200GB Maxtor 10 el 9

Permalänk
Medlem

200GB Maxtor 10 el 9

Skall köpa en ny 200GB hårddisk Ide 3,5

Valen står imellan

MAXTOR DMAX 10 200GB 7200RPM 8MB ---894 kr

Eller

Maxtor 200GB 7200RPM 8MB DiamondMax Plus 9 --- 894 kr

Vill ju så klart hellre ha den nya 10án ville bara kolla här först innan jag köper

Eller finns det någon för samma pris typ som är bättre
tystare håller längre ???

Mvh
Gargamel

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Köp 10an. Den är väl istortsett samma modell, lite förbättrad kanske, förutom att de tagit bort den gamla Molexströmkontakten. Annars så finns ju Seagates 7200.7 200gb som är mkt bra, tysta & tillförlitliga diskar men de är väl en hundring dyrare.
Antar väl att Maxtor disken också har 5års garanti som Seagates diskar.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Diamondmax10 har 3 års garanti, är man ute efter 5år så är det Maxline III som gäller.

Det finns inga som helst garantier att en disk kommer hålla längre än en annan, driftstiden beror snarare på den arbetsmiljö man utsätter disken för, hur disken har hanterats i frakten samt en god portion tur.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det känns tryggare att köpa en disk med 5års garanti än en med 3års garanti men självklart så garanterar det inte vilken verklig livslängd disken har men rätt skött på kommer det att hålla betydligt längre än garantitiden. Hur de hanteras i frakten har nog betydligt mkt mindre betydelse (om man nu inte kastar dem i backen) än hur de hanteras i drift när läshuvudena rör sig vid läsning. Seagates diskar brukar vara mkt driftssäkra eftersom de undviker att använda många hårddiskskivor i sina diskarna, i 200gb så är det bara 2st.

Dessutom så har Maxtor DiamondMax visst 5års garanti de också.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Köp 10an. Den är väl istortsett samma modell, lite förbättrad kanske, förutom att de tagit bort den gamla Molexströmkontakten. Annars så finns ju Seagates 7200.7 200gb som är mkt bra, tysta & tillförlitliga diskar men de är väl en hundring dyrare.
Antar väl att Maxtor disken också har 5års garanti som Seagates diskar.

Tysta? Min låter som ett tröskverk!

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Har du PATA varianten då annars så var det ju ingen mening att du kommenterade eftersom de är tystare och det är en sådan han frågar efter? Låter din som ett tröskverk skulle du nog reklammera den eftersom den nog är på väg att pajja.

Jag har själv två 7200.7 200Gb 8mb cache varianten och de är grymt tysta även vid läsning/skrivning. De första veckan/veckorna så kan de knattra litegrann eftersom de skall "köras" in, det är någon typ av självdiagnostik. Men mina två Seagate 120gb SATA diskar knattrar på ganska bra så de är klart ljudligare.

Maxtor Diamondmax 10 diskarna är hyffsade tysta de med jämfört men Seagaten men den knattrar mera vid arbete och blir lite varmare. Har inte testat dem i min datorlåda så jag kan göra en exakt jämförelse men de två senaste burkarna jag byggt körde jag med 200gb Diamondmax 10an och de funkade mkt bra.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Wizard har du en länk till en officiell sida som säger att det är 5 år på Diamondmax? Därför enligt http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.a14629af82e... så är det 3 år som gäller på Diamondmax och 5 år på Maxline och jag har svårt att se att du skall hitta en mer officiell uppgift än så.

Kan också nästan garantera att en disk som är död vid leverans (doa) mest troligt har blivit skadad i frakten.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Du har alldeles rätt Havoc. Jag kollade på produktdatabladet igen och det stod "Component Designd Life (min) - 5 Years", jag läste lite för fort första gången. Trodde faktisk att de hade höjt garantitiden till 5år för dem också.

Att disken är en DOA vid leverans kan orsakas av att den uttsatts för ytte våld eller att den är feltillverkad, men detta är nog rätt så ovanligt. Det jag menade var att en disk är mkt känsligare under drift när läshuvudena är aktiva än när disken är avstäng då de ligger skyddade i viloläge. T.ex. Seagates diskar skall klara av att, i avstäng läge, uttsättas för en G-kraft på 350G.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Köp 10an. Den är väl istortsett samma modell, lite förbättrad kanske, förutom att de tagit bort den gamla Molexströmkontakten. Annars så finns ju Seagates 7200.7 200gb som är mkt bra, tysta & tillförlitliga diskar men de är väl en hundring dyrare.
Antar väl att Maxtor disken också har 5års garanti som Seagates diskar.

Hur ska man få igång HDDn om nu molexkontakten inte finns för Maxtor's 10IDE 3.5?
Tror du tänker på S-ATA varianten som inte har molex strömkontakt!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Borde väl gå bra att använda en sata-strömkontakt istället för en sk molex-kontakt även på en vanlig ide-disk men jag antar att maxtor fortfarande har kvar den usla molex-kontakten på sina ide-diskar.
Den enda fördelen som finns med molex är nog att den är billig för i övrigt är den kass, antingen sitter den så hårt att den knappt går att få lös eller också glappar den.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Hur ska man få igång HDDn om nu molexkontakten inte finns för Maxtor's 10IDE 3.5?
Tror du tänker på S-ATA varianten som inte har molex strömkontakt!

Jo, det var SATA varianten jag tänkte på.:D Monterade in en sån i en dator i början på veckan så det var därifrån jag fick det.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Tror det blir en MAXTOR DMAX 10 200GB 7200RPM 8MB ---894 kr

en vanlig IDE 3,5 är det samma som P-ATA ??

och om mitt moderkort hade klarat av S-ATA så hade jag nog sett det på kortet va ??
Är lite lost när det gäller sata pata osv

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Ja, det är P-ATA och jag har för mig att ditt Epox kort inte har SATA-kontroller annars så skulle det finnas kontakter som det stått S-ATA brevid.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Ja, det är P-ATA och jag har för mig att ditt Epox kort inte har SATA-kontroller annars så skulle det finnas kontakter som det stått S-ATA brevid.

Ok då är jag med

Tack för svaren

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd