Permalänk
Medlem

Noob fråga: VAD ÄR DOMÄN?

Kan någon förklara någorlunda utförligt vad en domän är?

Det är så att jag ungefär har en aning om det. Men ska kanske ha prov på det och vi har inte några böcker på det. Vill ha något jag kan utgå ifrån när jag skriver provet.

Ett bra svar är ett svar som förklarar så att en nybörjare greppar.

Permalänk

Läs på själv, det lär finnas tusentals förklaringar på nätet om du googlar lite, så jag misstänker att du bara är lat. Vi är inte här för att göra din hemläxa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

najje nu missförstår du mej. har redan googlat överallt men hittar ingen bra förklaring. d e såna man läst o ändå inte fattar så mkt efteråt. så tyckte kanske att nån kan dra upp nårra meningar men mkt bättre förklarat än nätets.

Som denna: "På Internet används domäner för att beteckna den del av en e-postadress som står till höger om snabel-a (@-tecknet) eller det som står ett steg till vänster om toppdomänen i en webbadress, t.ex. susning i susning.nu."

Mkt jag fattar liksom. Det som står till höger om @...so? Jag får liksom inget samband här. Som att fråga "vad är ip"..."jo det som står efter ip-adress på ipconfig".

Permalänk
Medlem

En domän är ett antal tecken som länkas till ett IP.

Permalänk
Medlem

E inte det hostname lr nodnamn som är detsamma som en dators ip?

Permalänk
Medlem

Antag du vill beskriv den geografiska platsen som ditt skrivbord står på liknade sätt som domäner är uppbyggda:

skrivbord.mittrum.övervåningen.12.storgatan.rakvattnet.sverige.världen

köper du fastigheten på storgatan 12 i rakvattnet så kan den som äger storgatan delegera domänen för ditt hus till dig. Han struntar sedan i hur du delar upp ditt hus eller delegerar det åt andra. Du kan däremot inte styra och ställa över något annat än ditt eget hus.

Alternativet med IP-adresser blir väl närmast att använda postnummer, fastighetsbetckningar, koordinater eller liknande. Det blir lite mer komplicerat så.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Ett domän är ett namn på en ip-adress, som används för att förenkla främst surfning, t.ex. så skriver du in www.sweclockers.se istället för att skriva in 83.140.33.3, som är dess ip adress. Det är ett namn system kan man säga.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Ett exempel:

www.sweclockers.se är en url. Den innehåller lite olika delar:

.se - detta är den sk topdomänen (com, net, org är andra topdomäner)

.sweclockers. - detta är domännamnet (områdesnamn (domän betyder förresten just område) skulle man kunna kalla det)

www. - denna del talar ofta om vilken typ av "användningsområde" det hela handlar om (egentligen kan man ha vilket namn här som helst)

Permalänk
Hedersmedlem

Thiesen. Att kalla det för URL är i princip fel. En mer precis förklaring är (ovanliga) FQDN, vilket är DNS-terminologin för ett namn som leder till en host, som du visade www.sweclockers.se

För att dra citat från wikipedia

Citat:

A FQDN is not the same as a Universal Resource Locator (URL) as it lacks the TCP/IP protocol name to be used in communication with the host. A URL always starts with "<protocol>://", and so includes the communication protocol (like "http://", or "ftp://"), and can include a directory path, a filename and a TCP port number too.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ok.

Så om vi säger så här. Bredbandsbolaget hemsida heter www.bredbandsbolaget.se och ip:n till den är 195.54.106.226.

Det menar med att jag kan skriva antingen http://www.bredbandsbolaget.se eller även http://195.54.106.226 och komma in på samma sida. Prövat och gjort. Det stämmer!

Så nu till andra frågan. Om vi antar att en anställd därinne har en epost som jan1970@bredbandsbolaget.se och vi skickar en epost till denna person. Var finns informationen om var eposten ska hamna? I DNS antar jag? Men vad står det där isf?

Och en fråga till. Så www.bredbandsbolaget.se är en dator, och webmail.bredband.net (195.54.106.233) är en annan dator? Om ni pingar dom så ser ni att dom har varsin ip fast i samma nätverk. Alltså måste det vara olika datorer. Är det bara detta fallet, eller är olika domäner (URL) ALLTID olika datorer (ip)?

En sista fråga baserad på föregående fråga. Säger man att www.bredbandsbolaget.se är en domän och webmail.bredband.net är en annan? Dom är ju på samma nätverk, är det inte samma domän då? Eller är de två olika domäner?

Försöker få en bild av allt detta, därför har jag massa följdfrågor.

Permalänk
Medlem

webmail.bredband.net

webmail är en subdomän
bredband är domänen

en subdomän kan vara en helt annan dator, eller en katalog i samma katalog som domänen är länkad till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Ok.

Så om vi säger så här. Bredbandsbolaget hemsida heter www.bredbandsbolaget.se och ip:n till den är 195.54.106.226.

Det menar med att jag kan skriva antingen http://www.bredbandsbolaget.se eller även http://195.54.106.226 och komma in på samma sida. Prövat och gjort. Det stämmer!

Så nu till andra frågan. Om vi antar att en anställd därinne har en epost som jan1970@bredbandsbolaget.se och vi skickar en epost till denna person. Var finns informationen om var eposten ska hamna? I DNS antar jag? Men vad står det där isf?

Och en fråga till. Så www.bredbandsbolaget.se är en dator, och webmail.bredband.net (195.54.106.233) är en annan dator? Om ni pingar dom så ser ni att dom har varsin ip fast i samma nätverk. Alltså måste det vara olika datorer. Är det bara detta fallet, eller är olika domäner (URL) ALLTID olika datorer (ip)?

En sista fråga baserad på föregående fråga. Säger man att www.bredbandsbolaget.se är en domän och webmail.bredband.net är en annan? Dom är ju på samma nätverk, är det inte samma domän då? Eller är de två olika domäner?

Försöker få en bild av allt detta, därför har jag massa följdfrågor.

www.bredbandsbolaget.se är en subdomän till DOMÄNEN bredbandsbolaget.se
webmail.bredbandsbolaget.se är en subdomän till DOMÄNEN bredbandsbolaget.se
subdomäner kan ställas in till olika IP'n.

DNS-servrar finns runt om på nätet, varje isp brukar ha en egen så att kunderna får använda den (sker via automatik när man kopplar upp sig på nätet om man har en DHCP-klient på sin dator(alla windowsdatorer har detta default.) DNS-servern är ansvarig att lagra olika records (inställningar) för domäner, dom synkroniserar med varandra så alla ska ha samma information inom 72 timmar ifrån en ändring. Ett av de records en DNS-server kan lagra är MX. MX är en regel som anger var på en domän (tex bredbandsbolaget.se) e-post skall ta vägen.

När du skickar mail så kommer din mailklient skicka ditt brev till en (SMTP)mailserver, som sedan tar över utdelningen. Servern kommer att fråga sin DNS-server om var mailen för bredbandsbolaget.se ska ta vägen, DNS-servern svarar då extmail03.bredband.com och därefter kommer servern fråga DNS-servern om IP-adressen till subdomänen (A-record, även kallat Alias) extmail03.bredband.com, på denna förfrågan kommer DNS-servern svara 195.54.97.81 varpå mailservern ansluter via smtp till servern på IP-adressen och levererar ditt mail.

Kort sagt kan man säga att domäner och subdomäner används för att vi människor lättare ska hitta till servrar på nätet. www.kaka.se är lättare att komma ihåg än 21.123.124.43 för en vanlig person. Subdomäner används för att dela in en domän till olika ip'n utan att behöva skaffa en ny domän för varje server inom företaget. Ett bra exempel är tex volvo, dom vill ha en server för personalen på varje kontor, malmo.volvo.se, london.volvo.se osv.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar att du studerar DNS & hur DNS fungerar..

se t.ex. http://www.microsoft.com/ntserver/docs/DNSWP.doc "This paper provides an overview of the Domain Name System (DNS) "

I denna lär du hitta ALLT om hur en DNS-domän fungerar.. (vilket verkar vara den information du är ute efter)

Speciellt kapitlet - Overview- som belyser precis det du frågar efter..

Ladda ner dokumentet & läs.. Det är faktiskt tom. intressant..

EDIT: Ändrade länken från att peka på W2k DNS-dokument till den betydligt mer förklarande NT4 DNS-dokumentet !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Thiesen. *massa text från Wikioedia angående FQDN*

För att dra citat från wikipedia

Woah... erkänner mig besegrad... samt något klokare... tackar för tillrättavisningen...

@Nova:

Upplysningsvis så kan en och samma fysiska dator ha flera olika IP'n samt att en och samma fysiska dator kan ha olika FQDN's (tack Aqua)... däremot kan inte två datorer ha samma IP eller FQDN för då uppstår det konflikter (vilken dator ska svara på förfrågan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
www.bredbandsbolaget.se är en subdomän till DOMÄNEN bredbandsbolaget.se
webmail.bredbandsbolaget.se är en subdomän till DOMÄNEN bredbandsbolaget.se

www respektive webmail är värdnamn(/hostnames), inte subdomäner.

Till trådskaparen: en domän är till för att på ett enkelt sätt kunna gruppera hostnames så att någon som köper en domän - säg fdas.se - kan dela upp sin "organisation på nätet" i delar som är lättare att förstå (eller snabbare än att gå in på fdas.se och leta reda på en länk som tar dig till rätt sida).

Man kan till exempel skapa recept.fdas.se som går till en specifik sida på fdas.se. En subdomän är om man skulle göra t.ex. recept.mat.fdas.se och restauranger.mat.fdas.se. '
recept / restauranger = hostname
mat = subdomänen
fdas = domänen
se = toppdomänen.

Hoppas saker och ting blev iallafall en smula klarare av detta :>

Permalänk
Medlem

En domän kan ju också vara en grupp datorer i ett NT nätverk

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Tackar så mkt!! Tackar alla som har hjälpt mig att förstå allt till punkt och pricka. Speciellt sphr:s utsökta beskrivning.

Så nu är det bara en fråga till. Här är 2 olika domäner:

www.bredbandsbolaget.se (195.54.106.226)
webmail.bredband.net (195.54.106.233)

Som ni ser har dessa inte samma toppdomän och inte heller samma domän. Är det helt olika domäner? Sidorna verkar ju vara från samma huvudsida. Alltså, Webmail.bredband.net verkar vara en länk från www.bredbandsbolaget.se. De ligger dessutom på samma nätverk. Kan någon förklara detta.

Permalänk
Medlem

bredbandsbolaget.se och bredband.net är två olika domäner eftersom de ligger under två olika toppdomäner (.se och .net).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Men de finns på samma nätverk. Kanske kan ses som att datorerna står bredvid varandra. Men de är registrerade som olika toppdomäner. Varför då? Vad tjänar man på det?

Permalänk
Medlem

Det kan vara lättare att strukturera upp nätverk om olika tjänster delas in i olika kategorier och där av har olika domäner. Bredbandsbolaget har ju även registrerat ganska många domäner fömodligen för att folk lättare skall hitta dit om de inte är helt säkra på vilken adress företaget har.

Permalänk
Medlem

Ok då fattar jag. Har hört ganska mkt om zoner när man pratar om domäner. Vad är det? Läst i filen som Teks rekommenderade fast förstår inte vad zoner är ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Tackar så mkt!! Tackar alla som har hjälpt mig att förstå allt till punkt och pricka. Speciellt sphr:s utsökta beskrivning.

Så nu är det bara en fråga till. Här är 2 olika domäner:

www.bredbandsbolaget.se (195.54.106.226)
webmail.bredband.net (195.54.106.233)

Som ni ser har dessa inte samma toppdomän och inte heller samma domän. Är det helt olika domäner? Sidorna verkar ju vara från samma huvudsida. Alltså, Webmail.bredband.net verkar vara en länk från www.bredbandsbolaget.se. De ligger dessutom på samma nätverk. Kan någon förklara detta.

Att det är olika domäner men är på samma nätverkssegment (samma nätdel i IP:et) har ingen som helst betydelse eller sammankoppling.
Det är bara vad den ansvariga DNS-servern för bredbandsbolaget.se säger att www.bredbandsbolaget.se ska vara och vad ansvariga DNS-servern för bredband.net säger att webmail.bredband.net

Jag har några tomäner, jag skulle ta och kunna peka gör en host(a) record, en post i DNS-databasen, som pekar till en dator (IP) i USA osv.
Som sagt, ingen sammankoppling.
En bra sida för att kontrollera hur ens (eller andras) domäner är konfigurerade är
http://www.dnsreport.com
Lite exempel
http://www.dnsreport.com/tools/dnsreport.ch?domain=bredbandsb...
http://www.dnsreport.com/tools/dnsreport.ch?domain=bredband.n...

Edit:
zoner. Jag tänker nu på som det är framställt och fungerar i microsofts (windows) DNS-server. Vet inte om det är generellt.
En "forward lookup zone" är en zon där DNS-servern kan snabbt m.h.a. FQDN hitta ett IP eller annan post.
en revese lookup zone så är det istället sorterat osv efter IP:et, så det ska gå snabbare att hitta.
Men när jag begrundar detta vad jag blivit lärt, så tycker jag det faller sig orimligt. Man bör ha en sju jäkla mängd poster för att det ska spela någon större roll att hitta IP:et snabbt.
Men en annan sak (kanske det som är själva grejen) är att jag kan fråga en DNS-server efter vad det är för host som har detta IP. Man kan ju då få flera svar om det är flera poster som pekar till samma.
Tänk dock på att det är internetleverantören (för privatpersoner) som har hand om reverse zonen ut mot nätet. Så gör man en lookup på sitt externa IP så får jag typ blabas6ab67ab67a.telia.com
Jag kan inte själv styra det om jag inte pröjsar mer stålar.
Men det var en "djupare" kunskap.

Edit:
Äh kollade hjälpen för windows DNS-server. Ok zoner var inte lika enkelt att förklara, eller jag kanske bara förklarade en del av det.
En annan sak var att en underdomän kan endera vara en del av domänens zon eller en annan zon (som någon annan DNS-server har helt bestämmanderätt över).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Så zon är helt enkelt en lista i dns-servern över domäner och ip-adresser som:

bredbandsbolaget.se 21.54.231.3
telia.se 84.21.54.21

Är detta rätt?

Permalänk
Hedersmedlem

jo det kan man tänka
kolla här
http://ftp.aqualize.tk/DNSzones.gif

Från min DNS-server. Varje domän där är en forward lookup zon. För att göra ett exempel delegerade jag subdomänen local.aqualize.se till en annan server (som jag inte ställde in något på, den är inte äns igång för tillfället). Jag kan inte göra några ändringar där, det är den andra servern som i ett riktigt scenario skulle bossa över det, och det blir väl en egen zon då.

För övrigt så kan jag säga att .info-adresserna reggade jag när det var gratis för ett år, i ren besatthet på kvällen så sög man upp massa. Förutom aqualize.info funderar jag på att släppa när 1 års perioden går ut, så om någon vill ha så får ni dem då. Använder inte dem till något.

Visa signatur