Permalänk
Medlem

Bytt chassi, inget ljud.....?

Jag har precis bytt chassi (Aspire X-dreamer II) på datorn och allt startar upp som det skall men jag får inte ut något som helst ljud ur burken.

Moderkortet är ett Asus A7V8X-LA. Ljudkortet är integrerat.

Vad kan det vara för fel? Jag har installerat alla "lösa" kablar i chassit (förutom front USB 1&2 som jag håller på och donar med). Behöver ett integrerat ljudkort kopplas med någon kabel alls till någon kontakt på mobo:t? Till chassit medföljde det ett av vad jag kan förstå någon form av motstånd som sitter på en liten 4-pins hona, någon som vet vad den är till för?

Förhoppningsvis så är det något enkelt som jag missat, men jag har nu kikat ett tag och kan inte komma på vad det kan vara för fel...

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

kolla så det är aktiverat i bios.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt vara möjligt att ljudkretsen har fått sig en elektrostatisk stöt när du bytte chassit. Var du jordad?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Det är aktiverat i bios och jag var inte jordad... jag nuddade dock aldrig mobo:t, tog endast på kanterna.

Det skall alltså inte vara någon kabel kopplad för ljudet?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i manualen om vad står om byglar och liknande. På många moderkort måste det sitta byglar för att det analoga ljudet ska fungera.
Du kanske tex. hade front audio-ansluten i din gamla låda men inte nu.
Om du nu anslutit det så kolla så att det sitter rätt, kortslutning = inget ljud.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

jo på dom flästa ljudkorten ska det vara en kabel. kolla på utkanten av ditt kort om du ser nån tom port

Permalänk
Medlem

@ PsychoSaurus & hvalex:

Jag hade ju faktiskt front audio i det förra chassit något som det nya inte har.

Skall kolla upp om det finns ngn port på ljudkortet då.

Tack

EDIT: Nu fungerar det! Det var frontaudio-porten på moderkortet som var "tvungen" att ha kabel kopplad i sig.

Tackar och bugar

Visa signatur

It´s Sony or nothing