Hitachi 7K500 - 500 Gigabyte

Permalänk
Medlem

ganska ointressant för mig då jag inte finner något intresse i hårddiskar med prislappen över 1500:-

Visa signatur

P4 1.7GHz 100 MHz QDR FSB, GeForce 3 Ti200 64MB @ 240/529, 2x256MB RDRAM (16bit 400MHz)

Permalänk
Medlem

min raptor duger bra spar ner det jag vill ha kvar på dvd ser inget behov att ha allt skräp man samlar på sig på hårddisken någon längre stund

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Medlem

min hd är 80 blir bara 74 =/

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

IBM dönar...min gamla går ej att använda, den nyare brummar även med gummidämpning, så Hitachi (fd IBM) är ett tveksamt val för mig...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

skönat att man slipper satas strömkablar på de nyare diskarna. dom är ju värdelösa, lika så satakontakten.

Permalänk

Seagates 400gb finns i sverige...

Permalänk
Medlem

tycker att utvecklingen går åt fel håll.. det ska vara snabbare! inte större.

Permalänk
Medlem

Äh, de andra sjunker i pris när den här kommer.
Sätter nog lite press på de andra tillverkarna också.
Köp SCSI ni som vill ha snabbare.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, men jag föredrar Seagate.

Permalänk
Medlem

Ja tack, jag tar 4

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Kan inte WD släppa raptorn med 16mb cache och NCQ stöd?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

trevligt skriv upp mig på en sådär 10st lr nått

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
skönat att man slipper satas strömkablar på de nyare diskarna. dom är ju värdelösa, lika så satakontakten.

Vad är det för fel på dom?

Det enda jag kan klaga på är att kontakten är lite stor (längden på den). Men de är jusst de jag har, finns säkert flera.

Själva satakontakten har jag inget emot alls. Tycker du verkligen att ATA kablarna är bättre?

Molexkontakterna är däremot rätt kassa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Väldigt linjär utveckling för hårddiskar... större-> större -> större -> större -> men ingen förändring i utförandet...

Jepp, så är det...

Men det är den enda tröst man har när utvecklingen samtidigt tycks gå åt... stadig -> sämre -> bräcklig -> bräckligare -> korthus

Permalänk

Nice... men håller fullständigt med om att utvecklingen snarare borde gå mot snabbare och säkrare. Jag kör med 2 raptors eftersom jag för mitt liv inte kan se vad jag skall med flera hundra gb lagring till.... i dagsläget i alla fall..

Visa signatur

Dell8400:3.4ghz:2gb:x850xt PE:2*74 raptors:Audigy2:Dell2005FP

Permalänk
Hedersmedlem

GB säljer till den stora feta massan, inte snabb hårddiskar eller hållbara diskarl. Därför flåsar tillverkarna varandra i nacken för att göra hårddiskar som kan lagra mer och mer och mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Det skall bli intressant att se om Hitachi 7K500 är lika snabb som 7K400 vilket använder sig av 80-gigabyteplattor.

Du menar väl att det blir intressant att se om 7K500 är snabbare än 7K400?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Mycket folk som säger samma sak gång på gång här på SweC. Läser ni inte trådarna ni svarar på?

Alla får en halvtimmes temp-ban nu.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk

uhm... vi på Webhallen.com säljer Seagate 400Gb sen ett tag tillbaka. Både i IDE ich SATA-utförande. korrektion plz?

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Kan inte WD släppa raptorn med 16mb cache och NCQ stöd?

Väntar ivrigt på detta också. En uppdaterad Raptor-familj med stöd för SerialATA-300 och NCQ, samt med optimerad firmware. Vi får hoppas att WD ser behovet och kasserar de äldre modellerna

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathaniel
uhm... vi på Webhallen.com säljer Seagate 400Gb sen ett tag tillbaka. Både i IDE ich SATA-utförande. korrektion plz?

mm på komplett.se också

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302885&cks=PRL

Permalänk

NCQ stöd?
Vad innebär det ?

Jag vill först och främst ha säkrare diskar, sen kan dom göra dom större

Permalänk
Medlem

finns ju 133gb plator så finns möjligheter för 600gb hdds

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

Men va fan, jag ser hellre att de satsar på säkerhet och prestanda än storlek. hårddiskarna är ju den största flaskhallsen i ett någorlunda modern system idag. =/

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon

Jag vill först och främst ha säkrare diskar, sen kan dom göra dom större

Hört talas om scsi? Förhoppningsvis blir det vanligare nu när det kommer i en seriell variant som tydligen skulle vara kompitabel med SATA-hds. Eftersom det blev plats över för ett gäng transistorer på AMD-nordbryggorna efter att minneskontrollern hamnade i processorn, så borde det ju gå att stoppa dit SAS-kontrollers instället, och skippa SATA-kontrollers fullständigt.

Förhoppnignsvis kommer det finnas två hårdisksorter i framtiden, en SAS-variant för hemanvändare, billig och usel. Och en SAS-variant för företag och inteligenta människor, kvalite och några hundringar dyrare.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad är det för fel på dom?

Det enda jag kan klaga på är att kontakten är lite stor (längden på den). Men de är jusst de jag har, finns säkert flera.

Själva satakontakten har jag inget emot alls. Tycker du verkligen att ATA kablarna är bättre?

Molexkontakterna är däremot rätt kassa.

Ja sata kontakterna e värdelösa, spricker och börjar glappa.
Skulel de vara en 7polig ata kabel istället med stiftlist så skulle jag va mkt nöjdare.
Det håller i alla fall.

Som tur har min WD2500SD sata diskar vanlig molex kontakt oxå så man slipper sata strömkabeln.

Permalänk
Medlem

håller med, sata kontakterna är några jävlar på att glappa och glida ur, har inte provat men dom känns inte alltför svåra att bryta heller.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Ja sata kontakterna e värdelösa, spricker och börjar glappa.
Skulel de vara en 7polig ata kabel istället med stiftlist så skulle jag va mkt nöjdare.
Det håller i alla fall.

Som tur har min WD2500SD sata diskar vanlig molex kontakt oxå så man slipper sata strömkabeln.

Har aldrig varigt med om att en satakabel spricker eller glappar.

Molexkontakter däremot kan glabba rätt rejält.
Och ibland ser ju molexkontakterna till så att de sitter stenhårt fasst så att man nästan sliter sönder hårddisken/grafikkortet m.m. och ibland sitter de så löst att de ramlar ur varandra bara från kabelns tyngd.
Sen är det ju inte helt ovanligt att man måste sitta och försöka lirka fasst molexkontakterna i all evighet bara för att de inte sitter exakt som de borde. Sen eftersom de ibland har dålig passform så kan det innebära att något stift lossnar (vilket förstås går att fixa men det är ju ingen positiv egenskap i mitt tycke).

Oftast fungerar det ju fint men inte alltid vilket satakontakterna alltid har gjort för mig i alla fall.

Satakontakterna är väl heller inte perfekta men molexkontakterna är rätt kassa tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har aldrig varigt med om att en satakabel spricker eller glappar.

Molexkontakter däremot kan glabba rätt rejält.
Och ibland ser ju molexkontakterna till så att de sitter stenhårt fasst så att man nästan sliter sönder hårddisken/grafikkortet m.m. och ibland sitter de så löst att de ramlar ur varandra bara från kabelns tyngd.
Sen är det ju inte helt ovanligt att man måste sitta och försöka lirka fasst molexkontakterna i all evighet bara för att de inte sitter exakt som de borde. Sen eftersom de ibland har dålig passform så kan det innebära att något stift lossnar (vilket förstås går att fixa men det är ju ingen positiv egenskap i mitt tycke).

Oftast fungerar det ju fint men inte alltid vilket satakontakterna alltid har gjort för mig i alla fall.

Satakontakterna är väl heller inte perfekta men molexkontakterna är rätt kassa tycker jag.

Undrar vad du har för skit nät agg. för inte fan glappar några molex kontakter här inte!!!!
Molex är klart bästa "data" kontakten som gjorts... lossnar inte och jädrans bra kontakt!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Iglo_Lucifer:

Det har dom inte alls, det är kabinett med flera diskar i och driftsäkerheten minskar till 1/antalet diskar.

Xviz:

5*133=665 inte 600.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

200 gigare kommer jag hålla mej till i ett tag framöver, om inte 400 gigaren kostar 1000 spänn till sommarlovet:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP