Columbia - världens snabbaste dator

Permalänk
Medlem

Lite tech-specs på den vore trevligare, nyfiken på vad det är för processorer.

Permalänk

Itanium

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Det var väl i starten isoleringen till bränsletankarna lossnade och slog sönder värmeskölden på vänster vinge(som skulle vara okrossbara).

hmm enligt susning och när de visade det på cnn så var det underåterinträdet(alltså just innan landning). Fast cnn hade ju skrivt fel på hastigheten så den färdades x antal gånger ljusetshastighet enligt dem när den smälde. Så man ska kanske inte lita på dem.

http://www.susning.nu/Columbia

OT: En sån skulle man ha när man spelar schack. Skulle nog bli ganska svårt att vinna

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne har den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polka
hmm enligt susning och när de visade det på cnn så var det underåterinträdet(alltså just innan landning). Fast cnn hade ju skrivt fel på hastigheten så den färdades x antal gånger ljusetshastighet enligt dem när den smälde. Så man ska kanske inte lita på dem.

http://www.susning.nu/Columbia

OT: En sån skulle man ha när man spelar schack. Skulle nog bli ganska svårt att vinna

hmm..den skulle klå världens bästa mänskilga schackspelare och bästa maskinschackepslaren lätt..skulle kunna hålla koll på flera miljoner schackspel samtidigt och ändå vinna alla matcher på några drag.

Jag personligen tror inte vi kan förstå ens i vår fantasi hur snabb den är..

vi är har för små hjärnor tror jag

Citat:

Hur mycket minne har den?

mer än tillräckligt
som sagt tror jag vi inte kan föreställa oss t.ex. hur mkt minne den har, för å nämna en grej..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

det är faktafel. earth simulator är bara jorden tredje snabbaste dator... snart kommer dessutom IBMs nya monster som ska kunna pressa upp gränsen till 360 teraflops...

Visa signatur

//danne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d33
det är faktafel. earth simulator är bara jorden tredje snabbaste dator... snart kommer dessutom IBMs nya monster som ska kunna pressa upp gränsen till 360 teraflops...

Tvivlar på att det är "snart" men visst.. det kommer väl de me så småningom

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

Vad menas egentligen med 1234567!? vad menas med (!) utropstecknet i calc? vad händer? min sa "denna operation kan ta väldigt lång tid, vill du fortsätta?" "nej tack"

! betyder fakulteten och det inne bär att man multiplicerar alla siffror med varandra. alltså

1*2*3*4*5*6*7

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_d_
! betyder fakulteten och det inne bär att man multiplicerar alla siffror med varandra. alltså

1*2*3*4*5*6*7

Inte helt rätt. 1234567! räknar ut 1234567*1234566*1234565*1234564*... ända ner till 1. Så t.ex. 5! är 5*4*3*2*1=120.

Permalänk
Medlem

Vad blir en teraflops i hertz ?!

Det skulle ge mig lite bättre perspektiv på läget.

Permalänk

En bit av Columbias värmesköld lossnade vid start, vilket fick till följd att den inte klarade att "landa"...

Permalänk
Medlem

Så som jag har uppfattat det så lossnade en bit av isoleringen till den stora tanken vid start och slog hål i vingen,
när detta inträffade så höll färjan en hastighet på 800km/h ~ så då fattar man ju att det inte är så bra om något slår emot vingen.

Sedan vid återinträdet så började het gas strömma in genom hålet på vingen
som sedan sprängde däcket samt förmodligen försvagade vingen. NASA visste om att vingen var skadad men avfärdade faran.

Permalänk
Medlem

Varför kommer det alltid kommentarer om 3dMark och fps i "något populärt spel" när det står en artikeln om en superdator? det är ett så dumt inlägg så det borde anmälas!

ultimate:
du kan inte jämföra hertz och teraflop på något vettigt sätt, men jag kan ge dig en bild av det, en Pentium 4 på 3 GHz klarar av c:a 12 GigaFlops m.h.a. SSE, själva flyttalsenheten på den klarar av något under 1 GigaFlop har jag för mig, ett modernt grafikchip som t.ex. R400 eller NV40 klarar av runt 200 GigaFlops och de kör ju i hastigheter runt en halv GHz.
Flops är i dessa sammanhang väldigt ovidkommande eftersom det inte går att jämföra t.ex. vektor-beräkningar i en SIMD-enhet som SSE eller Altivec med en grafikprocessor som beräknar matriser eller en flyttalsenhet som beräknar enskilda tal. De beräknar helt enkelt olika saker.

Värt att tänka på, denna dator innehåller 10240 CPU:er och med lite räkning ger det c:a 4.1 GigaFlops per CPU, hur mycket det går att få ut ur en enskild Itanium 2 vet jag inte.
Superdatorn i det här fallet är 20 st SGI Altix 3000 noder med 512 cpu:er/nod, cpu:erna är Intels Itanium 2 1.6 GHz med 9 MB cacheminne.

För att dra nytta av en sådan här dator så måste problemen som ska beräknas kunna paralleliseras väldigt mycket, både operationer och data.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Kan nån förlara varför datorn blir helt seeg om man skriver 1234567!, jag förstår inte ens formeln

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

NEC dubblar farten och återtar superdatortronen

http://www.idg.se/ArticlePages/200410/20/20041020050927_NOK/2...

65 teraflops ska den komma upp tydligen, så kanske bäst att ändra rubriken på denna nyhet;-)

Lite längre ner kan man läsa:
"Men NEC lär knappast behålla tronen länge. När den färdiga versionen av IBM:s prototyp levereras under 2005 beräknas den kunna uppnå ofattbara 360 teraflops."
Vilket menar denna burk, http://www.idg.se/ArticlePages/200409/29/20040929103329_NOK/2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7-Up
det var innan landning den förstördes inte efter start

Du menar att den försökte landa innan den startat?

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Inaktiv

blir och läsa lite vad fakultet är.. 3! är 3*2*1

1234567! blir en jävla massa tal som ska multipliceras.. nämligen 1234567 multiplikationer..

Permalänk
Medlem

Haha top500 är väl inget. Det är ju 3Dmark-orben dom räknas

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Kan nån förlara varför datorn blir helt seeg om man skriver 1234567!, jag förstår inte ens formeln

Som några stycken redan skrivit så innebär det 1*2*3*4*5*.....*1234567.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Då är frågan, kan vi få dem att mäta hur lång tid 1234567! tar?

Permalänk

Vad använder dom den till, beräkna meningen med livet, universum och lite till? O hur kollar man hur många flops sin egen dator klarar? (ska slå dom jävlarna)

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

In tests that used just 16 of the 20 installed systems, Project Columbia performed 42.7 trillion calculations per second, also known as teraflops.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

För att få lite perspektiv till hur krävande uppgifter man har väntandes för superdatorerna, betänk detta citat från NyTeknik:

"Hur långt räcker då en Blue Gene-maskin som klarar en petabyte 2006? Hypotesen från IBM-forskarna är att den ska klara att simulera veckningsprocessen hos ett litet protein, om den får ett år på sig."

betänk då även att man här snackar om petafloppmaskinen från IBM, som alltså är ca 28ggr så snabb som de 36teraflopps som är snabbast idag
Den ska alltså klara beräkningar på ett litet protein, så det finns mycket mer att räkna på, så överskott av datorkraft finns det definitivt inte.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
HAHAHAhahaha....

Testa skriva 1234567! (med utropstecknet efter) i kalkylatorn, så får vi se om er nya dator är så bra

såå här tyckte min dator om det xD

"Den här åtgärden kan ta lång tid att avsluta , Vil du fortsätta beräkningne eller avbryta åtgärden nu?"

<FORTSÄTT!!!!>

Visa signatur
Permalänk
Medlem

waste of money imo

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Om 25år har vi samma kraft i våra klockor.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divina
Om 25år har vi samma kraft i våra klockor.

Snarare våra hjärnor......

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

finns det inga bilder på sånna datorer?

Visa signatur

Ursäkta att jag stavar dåligt, du får gärna rätta mig!

Permalänk
Medlem

Min dator klar att räkna ut...
123456! på 2min och 20 sek, svaret blev 2,6040699049291378729513930560927e+574964.
Vill du fortsätta: 4st

12345! på 1 sekund, svaret blev 6,4261508592774719169698044016099e+48846
Vull du fortsätta: 0st

Vettefan om jag orkar dra på 1234567!, skulle vara kul om man kunde bencha med miniräknaren :D, men efter som det tog 2min och 19 sekunder mer när jag la till en 6 och gjorde det till ett sex taligt tal, så kommer det ta låååånnggg tid om jag lägger på en 7 :D:D

Förresten, cpu låg på 100% hela tiden, men datorn flöt åp nästa som vanligt, kunde starta program och allt, flöt på bra

Permalänk
Medlem

sån skulle man ha

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s