FAQ. Låsa upp nVIDIA 6800 och 6800LE

Permalänk
Medlem

jag har skitminnen, noname 2st 256mb 400 minnen och sen en 512mb 333 minne, det är nog inte alls bra, men jag får ändå mer poäng än dig, ett par tusen poäng.
Jag har en standard barton 2600+
Har du testat ända agp aparture size? jag ändrade från 64mb till 128mb o fick 1000p extra.

Permalänk
Medlem

Jag har agp på 128mb. vilka är inställningarna man ska ha när man kör 3dmark03... de som är default antar jag,,, eller!?

Permalänk
Medlem

jo jag får 10400 poäng jag kör så där en 3-4 loopar med de inställningar 3dmark03 redan har valt.
Du har din klockad lite lägre än mig iofs jag klockar 400/800 på min, jag vet inte om det ger så mycket extra eftersom jag har en rätt seg processor.

vad jag läst mig till så ligger en GT (256mb) runt 11-12000 poäng på en processor i de här intervallen och en 6800 NU runt 9000p.

Permalänk
Medlem

Re: slött resultat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av imoto
Jag kör 12/6 utan artefakter och klockat till 340/790 och får bara 7600p i 3dmark03.
när jag körde i 16/6 kom jag bara upp till 8600p med artefakter på vissa delar. Finns det nått bra prog för att kolla flaskhalsen i systemet...? Jag har 2600+ barton 2.2ghz och 1ghz minne (pc 3200 2x256 orginal CL2.5 och 1x512 twinmos CL2.5) leadtek 18d/pro mobo. Jag misstänker att det är minnena... men har någon ngt tips så är det välkommet

Vad kör du minnena i? Jag kör i 200, likaså på cpun. Låser jag upp processorn genom upplåsningstricken borde jag få lite högre fsb vilken brukar ge en liten extra kick i systemet på vissa saker.

Permalänk
Medlem

Jag har en leadtek 18D pro mobo... och har inställningarna på fsb190mhz och minnet på 384 (står det vid booten) minnena är inställda på 2.5-3-2-7....

Jag har klockat processorn lite från 1933mhz till 2190mhz....

Default är fsb167mhz och 400 på minnena när man har SPD.... nu kör jag auto istället för SPD.... kan det vara lite vajsing med dessa inställningar?

Permalänk
Medlem

Jo men det är ju inte det som är felet jag kör ju med 333 buss inte ett spår klockat på samma processor som du.
minnena i 333 för att jag ju har en 512 kapsel med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imoto
Jag har en leadtek 18D pro mobo... och har inställningarna på fsb190mhz och minnet på 384 (står det vid booten) minnena är inställda på 2.5-3-2-7....

Jag har klockat processorn lite från 1933mhz till 2190mhz....

Default är fsb167mhz och 400 på minnena när man har SPD.... nu kör jag auto istället för SPD.... kan det vara lite vajsing med dessa inställningar?

Tja är ganska normalt. Jag testade nu agp aparture size 128 istället för 64 fick ca 50 poäng sämre, kan tänka mig att det har lite större betydelse för dig, du kanske tjänar några 100 på att gå ner i agp apature size eftersom du inte har minnena så högt klockade.

Du försakar Dual Channel med att du kör 3 minnen istället för 2 likadana.

Permalänk
Medlem

Jag kör ju min 6800le som en 6800nu 12/6 + lite klockat 340/790 (mer kan den ge, men jag tror inte det är där det sitter) och det borde ju ge runt 8500-9000 som verkar vara standard på forumet.... systemet är ju inte så kasst så nånstans är det fel...hmmmm... kanske är jag i fel tråd nu (klockningsforumet nästa?) nåja... vill ju köra fsb200 och minnet 400... men då startar inte windows... ändra latenserna eller? förövrigt kör jag 66.93 drivern har testat 66.81 men ingen skillnad. 7600p med 6800nu suger väl!?.... en annan sak om man kör 16/6 i spel och det funkar, kan man köra då fast det blir artefakter i 3dmark?

edit.... ang dual channel....ok då kanske jag skulle ta bort twinmos 512mb minnet och testa?

Permalänk
Medlem

jo jag tycker det "suger", det är helt enkelt något som inte vill hänga med.
Det är ju inte så segt så man behöver oroa sig, men jag vet hur det är, med nya grejor vill man liksom känna sig nöjd.
Och det gör man ju inte när ens kort presterar sämre än alla andras:(

Testa lite spel, allt är ju inte 3dmark, det kanske flyter fint i dina spel?

Jag kan ju säga att jag provade spela lite utan klockningar och optimeringar först och sen med några tusen poäng extra i 3dmark03 så märkte jag just igen skillnad på spelen ändå:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imoto
Jag kör ju min 6800le som en 6800nu 12/6 + lite klockat 340/790 (mer kan den ge, men jag tror inte det är där det sitter) och det borde ju ge runt 8500-9000 som verkar vara standard på forumet.... systemet är ju inte så kasst så nånstans är det fel...hmmmm... kanske är jag i fel tråd nu (klockningsforumet nästa?) nåja... vill ju köra fsb200 och minnet 400... men då startar inte windows... ändra latenserna eller? förövrigt kör jag 66.93 drivern har testat 66.81 men ingen skillnad. 7600p med 6800nu suger väl!?.... en annan sak om man kör 16/6 i spel och det funkar, kan man köra då fast det blir artefakter i 3dmark?

edit.... ang dual channel....ok då kanske jag skulle ta bort twinmos 512mb minnet och testa?

Tja du kan testa att ta bort 512 mb minnet. Se till att de andra minnena är på rätt platser för att kunna nyttja dual channel. På mitt kort är det plats 1 och 3, kan vara annorlunda på ditt. Märker du någon skillnad så kan det vara en bra idé att du säljer 2*256 och köper dig ytterliggare en 512 mb sticka.

Permalänk
Medlem

Jag provade att ta bort 512 minnet o då stänger datorn av sig redan innan windows... dessutom så hittade inte bioset min slavedisk... va fan!.... ifs brukar AI fixa sånt efter ett tag:)
Nu har jag satt tillbaka minnet o det är som förr... nått tips i vilken ordning man ska lirka med minnena så det inte blir trubbel?... tror faktiskt lite på det där med dual channel... nu står det inte detected utan bara enabled... om det nu är nån skillnad

edit: Nu har jag testat med att dra ur skrivarsladden och stängt av brandväggen fick 400p mer.... men är inte nöjd..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imoto
Jag provade att ta bort 512 minnet o då stänger datorn av sig redan innan windows... dessutom så hittade inte bioset min slavedisk... va fan!.... ifs brukar AI fixa sånt efter ett tag:)
Nu har jag satt tillbaka minnet o det är som förr... nått tips i vilken ordning man ska lirka med minnena så det inte blir trubbel?... tror faktiskt lite på det där med dual channel... nu står det inte detected utan bara enabled... om det nu är nån skillnad

edit: Nu har jag testat med att dra ur skrivarsladden och stängt av brandväggen fick 400p mer.... men är inte nöjd..

Hmm låter väldigt konstigt. Kanske är någon av dina minnen trasiga? Eller så är de bara på fel platser då det finns möjlighet till dual channel. Kolla i din manual eller på hemsida för vilka platser som gäller. Tänk på "If it works don't fix it" så gör dig inte för mycket besvär

Permalänk
Medlem

Sant! Men det är ett ypperligt tillfälle att finna felet för att kunna optimera systemet.... har varit med om att det har kajkat sig när man tar in och ut minnet på förra datorn (R.I.P.)...... Är dock positiv med att det kanske handlar om att dual channel inte är aktiverad... tycker dock att det är synd att ett tredje minne inte får va med:(.... Till Jul tänkte jag ju spänningsmodda till 1.3v så man kan köra 16/6, men first things first... skulle ju va tråkigt att bara få 8500p med full styrka.

jag kör förövrigt 2x256minnena i 1 resp 3 (512 i mitten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imoto
Sant! Men det är ett ypperligt tillfälle att finna felet för att kunna optimera systemet.... har varit med om att det har kajkat sig när man tar in och ut minnet på förra datorn (R.I.P.)...... Är dock positiv med att det kanske handlar om att dual channel inte är aktiverad... tycker dock att det är synd att ett tredje minne inte får va med:(.... Till Jul tänkte jag ju spänningsmodda till 1.3v så man kan köra 16/6, men first things first... skulle ju va tråkigt att bara få 8500p med full styrka.

jag kör förövrigt 2x256minnena i 1 resp 3 (512 i mitten)

Enligt manualen från leadteks hemsida så ska du köra 1+3 eller 2+3 för att kunna nyttja dual channel.

Är det någon här som kan rekomendera mig en bra drivrutin till 6800 le och upplåsning? Har det någon bertydelse?

Permalänk
Medlem

Eeeey, mitt kort fungerade att PipeModda till 16x1,6! (se sign)
Min fråga är var temperaturen kan ligga? Tycker nämligen att Core ligger väldigt högt vid Full Load: 65 grader!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Total cu... vad får du för resultat i 3Dmark03?... angående mitt dåliga resultat så ska jag ladda ner senaste drivisarna till moderkortet... skulle ge boost tydligen... testade 3dmark05 och kom inte över 2000 så jag började gråta o la mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imoto
Total cu... vad får du för resultat i 3Dmark03?... angående mitt dåliga resultat så ska jag ladda ner senaste drivisarna till moderkortet... skulle ge boost tydligen... testade 3dmark05 och kom inte över 2000 så jag började gråta o la mig

Jag får 9840 poäng som mest. Då kör jag som det står i min spec nedan. Byter jag drivrutin för grafikkortet kanske jag kommer upp till 10000. Hade jag kunnat köra i 1.6 volt spänning så hade jag garanterat kommit över 10000. Intressant att ny drivrutin till moderkortet kan ge en boost, jag kör nämligen en gammal. Jag får vara väldigt nöjd, många kommande köpare kommer förmodligen inte kunna låsa upp någonting. Doom 3 flyter som aldrig förr och det ser ut som det ska göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag får 9840 poäng som mest. Då kör jag som det står i min spec nedan. Byter jag drivrutin för grafikkortet kanske jag kommer upp till 10000. Hade jag kunnat köra i 1.6 volt spänning så hade jag garanterat kommit över 10000. Intressant att ny drivrutin till moderkortet kan ge en boost, jag kör nämligen en gammal. Jag får vara väldigt nöjd, många kommande köpare kommer förmodligen inte kunna låsa upp någonting. Doom 3 flyter som aldrig förr och det ser ut som det ska göra.

Vad får du i 3dmark05? min dator hamnar på runt 3800p

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Vad får du i 3dmark05? min dator hamnar på runt 3800p

Jag får strax över 4000. Körde testat men hann att klicka bort det när det var klart. En rutten radiopejlare var förbi och påstod att min dator var en tv.

Permalänk
Medlem

När jag ska öppna pipes så ser inga "disable" under "custom graphic processor configuration" , innenär det att jag inte kan låsa upp mer pipes el beror det på drivare el nått annat?

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Fick mitt 6800LE i fredags från Computercity.se, och suttit och försökt softmodda det nu under helgen.

När jag testade 16/6 så kunde jag inte ens starta windows. Det reboota precis innan skrivbordet skulle visas.

12/6 gav artefakter i 3Dmark03.

8/6 har jag inte ens brytt mig om att testa. Ska nämligen returnera kortet och köpa ett på Inet-data istället.

Har någon köpt ett 6800LE på Inetdata denna veckan (vecka 49) och lyckats softmodda det?

Eller har dom fått in en leverans av de korten som inte går att softmodda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munson
Fick mitt 6800LE i fredags från Computercity.se, och suttit och försökt softmodda det nu under helgen.

När jag testade 16/6 så kunde jag inte ens starta windows. Det reboota precis innan skrivbordet skulle visas.

12/6 gav artefakter i 3Dmark03.

8/6 har jag inte ens brytt mig om att testa. Ska nämligen returnera kortet och köpa ett på Inet-data istället.

Har någon köpt ett 6800LE på Inetdata denna veckan (vecka 49) och lyckats softmodda det?

Eller har dom fått in en leverans av de korten som inte går att softmodda?

varför provade du inte 12/5?

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Mitt Leadtek Retail jag beställde från Inet förra Tisdagen softmoddade utmärkt till 16X1,6vp.

Har dock inte testat annat än 3dmark 03 än så länge så ifall jag har otur blir det grafikfel i spel, får väl prova lite smått nu.

Permalänk
Medlem

fick mitt 6800le från inet.se idag, har inte möjlighet att testa det ennu eftarsom resten av datorn har inte kommit ennu men på kortet står det iaf: LR2992 PCB REV:A
kan någon säga om det är bra eller dåligt?
(REV:A låter iaf som "första utgåvan").

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Nån hittills som har fått ett låst kort?

Visa signatur

Dell: P4 3,2 EE, 1024m DDR 400 mhz, Leadtek 6800LE 16/6, 345/830,
2*120gb SATA, Dell 19" TFT
3dmark03: 11600 3dmark05: Feta artifakter :(

Permalänk
Medlem

Vad gör man om windows inte startar när man försökt modda?

BTW:Finns det låsta kort?

Visa signatur

Dance like a butterfly and sting like a bee.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munson
Fick mitt 6800LE i fredags från Computercity.se, och suttit och försökt softmodda det nu under helgen.

När jag testade 16/6 så kunde jag inte ens starta windows. Det reboota precis innan skrivbordet skulle visas.

12/6 gav artefakter i 3Dmark03.

8/6 har jag inte ens brytt mig om att testa. Ska nämligen returnera kortet och köpa ett på Inet-data istället.

Har någon köpt ett 6800LE på Inetdata denna veckan (vecka 49) och lyckats softmodda det?

Eller har dom fått in en leverans av de korten som inte går att softmodda?

Jag testade att öppna pipsen först, vilket gav artefakter.

Citat:

Vad gör man om windows inte startar när man försökt modda?

BTW:Finns det låsta kort?

Boota upp i VGA-läge, då laddas drivrutinerna, och du kan ändra tillbaka i Riva Tuner. Kör du felsäkert läge kan du inte ändra i Riva Tuner pga det krävs att drivrutinerna för kortet är laddade.

Jag fick exakt samma sak när jag softmodda mitt Leadtek. När jag öppna alla 16 pipsen så kunde jag inte boota upp windows. 12 pipes öppnade gick att boota, men gav artefakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlaXxor
Vad gör man om windows inte startar när man försökt modda?

BTW:Finns det låsta kort?

Skaffar ett bättre nätagg kanske.
Eller plockar bort så mycket som möjligt från nätagget och försöker starta igen och om/när det lyckas så moddar du tillbaka kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adapa
Nån hittills som har fått ett låst kort?

Jupp, jag har ett Asus 6800NU som inte går att låsa upp med RivaTuner. Får försöka hitta nån metod som gör att kortet kan låsas upp...

Kom gärna med tips om nån hittar sätt att låsa upp korten som inte klaras av av RivaTuner!

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

Verkar så jag har ett sånt kort som inte går att låsa upp, gissar på att det är ett ultra 400/1100 men med 12pipes, så förslag mottages gärna

/d

Visa signatur

meep meep