kontakta konsumentombudsmannen i din kommun och lägga fram loggar över tidpunkter samt vad som sagts vid varje tillfälle för att se om dom inte kan hjälpa dig. Annars vore det tex skäligt med ersättning motsvarande "förlorad" bandbredd per månad. Naturligtvis kan man inte räkna med på en privattjänst att man får tex 0.5 mbit 24/7 men samtidigt ska det inte vara omöjligt att åtminstone någon stund under dygnets alla timmar komma upp i dom aviserade hastigheterna (eller iaf 90% av bandbredden). Kontakta även PTS i ärendet då dom också för loggar över hur isper sköter sig.

Permalänk
Medlem

Bern en fråga bara vad va det du inte fattade?

(Vi är medvetna om att det är ett högt utnyttjande av internet i
Falkenberg. Vi tittar på lösningar för att åtgärda detta. Inget datum är satt)

Som hört av supporten så är det hög belastning på nätet och vad tror du isp gör då. Sitter o pekar finger o skrattar eller? Nää dom skickar tekniker och dessa tekniker skickas ut från underleverantörer i länet. Jo vad gör dom jo dom fel söker problemet och hel beroende på vad dom kommer fram till så gör dom det nödvändiga..

Senario ett: 60% av andvändarna andvänder internet samtidigt och tankar filmer motvarande 100% utav den bandbredden som finns. Vad gör man då? Uppgraderar. Utrustning finns kanske då inte på plats. leverans tid 3 vecker. Vad kan du göra = Vänta

Senario två: 60% av andvändarna andvänder internet samtidigt och tankar filmer mosvarande 100% utav den bandbredden som finns. Men det är bara i ett speciellt område. Vad kan man göra då? Last om fördelning kanske. Vad kan du göra= Vänta.

Så där kan man hålla på i oändligheter. I de senarion som jag skrev så är en snabbt fixad och den andra borde ta lite mer tid. Men det vet varken du eller tekniska supporten. För att antagligen så står en bunt snubbar o antingen.

Ett: Väntar på en server eller fetare lina
Två: Jobbar på att konfigurera om nätet.

Så vad kan man säga..Vänta...

Ja senariona är kanske lite lösa om man går in lite mer tekniskt men jag hoppas ni fattar galoppen.

Visa signatur

Athlon Xp 1700@2050 Mhz
Abit NF7 1024 DDR 3200
Powercolor 9800 Pro

Permalänk
Medlem

Jo givetvis så fattar jag vad dom menar, men jag vet också att de sagt samma sak till mig för många månader sen nu, när jag bodde i ett annat bostadsområde än nu. och detta handlar alltså inte om "några veckor" utan flera månader. ska kolla om jag har kvar det mailet så jag kan få ett exakt datum...

*Big News Edit!* Jag hittade ett gammalt mail,

"I just ditt område har vi märkt en märkbar ökning av denna trafik. Vi gör allt vi kan för att komma fram med lösningar på problemet."

Detta är daterat Tue 12/30/03, detta är alltså nästan 6 månader sedan, ett halvår.....

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
håller inte riktigt med där. I detta fallet är det lite sisådär, eftersom detta förmodligen är det slöaste abonemanget. Men samtidigt måste det ju vara i nätheten av "utlovad" bandbredd.

När det gäller tex telia, om man har Telia 2000, och det går slött som fan, så att man likaväl kunde ha haft telia 500, så gör dom fel. Betalar man för ett snabbare abonnemang, så ska man få sin bandbredd.

Det är iofs sant, men visst går det, ringer man varje dag, i den mån det är rimligt så borde man iaf få ett vettigt svar, istället för "vi undersöker det".

Edit, när jag hade liknande problem själv (latencyn var åt helvete mellan 14->06) ringde jag ungefär varje dag, sen fixade jag ett script som tracerouteade utanför DMZ, tog högsta värdet (lite snicket, men vafan) och trollade fram en mrtg-graf, skickade den som bevis, i slutändan var det min switch/router/fiber-konverter som "var trasig" enligt dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Det är iofs sant, men visst går det, ringer man varje dag, i den mån det är rimligt så borde man iaf få ett vettigt svar, istället för "vi undersöker det".

Edit, när jag hade liknande problem själv (latencyn var åt helvete mellan 14->06) ringde jag ungefär varje dag, sen fixade jag ett script som tracerouteade utanför DMZ, tog högsta värdet (lite snicket, men vafan) och trollade fram en mrtg-graf, skickade den som bevis, i slutändan var det min switch/router/fiber-konverter som "var trasig" enligt dom.

Klart man ska få ett vettigt svar men det är inte så lätt som ni tror. Pga att alla isp har komunikations problem och det problemet är alltid uppåt, dvs till de som vet. Och för det mesta är det den mänskliga faktorn. Att tracka supporten då det är en drift störning är ingen bra ide kan jag säga. Hjälper inte ett dugg det kan slå tillbaka om du inte har kunskap nog eller beter dig på ett dåligt sätt.Visst kan man överbevisa supporten på ett snyggt sätt med renlogik och en bra felsökning.Då har inte personen du talar med något val än att felanmäla det då denne diskuterar detta med en högre uppsatt i herakin. Men i ditt fall så satt du med en router. Utan att gå in för mycket i det så är det inte många isp som har support på dessa därför utgör de en felande länk. (Och det kan garanterat en router vara) Kul att det fixade sig för dig med lite tjatt, men som du vet allt är inte svart och vit med datorer. (Neco det sista jag sa kan diskuteras vidare nej jag orkar inte den diskutionen ligger inte på andvändar nivå då menar jag inte dig som en andvändare). Till massan så om man ringer en internet support så koppla först bort routern o testa före du ringer om du inte har kunskapen att ta reda på vad som är fel själv. Fungerar det inte då du kopplat bort routern kanske du ska börja fingra på telefon.

Ang bern:s senaste ja du har fått svar som va mer eller mer eller mindre det samma som för ett bra tag sedan. Och jag kan bara säga det har med pengar att göra som allt annat. Men i detta fallet inte den personliga faktorn tror jag inte iallfall (omöjligt att veta). Du ska få ett lika med till. Om du vill gnälla o tjatta i en dag eller en månad så är det helt upp till dig = Du väljer själv. Men det är också så att idag fungerar inte internet imorgon gör det????? Internet eller en dator kan utan problem jämföras med en bil. Dvs även fast du vart bilmekaniker i 30 år o tror du kan allt så kan det fortfarande gå åt helvete. Fast du servar den varje månad

Visa signatur

Athlon Xp 1700@2050 Mhz
Abit NF7 1024 DDR 3200
Powercolor 9800 Pro

Permalänk
Antielefant

Sedan beror det lite på hur näten är uppbyggda också.

Du sitter alltså med Tele2s bredband via kabel-TV? Vet du hur en sådan tjänst fungerar?
Det fungerar så att du delar din matarledning (koaxkabeln) med alla andra som sitter kopplade i samma slinga.
Denna slinga bestäms vid installationen av kabel-TVn i fastigheten, alltså oftast av din fastighetsägare. Alla som sitter på denna ledning delar alltså på maxhastigheten på en tunn koaxkabel, och dessutom ska den även sända TV-signaler.
Efter detta matas de olika matarledningarna ihop i en central, brygga, oftast en per område. Därifrån skickas allt till en huvudcentral med hjälp av fiber för att sedan skickas till Tele2s stamnät.

Det kan alltså vara precis var som helst i näten flaskhalsarna uppkommer, men det vanligaste är att de uppkommer där kapaciteten är som lägst, alltså fastighetsnäten eller möjligtvis på bryggan. Att komma ihåg är att det kan ta en hel del tid, och en hel del pengar, att åtgärda en sådan flaskhals. Det är inte riktigt bara att trycka på en knapp. Är det dessutom så att det är i fastighetsnätet problemen ligger är det något som även måste förhandlas med fastighetsägaren och eventuellt även med kabelnätsägaren.

Efter detta behöver de antagligen en del tid för att snickra ihop en lösning och inte minst implementera denna. Detta är normalt mer eller mindre oavsett internetleverantör.

Nu kan jag ju självklart inte säga vad det är som uppehåller Tele2 vad gäller din uppkoppling, men det kanske är smartare att ringa dem och höra efter? De flesta supportavdelningarna brukar ha väldigt korta tidsbegränsningar för att besvara mail och längre för att besvara samtal. Är det dessutom så att du sänder samma fråga gång på gång...

Kom ihåg att de som svarar antagligen har svarat på samma fråga X antal gånger tidigare och inte är personligt ansvariga för att din uppkoppling inte funkar som den ska. Var trevlig mot dem så blir de också trevliga mot dig. Ingen vill hjälpa en sur och snarstucken person, kund eller ej.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jo men nu har jag hört samma sak i 6månader, det börjar bli svårt att vara trevlig...

problemet är också att man får prata med olika personer nästan varje gång på supporten, så man får dra allt ifrån början igen.

Ena gången så är det jag som tankar samtidigt som jag kör TpTest, Sen skall jag sätta mitt Nätverkskort på 10/10 Halv Duplex, och tillslut när man inte ger sig o säger att det fortfarande är fel så säger nån tillslut att nätet där jag bor är överbelastat och att detta skall lösas så fort som möjligt....Jooooooooooooooooooooooooooooooo!

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det som sagt står UPP TILL så äre nog lite trixigt.
Du har ju trots allt som minst fått 0.5mbit åt båda hållen vid alla tillfällen typ och dl speed ibland upp till rätt hastighet.

Aja bryr dem sig om public relation kan dem ju bjuda eller eventuellt sänka månadskostnaderna under dem månader du blivit drabbad. Mejla och fråga om sänkt sänkt månadskostnad eller kompensation. Men det är som sagt OM dem nu kör sån goodwill.