Min mapp är krypterad :(

Permalänk
Medlem

Min mapp är krypterad :(

Hej, är ny här och registrerade mig faktiskt enbart för att få svar på en fråga.

Jag har en mapp på min dator som jag en gång i tiden krypterade som en liten säkerhet om någon skulle stjäla datorn (privata "vuxenbilder" som jag helst vill ska fortsätta vara privata :).

Problemet är nu bara det att jag råkade glömma bort att avkryptera mappen innan jag ominstallerade XP sist... nu när jag loggat in tycker inte windows att jag har rättigheter att kolla i mappen.

Jag har XP Pro med SP2

Jag har samma namn och lösen nu som innan jag gjorde ominstallationen.

Vad kan jag göra, finns det nån lösning på mitt problem???

Permalänk
Medlem

Skicka mappen till mig ska jag se vad jag "kan" göra............

Testat att komma åt mappen via tex kommandotolken?

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

testa att högerklicka på mappen, egenskaper-->säkerhet. sen tar du bort alla användare du ser där och lägger till ditt "nya" konto.

Visa signatur

ride the big one

Permalänk
Medlem

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Bjarte
Skicka mappen till mig ska jag se vad jag "kan" göra............

Testat att komma åt mappen via tex kommandotolken?

[/QUOTE]

Tror inte det

Åtkomst nekad om jag försöker kopiera från den mappen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulan
testa att högerklicka på mappen, egenskaper-->säkerhet. sen tar du bort alla användare du ser där och lägger till ditt "nya" konto.

Det finnd ingen flik eller knapp som heter säkerhet där. Och jag kan definitivt inte se några användare där...

Permalänk
Medlem

Re: Min mapp är krypterad :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckeph
Hej, är ny här och registrerade mig faktiskt enbart för att få svar på en fråga.

Jag har en mapp på min dator som jag en gång i tiden krypterade som en liten säkerhet om någon skulle stjäla datorn (privata "vuxenbilder" som jag helst vill ska fortsätta vara privata :).

Problemet är nu bara det att jag råkade glömma bort att avkryptera mappen innan jag ominstallerade XP sist... nu när jag loggat in tycker inte windows att jag har rättigheter att kolla i mappen.

Jag har XP Pro med SP2

Jag har samma namn och lösen nu som innan jag gjorde ominstallationen.

Vad kan jag göra, finns det nån lösning på mitt problem???

http://ntfsowner.aqualize.tk/

Permalänk

Re: Re: Min mapp är krypterad :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI
http://ntfsowner.aqualize.tk/

vad bra att den sidan finns så slipper man förklara var man ska klicka

Visa signatur

Vad är en signatur?

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe
Man ler lite extra när man ser den länken skriven av någon annan.

Men jag funderar, eckeph, menar du riktigt kryptering, alltså EFS i NTFS? Eller bara NTFS-behörigheter?
Det senare löses via givna länken, det första är svårt, om ens möjligt, jag vet inte. Jag minns en gång att Castor skrev om det, men kan inte hitta det längre. Var åtminstone ett år sedan.

Samma namn och lösen spelar nog ingen roll, tror SID (det som identifierar kontot) också är inblandat. Du får skylle dig själv lite. Man kan även exportera certifikat om det handlar om EFS (Encrypting File System), på så sätt behöver man inte dekryptera alla filer innan ominstallation.
Jag vet det är lätt hänt
Fast den gången hade jag exporterat certifikatet och hade den filen liggandes på många andra datorer, samt i mina filer så det var inga problem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men jag funderar, eckeph, menar du riktigt kryptering, alltså EFS i NTFS? Eller bara NTFS-behörigheter?

Vet inte riktigt vad du menar med riktig kryptering men så här gjorde jag i alla fall:

Egenskaper -> Allmänt -> Avancerat -> Kryptera innehåll för att skydda data

Är det kört nu?

Jag har provat lite med tipset i länken ovan men jag är för trött nu. Ska fortsätta i morgon!

/E

Permalänk
Medlem

detta problem har varit uppe förut och ner du kan inte dekryptera innehållet nu efter ominstallation (inte på det vanliga sättet).

vittsen med kryptering är att bara användaren som har krypterat informationen ska kunna dekryptera den och nu har du "dödat" honom (bra metafor )

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckeph

Vet inte riktigt vad du menar med riktig kryptering men så här gjorde jag i alla fall:

Egenskaper -> Allmänt -> Avancerat -> Kryptera innehåll för att skydda data

Är det kört nu?

Jag har provat lite med tipset i länken ovan men jag är för trött nu. Ska fortsätta i morgon!

/E

Ja det är det jag ville kalla "riktigt kryptering, vissa användare blandar ihop det med behörigheter och jag var inte helt säker på vad du menade, så jag skrev om båda. Länken till min sida är "värdelös", för även om du tar behörigheterna till filerna kan du inte läsa dem eftersom de är krypterade också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
detta problem har varit uppe förut och ner du kan inte dekryptera innehållet nu efter ominstallation (inte på det vanliga sättet).

vittsen med kryptering är att bara användaren som har krypterat informationen ska kunna dekryptera den och nu har du "dödat" honom (bra metafor )

Teoretiskt borde det gå att få tillbaka certifikatet eller något sådant om det inte skrivits över i ominstallationen, vilken risken är stor för.
Det är något sådant här jag minns från tråden där Castor skrev, men som sagt jag kan inte hitta den.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG