Nästla if-satser i excel

Permalänk
Medlem

Nästla if-satser i excel

Hej,

Har ett problem som jag blir galen på. Har suttit på jobbet i flera timmar för att skapa ett pyttigt litet excelark. Hjälpfunktionen i Excel suger förövrigt.

Jag vill kunna kontrolllera fakturor mot en prislista enbart genom att stoppa in vikten som hanteras. Sedan ska excel räkna ut skiten åt mig. Det är nämligen vikten som styr priset helt och hållet.

Det är två variabler som styr priset, Handling fee samt KAC charges.

Nu till problemet, jag lyckas inte nästla ihop flera if-satser, för det är det jag antar att man ska göra? För att förtydliga; Handling fee och KAC charges skall tillämpas på alla uppdrag, inte antingen eller.

Men som sagt, nån som är klok på excel?

Handling Fee
Minimum 50
1001-2000 0,05 per kg
2001-5000 0,04 per kg
5001-9999 0,027 per kg
10000-15000 0,020 per kg

KAC Charges
1. Starting charge 4 per assignment
2. Handling up to 1000 kgs 0.500 per 50 kg or part thereof with a minimum of KWD 1.000

Handling up to 1001 kgs to 5000 kgs 0.250 per 50 kg or part thereof with a minimum of KWD 1.000
3. Fork Lift Charges 0.500 per 50 kg or part thereof with a minimum of KWD 1.000

4. Loading at airport 0.500 per 100kg or part thereof with a minimum of KWD 1.000

Ytterst tacksam för tips och hjälp

//gaLNinG

Visa signatur

Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb. - Margareta Winberg

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan kapsla ett begränsat antal OM-funktioner (IF som det heter på engelska). Jag tyckte mig läsa 7 st i hjälpen till excel 2003, men jag såg nog fel eftersom det är fler än 7 st i formeln jag gjort. Jag testade och gjorde följande som tar fram hotala handling fee.

=OM(B4>=1000;OM(B4<=2000;0,05*B4;OM(B4>=2001;OM(B4<=5000;0,04*B4;OM(B4>=5001;OM(B4<=9999;0,027*B4;OM(B4>=10000;OM(B4<=15000;0,02*B4;"över 15000 kg")))))));50)

cellen B4 innehåller totala antal kilo, anspassa som du vill

Det där med KAC orka jg inte räkna på, men nu ser du hur syntaxen är iaf.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om jag får lite mer info kan jag nog skriva ihop ett litet VBA projekt som löser dina problem. Har du ICQ eller IM?

Permalänk
Medlem

Aqualize , Loranga.

Tack för hjälpen!

Nästa puck blir KAC charges. Problemet där är att jag måste få till ett jämt antal 50- el. 100 kgs batcher som skall multipliceras med 0,5 osv. Valutan är KWD förövrigt.

Kan man på något sätt ange att antalet 50 kgs batch ska avrundas uppåt till närmast naturliga tal? Är det rätt väg att gå?

Fan vad snabbt man tappar när man inte pysslat med Excel på några år...

Hälsningar

gaLNinG

Visa signatur

Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb. - Margareta Winberg

Permalänk
Medlem

Jag har plitat ihop en egen funktion nu på lunchen som sköter Handling fee.
Aqualize:s funktion fungere givetvis utmärkt men mitt anrop är något mindre tex
=funcHandlingFee(G2) där cellen G2 innehåller Vikten. KAC charges bör inte vara några problem att knåpa ihop. PM gärna mig så jag kan få lite mer info om problemet så kan jag skapa ett snyggt userform också.

Edit: KAC charges problemet är nog också löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loranga
Jag har plitat ihop en egen funktion nu på lunchen som sköter Handling fee.
Aqualize:s funktion fungere givetvis utmärkt men mitt anrop är något mindre tex
=funcHandlingFee(G2) där cellen G2 innehåller Vikten. KAC charges bör inte vara några problem att knåpa ihop. PM gärna mig så jag kan få lite mer info om problemet så kan jag skapa ett snyggt userform också.

Edit: KAC charges problemet är nog också löst.

Loranga, jag har PM:at dig min MSN.

Mvh

gaLNinG

Visa signatur