Permalänk
Melding Plague

ATi R520 i juni?

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi R520 i juni?</b></font> <small class="small">måndag 4 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Vi har tidigare rapporterat att ATi skulle lansera sin kommande grafikprocessor som går under kodnamnet R520 under sommaren. Idag har <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050403012429.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> fått lite information om lanseringen.
<br />
<br />Enligt en kommentar från en representant från tillverkaren Sapphire skall grafikprocessorn lanseras under Computex, vilket startar om två månader. Specifikationsmässigt finns det inte mycket information. Det som läckt ut är att R520 troligen kommer har 32 pixel pipelines där åtta av dem också skall kunna hantera vertex shader-information. Stöd för Pixel Shader 3.0 skall också finnas.
<br />
<br />Nvidia har ännu inte svarat på ATi:s X850-serie för PCI-Expressplattformen. Kan svaret komma på Computex?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jävlar vilken bjässe till chip det kommer vara.
Dom får nog ta och minska tillverkninsprocesserna om dom ska fortsätta med att klämma in pipelines på det viset. Blir dyrt med chip på 1-2 miljarder transistorer. Och dom verkar ju inte vara allt för långt bort nu.

Permalänk
Medlem

Hmmm ja då e det väl bara att börja spara igen då;)

Visa signatur

Opteron 144 X800XT PE 2GB Ram Dualchannel

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

ett sådant får det bli!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Vilken härlig utveckling måste jag säga, ska bli kul och se hur dessa gfx presterar i jäförelse med "dagens" grafikkort.

Visa signatur
Permalänk

vad kommer denna grafikkorts serie med rv520 kärna heta då? ati900 osv eller?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

satiken, om korten blir längre än mitt gf6800 måste man snart köra med hightower lådor för hela slanten

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
satiken, om korten blir längre än mitt gf6800 måste man snart köra med hightower lådor för hela slanten

kort byggda på ATI's kärnor brukar inte ha mastodont PCB som de på nVidia brukar, och jag tror nog inte det kommer bli så här heller.

Permalänk
Medlem

Jahopp, då blir det tyvärr ingen utlandssemester den här sommaren heller då. Dags att hitta en billigare hobby tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem

vore kul om de kunde levera de korten som de släpper ist för att släppa nya hela tiden.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
vore kul om de kunde levera de korten som de släpper ist för att släppa nya hela tiden.

Word!

Visa signatur

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
vore kul om de kunde levera de korten som de släpper ist för att släppa nya hela tiden.

Word.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
vore kul om de kunde levera de korten som de släpper ist för att släppa nya hela tiden.

Mm.. man kan antagligen inte få tag på det kortet förens i ~novenber

Permalänk
Avstängd

De ska finnas tillgängliga direkt efter lansering då den nya VD anser att papperslanseringar inte duger.
r520 tejpade ut i fjol och ska vara ett monster

trolig försäljning i sommar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
De ska finnas tillgängliga direkt efter lansering då den nya VD anser att papperslanseringar inte duger.
r520 tejpade ut i fjol och ska vara ett monster

trolig försäljning i sommar.

Efter alla dessa år så kommer de aldrig att lära sig. Lite synd med tanke på hur många kort de skulle kunna trycka ut om de skulle ha bättre produktionsled.

Jag är ytterst tveksam om det kommer komma innan Q4. Om man kolla backorderloggen som finns i dag på X850XT/Pe så ser det inte ljust ut.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

det blir bra det.. köper ny dator några dagar efter dom här monsterkorten kommer. hoppas dom inte går över 5k bara... R9800PRO och X800PRO gick ju båda under 5000:- som helt nya, om jag inte minns totalt fel.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Word.

Word!

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Word!

Excel!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag ska lära mig att inte sälja saker i denna forumdel

/Inlägg redigerat av Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Efter alla dessa år så kommer de aldrig att lära sig. Lite synd med tanke på hur många kort de skulle kunna trycka ut om de skulle ha bättre produktionsled.

Jag är ytterst tveksam om det kommer komma innan Q4. Om man kolla backorderloggen som finns i dag på X850XT/Pe så ser det inte ljust ut.

kanske har problem att få ordning på pruduktionen? ATI är trotsallt inte lika stora som nVIDIA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
kanske har problem att få ordning på pruduktionen? ATI är trotsallt inte lika stora som nVIDIA

Nja.. Men det är tillgång efterfrågan... Problemet de har är att de säljer mer än de kan producera vilket iofs är ett trevligt problem

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

Skall bli intressant att se hur kortet kommer att se ut designmässigt med kylare och annat och hur mycket ström det kommer att dra. Även hur det står sig mot dual 6800U @ SLi. R520 tror jag är mer avancerad än vad NV40 är i alla fall. Nu har ATi skapat en mer avancerad krets än R300 i alla fall. Måste säga att R300 har hållt länge då den håller i sig i R4xx. Mycket avancerad fortfarande och klarar långa shader program. Även mycket snabb PS/VX rent effektivt och bra funktioner som har funnits bra länge innan NV40 kom som NV40 har i och med PS/VS 3.0.

R520 bör ju klara av UE3 i alla fall. Om inte så får man väl skaffa sig dubbla genom kommande AMR.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

När ATI har DirectX 9.0c stöd (Pixel Shader 3.0) har nVidias G70 DirectX Next stöd

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Dax att lägga undan pengar till underverket!

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Man får helt enkelt beställa ifrån USA. Då kan man få sitt kort ganska mycke tidigare än att vänta på att en Svensk butik skall få in kortet.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
När ATI har DirectX 9.0c stöd (Pixel Shader 3.0) har nVidias G70 DirectX Next stöd

Känns liksom onödigt. Ser du några PS 3.0 spel idag? Även om det skulle komma spel med PS 3.0 så skulle inte dagens grafikkort kunna köra dem så speciellt snabbt.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Känns liksom onödigt. Ser du några PS 3.0 spel idag? Även om det skulle komma spel med PS 3.0 så skulle inte dagens grafikkort kunna köra dem så speciellt snabbt.

Far Cry patch 1.3-> PS3 -> mer ljuseffekter

Det är alltid bra att ha ett kort som stöder framtida teknik, om man inte ska uppgradera hela tiden...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Jag ska lära mig att inte sälja saker i denna forumdel

/Inlägg redigerat av Najk

Det där var inte seriöst.

Ofta jag skulle göra mig av me min x800 gulleplutt.

Permalänk
Medlem

>Jaha det va tur att man såldet sitt GF 6800 GT för nån dag sen. Sparar pengar till nå bättre och bl.an till PCI-E. Sitter nu med mitt gammla TI4400 som jag tycker duger väldigt bra än så länge. Är ingen stor spelare så det fixar sig med massa Fps eller utan dom
Sen att det lyser mer eller mindre i ena hörnet gör ingetntign nu när det är sommar bara att vrida skärmen mot fönstret så får man lite mer soleffekter så blir det kanon. Funderar tom att investera i ett par solbrillor så att det inte blir för mycket lyseffekter