America's Army: Grundläggande genomgång
Hej alla Sweclockers-gejmers! Jag tänkte ta och informera lite om spelet America's Army. Detta spel utvecklas kontinuerligt och går att ladda ner helt gratis från www.americasarmy.com. Det är den amerikanska armén som ligger bakom spelet och det fungerar som ett verktyg för att informera om vad armén innebär och som ett rekryteringsverktyg. Nåja, detta är vad de själva säger, men sanning å säga så handlar det nog hemskt mycket om PR. Dessutom så används spelet och teknologin bakom spelet till att undervisa soldater och genomföra simuleringar/träningar. Det satsas även på att använda America's Army-plattformen för att introducera prototyper redan innan de står till buds på allvar. Kort sagt så har armén massor med idéer om vad de kan använda teknologin till, men för oss spelare så är en sak uppenbar: vi får ett av de bästa spelen på marknaden, drivet av en av de bästa spelmotorerna; Unreal-motorn, och det bästa av allt -det är helt gratis!
Har du aldrig spelat America's Army tidigare eller har spelat någon tidig version så uppmanar jag dig ladda ner det och prova den senaste versionen, det är ju ändå gratis! Spelet utvecklas konstant och hela tiden kommer nya banor och nya funktioner så det förändrar hela tiden skepnad. Ser man framtiden an så kommer det fordon, AI och co-op läge, singelspelarfunktion och *trumvirvel* Unreal Engine 3. Nå, det ligger en liten bit in i framtiden, men redan detta år kommer en uppgradering som ger oss en massa nya banor och säkerligen en del annat som vi ännu inte fått reda på ännu.
Hur som helst, nu går jag igenom ett par grundläggande saker i spelet. Detta förutsätter att du laddat ner spelet, skapat ett konto och gått igenom den grundläggande träningen.
--!!
Detta är extremt viktigt: se till att din User.ini fil är i säkert förvar! Kontrollera att du inte delar ut den i något p2p-program som Kazaa, Direct Connect eller liknande. Om någon ber att få din User.ini-fil så ska du inte lämna ut den utan att först ha tagit bort informationen om ditt användarnamn och lösenord som står i klartext längst ner i den filen. Om du är orolig för att någon kan ha fått tag i din User.ini fil så ska du omedelbart logga in på http://login.americasarmy.com och byta lösenord!
--!!
1. Läs manualen, läs manualen, läs manualen. Ja, tjatigt! Men det tål att upprepas och du lär dig faktiskt en del om du kikar i den lite.
2. Lär dig din CEM (Combat Efficiency Meter - stridseffektivitetsmätare). Den lilla mätaren nere i högra hörnet visar hur effektiv du, eller snarare den soldat du spelar, är i strid. Det beror alltså inte enbart på hur väl du själv siktar när du ska skjuta mot någon, utan även hur din soldat reagerar på stridssituationen. När det smäller och visslar skott runt dig, sjunker din mätare och du siktar och träffar sämre, men den stiger igen när du befinner dig i skydd. Om du blir skadad så minskar den permanent, även om en läkare både kan stoppa blodflödet från din skada och ge tillbaka lite av den CEM du förlorat.
Din ställning påverkar också din CEM, ju lägre hållning du har, desto högre stiger den. Undvik dock att ligga ner, utom när du befinner dig långt från dina fiender, eftersom du inte kan flytta dig och skjuta när du ligger ner och därför är ett mycket lätt mål utan vidare chans att försvara dig mot en fiende som dyker upp nära. Ett befäl som befinner sig i närheten, höjer din stridseffektivitet, din CEM, ett par snäpp. Att fälla ut stödbenen på en M249 och RPK gör att du minskar rekylen avsevärt samt att din CEM stiger. Detsamma gäller även för prickskyttevapen eller Harris Bipod till din M4 SOPMOD (Specialstyrkevapnet).
När du befinner dig i rörelse så sjunker CEM därför att din soldat anstränger sig fysiskt samt att det är svårt att skjuta under förflyttning. Detsamma gäller när hoppar omkring. Undvik därför att röra dig alltför mycket när du ska skjuta någon på håll. Sätt dig istället ner i knästående och ta upp siktet innan du skjuter för att få en bra chans att träffa. I direkt närstrid måste du dock röra dig för att undvika att bli träffad. Du kan ändra den hastighet vilken du rör dig med genom att trycka ner shift-knappen (standardinställning) och när du går långsamt kan du sikta samtidigt som du rör dig. Du går dock väldigt långsamt och har en mycket begränsad syn, men när du vill kika runt en kant och kunna slänga iväg ett välriktat skott direkt när du får syn på en fiende, då är denna funktion mycket användbar.
3. Ljud är en mycket viktig del av spelet. Använd hörlurar när du spelar och du kan med fördel skaffa dig ett Audigy2-ljudkort om du har råd, eftersom det ljudkortet är oslagbart när det gäller att spela America's Army. Lyssna noga efter fotsteg så kan du undvika att bli överraskad. Med lite träning lär du dig att höra när en fiende på nära håll laddar om, eller plockar upp en granat. Då är det upp till dig vad du ska göra, förflytta dig till honom för närstrid, ta dig bort från området, själv slänga en granat eller något annat. Tänk på att olika underlag ger ifrån sig olika sorters ljud och med kunskap av banan och lite träning så går det att komma fram till vart någon rör sig, samt att med ett bra ljudkort och hörlurar så kan du urskilja om ljudet kommer underifrån, bakifrån osv.
Som sagt kan du ändra den hastighet vilken du rör dig med genom att trycka ner shift-knappen (standardinställning). När du gör det rör du dig långsammare och ger även mindre ljud ifrån dig. Återigen, ju lägre ställning du har, desto mindre ljud ger du ifrån dig. Dessutom så skriker du inte "Frag out" när du kastar en spränggranat och har långsam rörelse aktiverad, något som kan överraska en fiende. Du öppnar även dörrar tystare och långsammare i detta läge, även det kan vara användbart för att inte tala om för fienden vart du är, eller vad du gör.
4. Lär dig hantera granater tidigt. Öva så mycket du kan på att kasta spränggranater, chockgranater och rök. Starta upp spelet, fäll ner konsollen med Ö och skriv: Open weapons_cache och tryck på returtangenten. Banan laddas lokalt i ditt spel och det är bara du som är inne på banan. Med konsollen fortfarande nedfälld (annars fäller du som sagt ner/upp den med Ö), skriver du Playerlock 0 och trycker på returtangenten, sedan skriver du Class r följt av ett tryck på returtangenten, därefter skriver du Mpcheat god följt av retur och tryck sedan på Ö för att fälla upp konsollen.
Du har nu: A) laddat banan Weapons Cache lokalt på din dator i offlineläge, B) gjort så att din soldat kan röra sig, C) tilldelat soldaten rollen som gevärsskytt (Rifleman) och D) gjort dig osårbar. Spring omkring på banan och lär dig dess uppbyggnad, öva på att kasta granater, se hur du ska sikta med soldatens hand som riktmedel för att få rätt höjd, längd och sidledes precision. När du får slut på granatar så fäller du åter ner konsollen och skriver Class r för att få en ny omgång.
Öva på att armera dina granater (cook). Standardinställningen (om jag inte helt missminner mig) är att du skjuter med vänster musknapp och har alternativt eldläge på höger musknapp (så har i alla fall jag det). När du använder alternativt eldläge så växlar du normalt sett mellan singelskott och salva/automateld på ditt vapen, men med en handgranat så växlar du mellan ett normalt kast och en rullning av granaten. Om du tar fram en granat och drar ut sprinten med en tryckning på vänsterknappen men inte släpper upp vänsterknappen, så håller du i en osäkrad men ännu inte armerad granat. Det är först när du släpper upp vänster musknapp som soldaten kastar granaten och när han släpper den så flyger säkringsbygeln iväg med ett "fling"-ljud, granaten armeras varpå granaten exploderar om ungefär fem sekunder.
För att armera granaten redan i handen så drar du ut sprinten med vänster musknapp, håller ner vänster musknapp och trycker ner höger musknapp. Vad som händer då är att soldaten släpper greppet om säkringsbygeln och och granaten blir armerad; det vill säga, den smäller om 4-5 sekunder! När du släpper upp vänster musknapp så kastar soldaten iväg granaten. Detta är mycket användbart eftersom det ger fienden mindre tid att fly från en granat som landar i dennes närhet, beroende på hur lång tid du har armerat den. Har du armerat granaten i två, tre sekunder, hinner han knappast ta mer än ett par tre steg innan den smäller. Öva lite med att räkna tid och tänk på att det blinkar "Live grenade" på din skärm med en takt av två gånger per sekund... alltså bör du kasta granaten efter sex, sju blinkninger (3-3,5 sekunder) om du inte vill skada dig själv. Tänk också på att så länge du kan se en granat och dra en direkt linje till dig själv från den, så kan du även bli skadad av den (om du inte befinner dig riktigt långt borta).
Lär dig att bedöma avstånd och sikta med hjälp av vänsterhanden:
5. Hur skiljer man på vänner och fiender, kan man spela terrorist? *host, harkel* Nej, man kan inte spela som terrorist, och detta är uppenbarligen en situation som förvirrar många. Jag ska försöka förklara det; eftersom det är den amerikanska armén som ligger bakom detta spel som ska fungera som ett verktyg för att upplysa människor om en hel massa saker om armén samt fungera som ett rekryteringsverktyg, så vill de av uppenbara skäl inte att man iklär sig rollen som terrorist! Nej vars, du axlar den hjälterika rollen som amerikansk soldat och därmed basta.
Det är här som det brukar börja köra ihop sig i hjärnkontoret, men jag tar det sakta och försiktigt. Du spelar alltså alltid en amerikansk soldat och alla de som är på din sida ser du alltid som amerikanska soldater (en sanning med modifikation som jag återkommer till senare). Dina vänner har amerikansk kamouflage, skyddsväst, stridssele, hjälm, ryggsäck och amerikanska vapen typ M4/M16, M249 maskingevär eller M203 granatkastartillsats. Kort kan man säga att amerikanska vapen i stor sett är svarta till färgen.
Fienden, det vill säga, de spelare som du ska slåss mot, de ser också sig själva som amerikanska soldater med all den utrustning jag just nämnde, men du ser dem alltid som "terrorister" eller som jag föredrar att kalla dem: OpFor (motståndarstyrka - opposing force). Alltså, du ser dina vänner som amerikanska soldater och fienden som OpFor. Fienden ser sina vänner som amerikanska soldater och er som OpFor.
När du stöter ihop med en fiende så kommer du alltid vara säker på att det är en fiende och inte en vän på grund av att de alltid har annorlunda utrustning. De saknar ryggsäck, har inte hjälm, har svartvit kamouflage och svarta skidmasker eller någon slags uniform som ser synnerligen ihoprafsad ut och är beväpnade med ryska vapen som AK47/AK74, RPK maskingevär och så vidare. Deras vapen har ofta träinslag och ser helt annorlunda ut än amerikanska. De låter också helt annorlunda. Återigen är ljud en viktig faktor i spelet eftersom man kan avgöra om det är en fiendevapen som låter eller inte.
Detta med uniformer kan vara bra att veta eftersom fienden ser alltid dig så som du ser dem. Ta till exempel en bana med mycket snö på. Du ser att dina kamrater har snööverdrag i vitt och alltså är ni bra kamouflerade i snölandskapet, eller? Nej, helt fel, titta noga på fienden; de har ofta en mycket mörk uniform som syns hur tydligt som helst i snön. Eftersom fienden ser dig på samma sätt som du ser dem så kommer de omedelbart att upptäcka dig om du använder snön för att kamouflera dig! Använd dig av terrängens mörka partier för att kamouflera dig eftersom fienden ser dig i mörk kamouflage.
Sedan var det ju det här jag skulle återkomma till... Det finns ett undantag på alla SF-banor, där en del av den styrka som är på samma sida som dig inte är amerikanska soldater, utan inhemska styrkor. Dessa känner du igen på att de har en slät, grön uniform och en gammeldags grön stålhjälm på skallen. De är beväpnade med ryska vapen så som automatkarbin typ AK, maskingevär av modell RPK och raketgeväret RPG. Dessa är vänner! Fienden ser du alltid som OpFor och de har alltid annorlunda uniform, oftast mörk sådan. Så ser du en inhemsk soldat i grön uniform så är det alltid en vän och aldrig en fiende. Hemskt många spelare skjuter av misstag ner inhemska soldater (som går under förkortningen IF - indigenous forces) i sitt lag eftersom de inte har sandkamouflage som de amerikanska soldaterna. Försök att tänka på det både en och två gånger innan du skjuter.
6. MILES kan vara bra att få grepp om: Multiple Integrated Laser Engagement System, en slags övningsutrustning där man använder lösammunition och laser för att simulera eldgivning och en väst och hjälm med sensorer som registrerar om man blir belyst av en laser, och alltså blir "träffad". Detta gör att soldaterna under sin träning kan öva mycket realistiskt och i spelet finns det flera banor som har MILES-utrustning istället. När man skjuter smäller det och blir man skjuten så piper det i västen. Man ser tydligt på vapnen att de har en röd "klump" i fronten. När man spelar på en MILES-bana så blir man skadad på samma sätt som på de banor som är "på riktigt", alltså med skarp ammunition, med undantaget att man inte får några fysiska skador eller blöder. Detta får till följd att man kan fortsätta springa lika fort som om man var oskadad och att man strider lika bra vare sig hälsan visar röd eller grön.
Dock är det aningen svårere att urskilja fiender från vänner på MILES-banor. De har något mörkare uniform än dina vänner och de kan ha lite olika sorters kläder, men här gäller att du noga lägger märke till hur OpFor är klädda så att du kan identifiera dem på håll. På nära håll lär du se en klar skillnad och du lär definitivt märka att de är fiender eftersom de håller på att skjuta mot dig!
7. Du kan alltid plocka upp ett vapen som ligger på marken och skräpar, även om det är ett fiendevapen, och detta gör du med actionknappen (standard är E). Men det finns ett par saker att tänka på. Du skjuter alltid bäst med det vapen du startar med och om du plockar upp ett annat vapen så får du en negativ modifikation på din CEM, vilken representerar att du är obekant med vapnet. Dessutom har fiendens vapen ofta mer rekyl och alltså något sämre träffsäkerhet. En fördel är dock att de alltid har automateldskapacitet och om du startar med ett vapen som bara kan skjuta 3-skottssalvor och du ska in i närstrid så kan det vara värt att plocka upp en AK som ligger och dammar i ett hörn.
Du kan aldrig bära mer än två vapen åt gången. Och för att växla mellan vapnen så trycker du på siffran 1. Har du bara ett vapen och trycker på 1, så tar du och axlar ditt vapen, med två vapen växlar du mellan dem. När du har två vapen så kan du inte kasta handgranater förrän du har gjort dig av med ett av dem. Tryck på "backspace" -den avlånga piltangenten längst upp till höger på tangentbordet för att kasta bort det vapen du håller i händerna.
8. Hittar du inte på banan? Vet du inte vart objektiven finns? Lugn, bara! Följ efter en spelare som verkar vara relativt erfaren på banan och observera vad han gör, vart han går, vad han tittar efter och försök att få en överblick över hur närområdet ser ut. Om du skulle råka dö, så gör det faktiskt inte något, det är nästa bara en fördel eftersom du då kan klicka dig runt bland dina kvarvarande kamrater och se hur de agerar, vart de går och så vidare. Och du kan göra det i lugn och ro ända tills nästa runda startar. För när man dör i America's Army så är man död; ingen respawn. Detta får till följd att man faktiskt får skylla sig själv om man springer iväg och dör och den enda du har rätt att klaga på är dig själv! De som fortfarande lever har all tid som är kvar att utnyttja, det är deras tid, de levandes tid.
Dock är det ibland med en lätt frustration och en gnutta irritation man ibland kan se en helt ny spelare gömma sig långt bakom sina vänner och när alla andra, mer rutinerade spelare som rusar iväg till frontlinjen har dött, så börjar han så sakta röra sig fram, plockar vapen efter vapen, går runt och är helt vilse. Visst, han är ny och han lär sig, men som sagt, man blir lite smått frustrerad när det sker runda efter runda och man bara sitter och hoppas att fienden ska hitta honom snabbt eftersom man vet att han har inte ens skuggan av en chans på egen hand. Är du ny, försök att undvika denna situation genom att följa med något erfaren spelare, du kommer säkert att dö många gånger som följd av detta, men du lär dig snabbt vart de "heta platserna" finns; där man med stor sannolikhet stöter på fienden och du får se mer än bara startområdet. Sedan kan du som sagt klicka runt efter du dött, så att du får en idé om hur banan ser ut.
9. Som avrundning för denna gång kan vi ta upp det här med att rapportera in. Funktionen ligger som standard på U och är en ofta glömd men viktig funktion. När du trycker på knappen för att rapportera in så skickar du ett meddelande till alla i ditt lag där du talar om vart på banan du befinner dig. Detta sker automatiskt och du behöver inte funder över vad platsen heter (även om det står högst upp till höger) och visas som ett textmeddelande på den vänstra sidan av skärmen. Detta meddelande är bara synligt för dina vänner, men fienden kan faktiskt höra ett svagt pip när du rapporterar in, så var försiktig med det om en fiende letar efter dig.
Använd dig av denna funktion när du går in i ett område där fienden normalt sett brukar befinna sig eller om du är längre fram än dina kamrater så att de inte skjuter på dig av misstag. Det är hemskt tråkigt att skjuta ner en lagkamrat som inte har rapporterat in och befinner sig på en plats där man förväntar sig en fiende... Spelaren dör och får vänta på nästa runda och den som skjuter får ROE som drar ner hans poäng eller till och med kan göra så att han sparkas ut från servern. Alltså, lär dig rapportera in och underlätta ditt lags samarbete.
Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...