Permalänk

som sagt så var jag ruskigt trött när jag försökte tolka ditt inlägg

Nu har jag läst igenom lite mer grundligt och du har ju bannemig rätt

*skäms*
Faktiskt oerhört logiskt när jag har det framför mig

fixar till det under kvällen!

Tack för informationen!
/Philip

Permalänk
Medlem

En liten sak som du kanske ska läga till är att man bör koppla inn strömbrytaren till ccflet före drivsteget.. väldigt få små strömbrytare som klarar 400-500v... Annars en skit fin FAQ.. Keep up the good work

Visa signatur

System: 3500+@2420 6800Ultra MSI K8N neo3 Hiper 480w
seagate 200gb TT tsunami

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PEe
En liten sak som du kanske ska läga till är att man bör koppla inn strömbrytaren till ccflet före drivsteget.. väldigt få små strömbrytare som klarar 400-500v... Annars en skit fin FAQ.. Keep up the good work

är inte det ganska uppenbart då?
99,9% av alla CCFL rör som säljs idag säljs med kontakter färdigmonterade som bara går att stoppa i en plats i convertern.
Men visst lägger jag till det!

/Philip

Permalänk
Medlem

Hej! Jag funderar lite om ja ska bygga en liten ljusramp av dioder... men behöver lite info.. går det att koppla ihop flera o göra kablar i ändarna om ni förstår o sen koppla in till en 4 pins? PMá mig gärna omdet"

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

När jag råkade ha av ett ccflrör så rann det massa pulver ut ur det.. är det Argonen eller Fosforen?

Permalänk
Medlem

Verkar som att det var lite dåligt klister på den här.
Kanske borde lägga på ett nytt lager?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
Hej! Jag funderar lite om ja ska bygga en liten ljusramp av dioder... men behöver lite info.. går det att koppla ihop flera o göra kablar i ändarna om ni förstår o sen koppla in till en 4 pins? PMá mig gärna omdet"

PMa mig med en mer precis beskrivning av ditt projekt, vad du tänkt använda för lysdioder mm mm så ska jag hjälpa dig så gott det går!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
När jag råkade ha av ett ccflrör så rann det massa pulver ut ur det.. är det Argonen eller Fosforen?

Det är fosforbeläggningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av obsessed
Verkar som att det var lite dåligt klister på den här.
Kanske borde lägga på ett nytt lager?

kolla samlingstråden högst upp i forumet
Den är med där, istället för att ha ett 10-tal klistrade trådar så samlas de "klistrade" trådarna i en å samma klistrade tråd, typ

/Philip

Permalänk
Medlem

Tråden finns i FAQ-samlingen längst upp.

Permalänk

Jag håller på att planera mitt nya bygge men jag e lite osäker när det kommer till LEDen

jag ska ha 10st
Lysdioder diam 5 mm, EL 383
Max Ström: 30 mA
Max Spänning: 3,5V
cmd: 1000
vinkel 3 grader

jag har en bZerk-nätdel 500W
Spänning Ström
+3.3V 28A
+5V 30A
+12V 34A
-5V 0,3A
-12V 0,8A
+5VSB 2,0A
+3.3V +5V 200W

Jag kan inte serie koppla dom för det finns ju ingen slad med 35V
om du paralellkopplar blir det:
1 x 3.5V
10 x 30 mA = 300mA

12- 3.5 =
spänningsfallet över motståndet är såleds 8,5 V och det går genom 300 mA till lysdioderna.

här gör motståndet självt av med 8,5 x 0,300 = 2.55W!

Då måste jag skaffa ett motstånd som gör 2.55W och vart kopplar jag det före eller efter?

Kan nån kolla om detta är rätt för jag e väldigt osäker på om deta kommer att funka.

(JA jag har läst FAQn om LED)

Permalänk
Medlem

Du kan ju utgå ifrån 5V om du ska kopppla de parallelt. Dock blir det en skapligt stor förlust ändå. Jag skulle kopplat dem 3 och tre på 12V-en. (med lämpligt motstånd uppenbarligen).

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk

Menar du så här?

Permalänk

förutser att du kör dem på 12 V.

3 och 3 är bäst, men koppla dem 2 och 2 å får du samma motstånd på alla.
dock så går det då 0,3W genom resistorn, då funkar vanliga 0,6W resistorer.

så koppla dem 2 och 2 i serie med ett motstånd på 84 ohm (välj närmast värde ÖVER det om 84 inte finns).
då kommer du få 5 st seriekopplingar som du sedan paralellkopplar!

det spelar ingen roll om du sätter resistorn före eller efter lysdioderna, du kan om du nu vill sätta resistorn mellan lysdioderna med, men det finns egentligen inget direkt syfte till det...
dock är det vanligast industriellt att sätta resistorn på + sidan vad jag förstått!

/Philip

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
förutser att du kör dem på 12 V.

3 och 3 är bäst, men koppla dem 2 och 2 å får du samma motstånd på alla.
dock så går det då 0,3W genom resistorn, då funkar vanliga 0,6W resistorer.

så koppla dem 2 och 2 i serie med ett motstånd på 84 ohm (välj närmast värde ÖVER det om 84 inte finns).
då kommer du få 5 st seriekopplingar som du sedan paralellkopplar!

det spelar ingen roll om du sätter resistorn före eller efter lysdioderna, du kan om du nu vill sätta resistorn mellan lysdioderna med, men det finns egentligen inget direkt syfte till det...
dock är det vanligast industriellt att sätta resistorn på + sidan vad jag förstått!

/Philip

OK men är det rätt att det ska vara 50 ohm på 3st och 284 ohm på en?

Permalänk

med 1 lysdiod: 284 ohm
2 lysdioder: 166 ohm
3 lysdioder: 50 ohm.

sorry, råkade räkna på 4 lysdioder när jag fick 84 ohm...

166 ohm på 2 seriekopplade lysdioder på 12 V ska de va

/Philip

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
med 1 lysdiod: 284 ohm
2 lysdioder: 166 ohm
3 lysdioder: 50 ohm.

sorry, råkade räkna på 4 lysdioder när jag fick 84 ohm...

166 ohm på 2 seriekopplade lysdioder på 12 V ska de va

/Philip

ok tack så mycket! :tummeupp:

Permalänk
Medlem

Kalasbra!

Permalänk

Asbra Guide! Med tanke på antalet trådar som skapats med frågor på ämnet sista tiden så hade jag själv tänkt göra en guide men kunde nog inte gjort en såhär bra. Vad sägs om att tippsa om besthongkong's resistoruträknare? Den är väldigt enkel att använda.
Länk till den:
http://www.besthongkong.com/clrc.htm

Kan inte en moderator sätta klister på den här snälla?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Asbra Guide! Med tanke på antalet trådar som skapats med frågor på ämnet sista tiden så hade jag själv tänkt göra en guide men kunde nog inte gjort en såhär bra. Vad sägs om att tippsa om besthongkong's resistoruträknare? Den är väldigt enkel att använda.
Länk till den:
http://www.besthongkong.com/clrc.htm

Kan inte en moderator sätta klister på den här snälla?

Tackar
den är redan "klistrad" kolla högst upp i forumet...

EDIT: bilderna funkar inte för tillfället då bandbredden är slut på den server jag har för, ska flyttas snarast...

EDIT2: har flyttat bilderna till en tillfällig serverplats, så nu funkar dem igen!

Permalänk
Medlem

mitt ccfl lysrör funka inte så dom ska skicka ett nytt, men så prova jag att bryta lite så gick "inner-röret" det som lyser av men det var tomt, antagligen det som inte var rätt va?

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

när den här tråden ändå är uppsläpad till dagens datum kan jag passa på att kasta in ett gammalt resonemang om varför man ska ha motstånd till LEDs så folk kan sluta fråga varför:

När jag satt och mätte på mina nya LEDs från LSdiodes.com, kom jag på en anledning till varför man MÅSTE ha resistorer när man kopplar in lysdioder.

Först tar vi ett gammalt exempel för att värma upp alla som inte har 100% koll på elektronik och halvledare:
Ta en vanlig kiseldiod, den har ett spänningsfall på 0,6-0,7V oavsett om du lastar den med 2mA eller 200A (förutsatt att den klarar strömmen)
Om du vill begränsa strömmen över en sån diod så MÅSTE det göras med ett motstånd i serie.
Säg att du har en reglerad 5V spänningskälla, kopplar du den direkt in i dioden så kommer du att åstakomma en näst intill kortslutning.
Sätter du istället ett motstånd på 20 ohm i serie med dioden så får du ungefär 215mA i kretsen (4,3/20)

Ta nu en lysdiod, nästan alla LEDs (som inte har ett inbyggt motstånd i serie) har ett väldigt litet spann i volt mellan nästan ingen ljus och att den skadas.
Ta en högintensiv blå LED från LSdiodes. Den ligger på 3,12V vid 20mA och 3,22V vid 30mA, den lyser inte särskilt mycket under 20mA och över 30mA blir den för varm. Med ett motstånd är det lätt att få nästan exakt rätt spänning över lysdioden efterssom motståndet både är beroende av den spänning man matar samt den ström man tar ut, jämför detta med att koppla in lysdioden på ett reglerat nätagregat som levererar nästan exakt samma spänning oavsett om man tar ut 20mA eller 20A.
Som skräckexempel kan jag ta en bernstensfärgad LED från LSdiodes, den drar 2,04V vid 20mA och 2,05V vid 30mA, en oerfaren person skulle troligen koppla in 6 st i serie på 12V utan motstånd, men det är lätt att se hur liten skillnaden blir, vid 12,24v lyser dioderna ganska mycket, vid 12,3V ligger dom på max. Med tanke på att ett vanligt nätagregat kan skifta på upp till en halv volt är detta inte en bra idé, 12,5V skulle med största sannolikhet elda upp dioderna.
Nu räknar vi istället på 5 LEDs och ett motstånd för att kompensera för dom 1,8V som "blir över":
Om vi räknar på 20mA (5x2,04=10,2V) (12-10,2=1,8V) (1,8/0.02=90 ohm), vi sätter på ett motstånd på 90 ohm. vid 12,5V har strömmen över dioderna gått upp till 25,6mA (1,8+0,5=2,3V) (2,3/90=25,6mA) istället för att elda upp dioderna som skulle ha hänt utan motstånd.

Vill man ha högre precision får man ta bort en LED till och således ha 4 LEDs i serie samt räkna om motståndet för det.
(4x2,04=8,16V) (12-8,16=3,84V) (3,84/0,02=192 ohm) Nu stoppar vi dit ett motstånd på 190 ohm och provar med 12,5V igen, nu är strömmen 22,8mA istället (3,84+0,5=4,34V) (4,34/190=22,8mA)

Nu börjar vi se att man måste ha ett motstånd i serie med lysdioder, men inte bara det, motståndet bör få ta runt 30% av spänningen (3,84/12=30%) för att få en riktigt bra utjämning, vid mindre än 10% skiftar strömmen så mycket att även ett riktigt bra nätagg kan skapa problem.

Självklart kan man istället använda en strömbegränsande krets för att få ännu exaktare funktion, men detta är knappast nödvändigt med vanliga lysdioder och en vettig stabil spänningskälla.

Hoppas att iallafall någon orkar läsa ovanstående genomgång.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Inte dåligt! finfint.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krök
mitt ccfl lysrör funka inte så dom ska skicka ett nytt, men så prova jag att bryta lite så gick "inner-röret" det som lyser av men det var tomt, antagligen det som inte var rätt va?

Vad menar du? det tunna glasröret innehåller en gas, knäcker du röret så är det garanterat paj, bara å kasta...
du hade väl inte förväntat dig att en gelé eller nått skulle rinna ur röret?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Hoppas att iallafall någon orkar läsa ovanstående genomgång. [/B]

Bra skrivet
bra att nån grundligen forskar vidare i ämnet

snart har jag RGB lysdioder i brevlådan, återkommer med bilder...

MVH Philip

Permalänk

BRA JOBBAT Philip jätte bra FAQ !!!! bra jobbat... lite små fel i början men dom e juhh fixade nu !!

Visa signatur

12659 3D mark Score

Permalänk
Medlem

http://www.sweled.developer.graphyx.net/default.asp borde du lägga till bland länkarna om var man kan köpa leds

nice FAQ

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
http://www.sweled.developer.graphyx.net/default.asp borde du lägga till bland länkarna om var man kan köpa leds

nice FAQ

Dom verkar bara återsälja Besthongkongs LEDs svindyrt, bättre att köpa hos orginalföretaget då.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Re: FAQ om LED, CCFL, Glowire mm

Citat:

Hur väljer jag lysdiod?

När folk väljer en lysdiod tittar de oftast blint på mcd värdet. Detta säger dock bara ljusstyrkan för den dioden med hur mycket av ljuset som är koncentrerat i en viss vinkel. (mcd = millicandela)

vill bara påpeka att mcd står föt microcandela fast man kan tro att det står får millicandela eftersom m = milli.

Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ om LED, CCFL, Glowire mm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M!k@el
vill bara påpeka att mcd står föt microcandela fast man kan tro att det står får millicandela eftersom m = milli.

Där har du fel, mCd står för millicandela, en lysdiod på 10 000 mCd är således 10 Cd.
Det är ingen idé du säger emot, jag har hållit på i åt minstone 5 år med lysdioder och läst ett otal datablad och andra skrivelser.

Dessutom finns det gott om referenser från tillverkare som bekräftar detta, dvs när man jämför 1 Cd = 1 000 mCd.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Ahkej... Har ett problem hära. Tanken är att utnyttja 12V från ett nätaggregat och hela kopplingen skall se ut såhär:

[Nätaggregat]-+-[Fläkt 12V 12am(?)]-+-[Lysdiod(Har ingen aning om styrka då jag mosade en gammal burk för att få tag i dessa, 1 av tre brann upp men vet att 2 pallar 9volt då jag provade med nytt litet batteri)]-+-[on-off-switch]

Alltså: Strömming + Fläkt + lysdiod + onoff-switch

Tanken bakom det hela är att kunna slå på och av fläkten självklart men även ha en diod som indikerar på att fläkten är på. Jag har gjort konstruktionen bakom det hela och provat mig varsamt fram med ett litet 9volts batteri för att jag inte vill smälla lysdioderna. Jag inser att jag bara har en chans på mig när jag då skall koppla 12v till skiten för att se om det fungerar men har inte någon lust med felsteg.

Jag är total newbie på när det gäller motstånd och försökt läsa mig till vad man skall göra och inte men det är som att försöka banka in grekiska i en 3-åring... Jag vill juh bara att den skall indikera på att fläkten är igång men samtidigt inte ta någon vesäntlig prestanda från fläkten...

1: Jag inser att jag behöver en hög med motstånd men har ingen aning om vilka eller vart det skall sättas ihop med vad och inte...

2: Går det att använda dom gamla lysdioderna i den gamla datorn eller skall jag sattsa på nya istället?(Som kanske håller längre?)

3: Nätaggregatet i den gamla datorn är uppstyckad och jag letade reda på alla 12v sladdar(?) och vill använda dessa till fläktarna. Alla fläktar snurrar på som tusan och inga problem där. Tanken är att installera hela hopet med en panel på framsidan som redan är gjord med on-off-switcharna men problemet kvarstår då vid montering utav dom små kortlivade J*flarna...

Jag förstår att det här är ett forum för folk som vet vad dom går för och har en hel del koll, så jag vädjar till er att hjälpa mig med denna enkla men ändå (för mig) svåra konstruktion.

///Decepticon

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

Finns det någon annan FAQ som är lite mer hands-on, dvs. visar bilder på hur i hela friden resistorer monteras, och var? Jag vet att Gtek har en sladd för LEDs, men de säger inget om resistorer:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1841

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Ahkej... Har ett problem hära. Tanken är att utnyttja 12V från ett nätaggregat och hela kopplingen skall se ut såhär:

[Nätaggregat]-+-[Fläkt 12V 12am(?)]-+-[Lysdiod(Har ingen aning om styrka då jag mosade en gammal burk för att få tag i dessa, 1 av tre brann upp men vet att 2 pallar 9volt då jag provade med nytt litet batteri)]-+-[on-off-switch]

Alltså: Strömming + Fläkt + lysdiod + onoff-switch

Tanken bakom det hela är att kunna slå på och av fläkten självklart men även ha en diod som indikerar på att fläkten är på. Jag har gjort konstruktionen bakom det hela och provat mig varsamt fram med ett litet 9volts batteri för att jag inte vill smälla lysdioderna. Jag inser att jag bara har en chans på mig när jag då skall koppla 12v till skiten för att se om det fungerar men har inte någon lust med felsteg.

Jag är total newbie på när det gäller motstånd och försökt läsa mig till vad man skall göra och inte men det är som att försöka banka in grekiska i en 3-åring... Jag vill juh bara att den skall indikera på att fläkten är igång men samtidigt inte ta någon vesäntlig prestanda från fläkten...

1: Jag inser att jag behöver en hög med motstånd men har ingen aning om vilka eller vart det skall sättas ihop med vad och inte...

2: Går det att använda dom gamla lysdioderna i den gamla datorn eller skall jag sattsa på nya istället?(Som kanske håller längre?)

3: Nätaggregatet i den gamla datorn är uppstyckad och jag letade reda på alla 12v sladdar(?) och vill använda dessa till fläktarna. Alla fläktar snurrar på som tusan och inga problem där. Tanken är att installera hela hopet med en panel på framsidan som redan är gjord med on-off-switcharna men problemet kvarstår då vid montering utav dom små kortlivade J*flarna...

Jag förstår att det här är ett forum för folk som vet vad dom går för och har en hel del koll, så jag vädjar till er att hjälpa mig med denna enkla men ändå (för mig) svåra konstruktion.

///Decepticon

Hmm... det är svårt det där iom att du inte vet värdena på lysdioderna.
OBS att du inte kan seriekoppla lysdioden med fläkten, du måste paralellkoppla!

är det röda lysdioder kan jag dock nästan svära på runt 2V drivspänning och 20 mA i ström, dock kan det svänga med +/- 30% så det är väldigt osäkert ändå...
blå, vita, rosa osv brukar ligga på 3,7V spänning och 20-30 mA i ström (beroende hur mycket man vill grilla dem, de tål aningens mer ström än lågintensiva)

så...
mitt tips är att du surfar in på nån av sidorna som säljer lysdioder och lägga ett par kronor på nya lysdioder där du vet värdet på dem.
Sen surfar du runt lite till här på forumet så kommer du hitta en till FAQ med elektroniktips, där fins det en del beskrivningar på hur du ska bygga en fläktkontroller enkelt med brytare, lysdioder och resistorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eobet
Finns det någon annan FAQ som är lite mer hands-on, dvs. visar bilder på hur i hela friden resistorer monteras, och var? Jag vet att Gtek har en sladd för LEDs, men de säger inget om resistorer:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1841

Om det finns intresse så kan jag fixa en kort komplementguide som med bilder och text beskriver hur det rent praktiskt ska gå till.

MVH Philip