Permalänk
Medlem

granndjävul

Jag installerade trådlöst nätverk till min käre moder för några månader sen.. adsl , d-link 514 router, en stationär och en bärbar.
jag sket i att kryptera det eftersom jag blåögd inte trodde nån skulle va dum nog att använda deras lina

well well... i går ringde mossan och sa att hon fått reda på att en granne har suttit och surfat på hennes internet en viss tid.

nu till problemet.

precis efter jag har loggat in i routern och dragit till med en schysst nätverksnyckel så går det inte att komma ut på internet...

nån som har några ideér om vad och hur jag ska göra för att få allt att funka lika bra fast krypterat?

Permalänk
Medlem

Prata med grannen

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

satte du rätt typ av nyckel på det trådlösa nätverket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Prata med grannen

tro mig..det ska jag.

Kilroy

WEP var det

Permalänk
Medlem

Så skall det låta Fermus:D kom och sparka in dörren

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Går det inte att ställa in vilka mac-adresser som ska tillåtas i morsans router?

Permalänk
Medlem

hmm jo fast jag vet inte riktigt hur jag ska göra :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fermus
hmm jo fast jag vet inte riktigt hur jag ska göra :\

Kolla på D-Links hemsida ,manualer och FAQ's.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

precis vad jag gör...fast problemet är också att nätet kopplas ifrån hela tiden så jag måste starta om routern och logga in på nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Om grannen verkligen vill leecha din morsas lina så kommer en wep-nyckel knappast stoppa honom/henne. Se till att fixa mac-låset och wpa-kryptering.

Permalänk
Medlem

hmm ok.. iofs så är han ju min granne och märker jag något mer så går jag inte och plingar på för en kopp kaffe liksom..

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

polisanmäl han för dataintrång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
polisanmäl han för dataintrång.

Precis, har du bara påtagliga bevis så åker han dit.
Ge han va han tål

Permalänk
Medlem

han har ju inte gjort intrång på någons dator, och att surfa via någons oskyddade wlan är än så länge inte olagligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
polisanmäl han för dataintrång.

"men jag startade bara datorn och kunde surfa. Tänkte att någon var snäll och hade fixat trådlöst till alal här"
dataintrång kräver nog att man gjort ett intrång. Det är nog inte stöld att ta en 20lapp från gatan.

Nej på med wpa. har du tur så räcker wep och eller macfilter.

Accespunkter utan wpa kan lika gärna ses som publika hot-spots

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

För att ställa in Mac adresserna, så måste du veta ditt nätverkorts id(mac adress).
Detta ser du i cmd promten, efter att ha kört "ipconfig/all"
Den adressen du ser, är där det står fysisk adress.
Lägg in den i rotern, och ställ in att bara mac adresser kan nyttja din router. Se till att ställa om lösenordet till rotern.....

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Eller, skaffa en 11a-gateway (5.4Ghz-bandet) till morsan din istället. Grannen kör säkert med 11b/g.

Permalänk
Medlem

Ot: Grymm morsa måste jag säga hur visste hon att nån surfa på hennes lina? att det börjar bli segt?

vet du vilken granne det är? iofs kanske ni bara har 1-3 grannar och bara 1 av de har dator?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
han har ju inte gjort intrång på någons dator, och att surfa via någons oskyddade wlan är än så länge inte olagligt...

du måste aktivt välja att använda nätet i fråga, sen e det en juridisk fråga eftersom det var helt öppet. Detta borde vara jämnförbart med att ha en användare utan lösen. Fast spela dum kommer man långt i sverige dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
du måste aktivt välja att använda nätet i fråga, sen e det en juridisk fråga eftersom det var helt öppet. Detta borde vara jämnförbart med att ha en användare utan lösen. Fast spela dum kommer man långt i sverige dock.

ok?
juridiskt sett är det helt lagligt, det är ju helt öppet...

Det är som att du skulle sända ut en radio signal, och sen anmäla någon för avlyssning om de lyssnade på det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
ok?
juridiskt sett är det helt lagligt, det är ju helt öppet...

Det är som att du skulle sända ut en radio signal, och sen anmäla någon för avlyssning om de lyssnade på det...

Eller skrika ut på torget och anmäla alla som lyssnade

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Eller skrika ut på torget och anmäla alla som lyssnade

typ....

Permalänk
Medlem

haha tack för all respons...jag tänker inte anmäla honom pga full förståelse varför han gjorde det...

morsan fick reda på det av min lillasyster eftersom en i hennes klass hade frågat henne om dom använde trådlöst hemma... och fortsatte att han hade hört hans pappas kompis som var granne till min lille moder och satt på hennes lina. (dom är nyinflyttade)
och mycke riktigt var hon suspekt över att det gick segt.

nu har jag fixat mac adresserna ,wep och drar till med en wpa senare om jag märker nått suspekt.

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe ,tvinga ur mossan vilken granne hon kan tänka sig att det är och sen ska jag bjuda honom på lite av mitt morgonhumör.

tack görls/pöjks för hjälpen