Permalänk
Medlem

hur kör man minnen i max hastighet

Tjena, ja undrar hur man kör minnena i max hastighet, mitt minne är ett 512 MB PC3200(400Mhz) men när ja kollar i cpu-z programmet står det 200Mhz?

kan man ändra det med timingsarna i bios eller, och vad ska dom stå på för bästa prestanda?

Mitt moderkort stöder dual channel men jag har bara ett minne men det ska väl gå att komma upp i max ändå eller, e ja helt ute och surfar?

//Christoffer

Permalänk
Hedersmedlem

200MHz = 400MHz.
Bara olika sätt att benämna det. Dina minnen är 200MHz, 400 DDR ("DDR400" aka. PC3200).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jaha? varför står det då 200Mhz? det låter konstigt, men tack för det Supersnabba svaret

Permalänk
Medlem

DDR sdram: DDR står för Doubla Data rate och skickar således data vid både uppgången och nedgången av en frekvens. Den teoretiska hastigheten blir då dubbelt så hög som vanlig sdram.

Mycket enkelt: 2 x 200 = 400MHz

Faq you.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17637...

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

hehe, nu blev jag klokare , ja har lekt lite i bios nu, va tycker ni om denna configuration:

Intel p4 3,0 @ 3,6Ghz
FSB 240Mhz
Memory 250Mhz
Bus speed 960Mhz
Temp, idle 45 grader, full load vet inte exakt men ungefär 65 grader, och det tycker jag är för högt, ja har precis köpt en Arctic Cooling Freezer 7 Heat Pipe Socket 775 och det hjälpte lite, men vad kan jag göra för att få ner den mer, jag har inte plats för en sån stor zalman, kan det hjälpa om man bytar kylpasta till arctic silver 5 istället för den som följde med fläkten ja köpte?

MVH

Christoffer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cklein
hehe, nu blev jag klokare , ja har lekt lite i bios nu, va tycker ni om denna configuration:

Intel p4 3,0 @ 3,6Ghz
FSB 240Mhz
Memory 250Mhz
Bus speed 960Mhz
Temp, idle 45 grader, full load vet inte exakt men ungefär 65 grader, och det tycker jag är för högt, ja har precis köpt en Arctic Cooling Freezer 7 Heat Pipe Socket 775 och det hjälpte lite, men vad kan jag göra för att få ner den mer, jag har inte plats för en sån stor zalman, kan det hjälpa om man bytar kylpasta till arctic silver 5 istället för den som följde med fläkten ja köpte?

MVH

Christoffer

visst lite hjälper det nog ( ett par grader kanske) rätta ig om jag har fel. annars är det väll att öka luft strömmen. köpa några cassi fläktar.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring