Permalänk

Xbox moddning

Halloj!

Snacka om att fläskboxen låter som ett reaplan! Funderar på om man inte kunde byta ut fläkten mot någon tystare. Om du själv givit dig på spektaklet vore kul om du delade med dig av din erfarenhet, hur du gick tillväga, fläkt osv!

Los Hasse

Permalänk
Medlem

inte givit mig in på den men vet hur man ska göra.. själv tycker jag inte min låter så farligt nämligen.

problemet med att byta ut fläkten är att det sitter 60mms fläkt där nu. så du får endra sätta en 80mm papst lite halvfult där eller göra en konverter och sätta mellan.

de e bara öppna boxen o prova sig fram.. funkar som en dator

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

du kommer att få såga lite i fläkten och i hårddisk hållaren för att få ner den, men det är inga problem, du kommer ju märka var det går imot, och där är det bara att slipa / såga / klippa bort så att du får ordning på den så sitter den bra och låter ingenting det är en underbar känsla hahha.

ska du ha ännu bättre kyllning så ska du klippa bort gallret bakom.

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem

Måste fått ett bra exemplar, hör inte alls av den, tycker min ps2a låter mycket mer.

Permalänk
Medlem

mjo måste du fått då, min surrar på rejält.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att min svarta krysslåda knappt låter någoting, medans alla nya Crystal boxar som jag har pillat på låter riktigt jävla hemskt. Det vi gjorde på en utav mina kamraters boxar var att vi installerade ett variabelt motstånd på den ena kabeln och sonika sänker hastigheten utifrån. Helt klart det enklaste, dock löper du förvisso en risk att boxen blir överhettad, men eftersom den ändå stänger av sig innan den brinner upp så är det inga problem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

nån som provat senaste xbox media center och provat dragit upp fläkten till 80%?
WROOOOOOOOOM!

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
nån som provat senaste xbox media center och provat dragit upp fläkten till 80%?
WROOOOOOOOOM!

Kan man ställa in fläkten i något program eller "måste" man fysiskt sätta i en potentiometer?

Nånting måste göras annars blir man ju gaaalen (:

edit: Läste även att det är olika volt (jämfört med en vanlig peze) och att den i xboxen kör på halva volten, någon som kan verifiera detta? thhaznx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Kan man ställa in fläkten i något program eller "måste" man fysiskt sätta i en potentiometer?

Nånting måste göras annars blir man ju gaaalen (:

edit: Läste även att det är olika volt (jämfört med en vanlig peze) och att den i xboxen kör på halva volten, någon som kan verifiera detta? thhaznx

Xbox Media Center är inte direkt något fysiskt, så ja, det går att ändra hastigheten på fläkten via mjukvara. Det går även i Avalaunch, Unleash X mm. Om jag vill minnas rätt, så använder inte krysslådan full kräm vid "Standardläge" utan ligger närme 4,3 volt eller liknande. Det är just därför fläktjäveln låter utav helvete om du ökar hastigheten via mjukvara.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

...öka hastighet ja. Men kan man minska den också?? (:

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som är original, men i Avalaunch står det "fan speed: 20%" eller något liknande. (SmartXX 2, M8, Avalaunch)

Permalänk
Medlem

mm 20% e orginal
man kan ju sänka den till 10% om man vill.. vet dock inte om boxen brinner upp då

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
...öka hastighet ja. Men kan man minska den också?? (:

Ja, det går utan problem. Förvänta dig inga underverk bara, det gör knappt någon skillnad. Standard är 20 % och det justerar med 10 procentenheter vid varje "steg" så att säga.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
nån som provat senaste xbox media center och provat dragit upp fläkten till 80%?
WROOOOOOOOOM!

Hahahaha, fyfan vad jag garvade när jag läste det där! Jag har också testat det och det låter verkligen WROOOOOOOOOOOM! (klockan är mycket, okej)

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

haha ja det är illa, själv ska jag ner och köpa en fläkt i metal imorgon, en vanlig "dator" fläkt, vet inte vad måten är dom

sen ska jag ta bort den som är ny köpa en ny strömkabel - Y-kabel som gör att du får 1 extra Y kabel.

Sen ska jag klippa bort gallret på xboxen och sätta fläkten utanför xboxen.
kanske inte så jääääte snyggt, men låter typ INGENTING och lägger man ner lite pengar på fläkten och köper en i Metal silver , rostfritt eller vad det nu heter så blir det nog snyggt! o inte ofta man kollar bakom xboxen heller

skulle troligtvis vara ännu snyggare om man hade crystal då silver skulle vara snyggt.

ska försöka få in lite neon ljus på den oxå. får se hur de blir. vill inte att det ska synnas för mycket. så man blir bländad

take care!

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
mm 20% e orginal
man kan ju sänka den till 10% om man vill.. vet dock inte om boxen brinner upp då

Jag kör Xbox Media Center och har testat att dra ner till det lägsta (är inte helt säker att det är 10% dock) och det var inga problem. Men det ska ju nämnas att så fort man startar ett spel så avslutas XBMC och varvtalet går upp igen.

Men när jag tittar på film etc. så har jag ställt in att den ska hålla en temperatur på 55C och då är den knappt hörbar, väldigt praktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Jag kör Xbox Media Center och har testat att dra ner till det lägsta (är inte helt säker att det är 10% dock) och det var inga problem. Men det ska ju nämnas att så fort man startar ett spel så avslutas XBMC och varvtalet går upp igen.

Men när jag tittar på film etc. så har jag ställt in att den ska hålla en temperatur på 55C och då är den knappt hörbar, väldigt praktiskt.

Skumt. Bioset tar förvisso alltid överhanden när situationen blir farlig, men 10 % är ju ingen fara. Använder du andra dashboards för att sänka hastigheten så varvar den aldrig upp förrens det blir för varmt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Ni vet inga faqar/guide på att byta eller fattar man hur man går tillväga väl när fläskboxen är öppnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Skumt. Bioset tar förvisso alltid överhanden när situationen blir farlig, men 10 % är ju ingen fara. Använder du andra dashboards för att sänka hastigheten så varvar den aldrig upp förrens det blir för varmt.

Hmm, det var konstigt. För min xbox låter "normalthögt" när den startar upp, och när xbmc är färdigladdat så sänker den fläkthastigheten till det inställda, och sen när man startar ett spel så ökar den till "normalnivån" igen.

Har bara testat EvoX förutom xbmc och där såg jag ingen inställning för fläkten(?)
Vet även att man kan modifiera bioset, i detta fallet X2, så att 10% blir normalnivån men det har jag aldrig testat, tycker inte man hör fläkten när man spelar i alla fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Men det ska ju nämnas att så fort man startar ett spel så avslutas XBMC och varvtalet går upp igen.

mm de e sant.. men då här man bara boxen om man spelar spelet utan ljud
själv ska jag nog köra min fläkt i minst 80%.. gillade reaplansljudet nämligen

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Hmm, det var konstigt. För min xbox låter "normalthögt" när den startar upp, och när xbmc är färdigladdat så sänker den fläkthastigheten till det inställda, och sen när man startar ett spel så ökar den till "normalnivån" igen.

Har bara testat EvoX förutom xbmc och där såg jag ingen inställning för fläkten(?)
Vet även att man kan modifiera bioset, i detta fallet X2, så att 10% blir normalnivån men det har jag aldrig testat, tycker inte man hör fläkten när man spelar i alla fall

UnleashX och Avalaunch är de dashboards jag hade för mig att man kän ställa in fläkten. Där håller den fast vid sin inställning tills det att det blir för varmt för att sedan varva upp.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
UnleashX och Avalaunch är de dashboards jag hade för mig att man kän ställa in fläkten. Där håller den fast vid sin inställning tills det att det blir för varmt för att sedan varva upp.

Men hur är det möjligt egentligen? För visst är det så att dashboardet avslutas när man startar ett spel, xboxen har väl inte kapacitet att multitaska?

Eller har dom möjlighet att ändra nån inställning i bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Men hur är det möjligt egentligen? För visst är det så att dashboardet avslutas när man startar ett spel, xboxen har väl inte kapacitet att multitaska?

Eller har dom möjlighet att ändra nån inställning i bios?

Mja, inget speciellt egentligen. Det är precis samma funktion som tillåter dig att ändra färgen på Ejectlampan utav att pilla med BIOS. Det som sker är att den helt enkelt skickar ett kommando att lysdioden skall vara röd och då lyser den rött. Den kommer då att lysa rött tills det att BIOS säger något annat, vilket då endast sker ifall något skumt händer. Fläkten fungerar likadant. Tills det att BIOS säger att tempraturen är för varm så ligger den vid samma varvtal som du satte den till. Varför XBMC ändrar det vette fan, testa med att ställa den på 80% och se ifall den återgår till 20% då du startar en XBE fil.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Nu testade jag att dra upp fläkten i 100% så det lät rejält, och sen drog igång ett spel. Varvtalet gick ner direkt till det normala....

Permalänk
Medlem

Då är det XBMC som spökar, testa som sagt med en annan dashboard som tex Avalaunch.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Köp en Papst 12db fläkt och öka varvatalet till 70% så ska det funka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Köp en Papst 12db fläkt och öka varvatalet till 70% så ska det funka

provat det själv eller hur kom du fram till det? (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Ni vet inga faqar/guide på att byta eller fattar man hur man går tillväga väl när fläskboxen är öppnad?

Har du äns öppnat och testat? Varför inte bara göra det du ska tills du kommer fram till ett problem och sedan ställa frågan ? Obs: fel trådområde

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
provat det själv eller hur kom du fram till det? (:

Vet att det är en del på psxcares forum som kör så. Men det är mycket möjligt att det inte funkar. Men jag funderar på att köpa en papst 12db och testa, kan återkomma med resultat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Vet att det är en del på psxcares forum som kör så. Men det är mycket möjligt att det inte funkar. Men jag funderar på att köpa en papst 12db och testa, kan återkomma med resultat

Du är mer än välkommen! (: