Permalänk
Medlem

Nu rasade hela riggen! :(

Dator:

EpoX 8RDA+, Athlon 2100+, Radeon 9500PRO, 2x256MB, 1st Hitachi-disk, 1 st brännare

Hursomhelst hade vi varit i affären och lämnat datorn ståendes, och när vi kom hem hade datorn hängt sig. Inte bluescreen, utan bilden hade fryst. Startar om, anar inget oråd och väntar på att den ska gå igång igen vilket den, som ni nog förstått vid det här laget, inte gör.

Alla fläktar och HDD snurrar igång, likaså brännaren. HDD-leden blinkar till. Den ger inte ifrån sig några felmeddelanden, varken från felsökningsdisplayen eller ljudmässigt.
Power-led lyser INTE, och den verkar inte boota, jag får ingen bild på skärmen.

Någon som har någon teori om vad det är som gått sönder?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Felsökningsmetodik som gäller så börja med att ta bort allt som inte behövs för att datorn ska starta dvs allt utom processorn och nätagget.

När du sen startar den ska moderkortet pipa till för att det saknas grejer i för att den ska kunna ge bild ut bl.a.

Om den inte piper nått alls så prova om möjligt med ett annat nätagg.

Om det fortfarande inte funkar så är antagligen processor eller moderkort brännt så om du har en annan processor som du kan prova med så gör det.

Om den trotts detta inte funkar så är moderkortet med stor sannolikhet paj.

Permalänk
Medlem

Kan alltid vara en bra idé att resetta cmos innan du ger då på resten. Hade samma fel med min gamla 8RDA+ en gång och det vara bara att ändra en jumper, starta, stänga av, ändra tillbaks, och så startade den igen. Allt funkade som vanligt igen efter det.

Permalänk
Medlem

Har löst det nu.
Det är kondensatorerna på moderkortet som har rykt.

Jag får tacka så mycket för hjälpen ändå.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"