Mer Apple och Intel

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är riktigt överraskad, detta trodde jag bara var lösa rykten.

Hur pass smart det är av dom handlar ju om hur de genomför det.

Det kommer ju ta bort mycket av prestandaskillnadssnacket iaf.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

-Boris-: Det var liksom det jag menade :). Skulle kanske ha skrivit "Ny och mycket bättre Intel-processor"

Permalänk
Medlem

Ja, du kommer bara kunna köra OSX på en Mac även i framtiden, även om säkert det går att knäcka OSX, eftersom hela keynoten idag var ifrån en P4 monterad i en Powermac..

Fast som redan sagts så så har faktiskt en xbox en x86-cpu men jag har inte hört någon köra windows på den!!!!! En Gamecube har en PPC men jag har inte heller hört att någon lyckats köra Mac OSX på en sådan bara för det,, tror nog Apple sätter stopp för detta....

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Någon nörd kommer säkert ordna med det

Men en av de främsta styrkorna hos Macarna idag är ju att Apple har kontroll över både hård- och mjukvara, det kommer man gå miste om om man börjar "hacka" så att vilken ful-pc som helst kan köra OS X.

frågan är hur "nörden" ska klara det då OSX inte är öppen källkod, mer än kärnan. jag personligen tror det är lika mycket önsketänkande som att folk tror o har hoppats de ska kunna göra/hacka osx så att det ska funka på PC.

från början var ja skitnegativ till detta byte, men med lite eftertanke o efter att ha svalt besvikelsen o börjat se det positiva så kanske det inte är så dåligt ändå, inte för at IBM är dåliga, tvärt om, men kanske får vi se bättre priser o fler köper apple då . och marknaden verkar ha tagit det bra, aktien gick ju upp.

o intel kan nog få till nå bra tillsammans med intel, väntar spänt på att se vad sammarbetet kan ge.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Wow, jag är helt tagen på sängen. Snacka om att ha en "Plan B" tidigt i förväg... vi får se vad detta ger i framtiden. Förhoppningsvis bara snabbare macar, billigare macar och fler macanvändare.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Vad har vi att vänta ifrån Intel? Dom har väl halkat efter AMD så dom måste väl komma med något nytt!!??
Kan det vara så att vi har en Mac P5 nästa sommar,, vi byter G mot P helt enkelt..

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

usch fyfan. från risc till x86? vilket jävla nerköp, blir ju som dell, hp eller vilket skit som helst. tycker DNs analogi är rätt passande:

"För en utomstående kanske inte saken verkar speciellt märkvärdig, men i datorvärlden är uppgifterna smått sensationella.

- Det är som om Ferrari skulle vända sig till BMW för att få en motor. Det anses vara likvärdigt med att byta religion, sade Richard Doherty, analyschef på konsultbolaget Envisioneering, förra veckan."

"The design philosophy of the 970FX is very aggressive. It is not only a deeply pipelined processor, but it is also a very wide superscalar CPU that can theoretically sustain up to 5 instructions (4+ 1 branch) per clock cycle. The Opteron can sustain 3 at most; the Pentium 4's trace cache bandwidth "limits" the P4 to about 2 x86 instruction per clock cycle."

RIP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
frågan är hur "nörden" ska klara det då OSX inte är öppen källkod, mer än kärnan. jag personligen tror det är lika mycket önsketänkande som att folk tror o har hoppats de ska kunna göra/hacka osx så att det ska funka på PC.

Man behöver ju knappast koda om kärnan hela systemet om du tror det. T.ex. så kommer Linux (vanilla-kärnan, finns annars redan patchar för det) inom kort få stöd för ren "hardware-on-hardware"-maskinemulering. En ändring "här och där" kommer troligen lätt fixa stöd för OS X på vilken x86-burk som helst...

Permalänk
Medlem

Om dom ändå ska köra med en helt vandlig intel X86 processor varför inte skrota hårdvaru-delen helt och bara sälja OSX till PC? Det är nämligen det enda sättet apple kan komma åt mig som konsument då jag absolut inte tänker köpa hela Mac-konceptet med dom hutlösa hårdvaru-priserna och allt annat som följer med i "Mac-paketet".

OSX till PC å andra sidan skulle jag mycket väl kunna tänka mig att åtmindstånde prova på och jag tror att många andra känner exakt likadant. Men att köpa en dator för många tusen mer än en gämförbar PC bara för få prova OSX är det inte många som vill vilket försäljnings statestiken bevisar.

Sen undrar jag hur om det i längden lönar sig att byta processor leverantör (och arkitektur) då det helt klart finns personer som är mindre benägna att köpa en Mac nu när dom blir X86 datorer (finns ett par bara i denna tråd) medans det inte lär vara många som är mer benägna att köpa en mac i och med processor bytet.

Min uppmaning är: snälla apple ge er på den onda nörden gates och hans microsoft inte hela PC industrin för då kommer ni inte längre än så här (ca. 2% av marknaden) veresig ni använder IBM's PPC eller Intels X86.

jens: ärligt talat, kan du ens hoppas att intel kommer bidra till lägre priser på Mac datorer? dom kommer ha 100% av marknaden och kan då kontrollera priserna mycket mer effektivt än vad dom någonsin kunnat i PC marknaden och alla vet ju hur intreserade dom har varigt att sänka priserna på PC processorer...

EDIT: följer, inte fäljer

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Men varför vill Apple gå över till en öppen hårdvaruplattform? Försvinner inte själva grejen med Mac om Apple bara blir en Linuxklon med egenutvecklad programvara?

Visa signatur

//danne

Permalänk

Hur kommer det bli med det inbyggda kopieringsskyddet framöver då? och även skyddet som låter bara verifierade program tillåtas??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Man behöver ju knappast koda om kärnan hela systemet om du tror det. T.ex. så kommer Linux (vanilla-kärnan, finns annars redan patchar för det) inom kort få stöd för ren "hardware-on-hardware"-maskinemulering. En ändring "här och där" kommer troligen lätt fixa stöd för OS X på vilken x86-burk som helst...

kärnan till osx finns ju redan för pc, sök på Darwin. om det nu är så lätt att göra om osx, förklara då varför det inte redan är gjort och hur det ska göras när det ända som finns i öppen källkod är kärnan. och även om kärnan är viktig är det knappast allt, annars hade vi sett OSX projektet för pc, som faktiskt finns bland "närdar" vara klart för länge sen, istället har vi sett väldigt lite av det.

Curly: varför skulle det inte kunna leda till det? ett av orsakerna som har nämnts i ryktes trådar innan detta bytet var just att IBM vill ha rätt mycker per processor. medans det uppenbarligen går att få ner priserna rejält hos intel. kolla bara Dell. Dell må vara större kunder, men apple är mer inovativt vilket intel kan dra nytta av rent marknadsföringsmässigt.

men visst håller jag med dig om att det är tråkigt för konkuransen. jag hade precis som de flesta här velat att de behöll PPC. dock måste man ju acceptera apples beslut och det är väll kanske lite väl tidigt att dömma ut något som vi inte ens sett. inte förän vi ser vad det kommer vara för processor i datorerna när de släpps om 1 år kan man säga något mer. ja menar, ett år är väldigt långt i databranchen och ställningarna på marknaden kan kastas om fort. intel kan mycket väl ligga före amd om ett år. likväl som de kan ligga efter. det vet ju ingen här.

och visst finns det dem som ställer sig tveksamma till apple nu när de går över till intel. samtidigt tror jag att den skaran kommer minska när det får sjunka in och när apple visar lite mer om mad som komma skall. på bärbara sidan ser det ju riktigt possitivt ut t.ex. då apple faktiskt står o stampar med G4 där, o inte tar några stora steg prestandamässigt. samtidigt som G5:an är för varm för att åka i de bärbara i en sådan prestanda att det ska vara värt mot G4:an.

och allt gnäll om att de ska släppa OSX för pc, på sätt o vis är jag glad att de inte gör det. för då skulle folk sätta ihop massa olika system med massa olika kombinationer av hårdvara o sen klaga på att OSX var instabilt, fasst apple sagt att de inte stöder en viss hårdvara.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jens:
Att ingen har lyckats hacka om OS X till vanliga PC-datorer beror på att precis allt (det är som sagt bara kärnan som är open source) är kompilerat för PowerPC. Vill man köra dessa proprietära delar av OS X måste man emulera PPC, och det är långsamt.
De som tvivlar på att någon kommer att lyckas köra x86-OS X på vanliga standard-PCs framöver bör ta sig en titt på det här:
http://www.maconlinux.org/

Visa signatur

McBook Pro 15" 2.4 | iMac G5 20" 1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Om dom ändå ska köra med en helt vandlig intel X86 processor varför inte skrota hårdvaru-delen helt och bara sälja OSX till PC? Det är nämligen det enda sättet apple kan komma åt mig som konsument då jag absolut inte tänker köpa hela Mac-konceptet med dom hutlösa hårdvaru-priserna och allt annat som följer med i "Mac-paketet".

det är ett för stort projekt att få alla världens hårdvarutillverkare att skriva drivrutiner till mac osx.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d33
Men varför vill Apple gå över till en öppen hårdvaruplattform? Försvinner inte själva grejen med Mac om Apple bara blir en Linuxklon med egenutvecklad programvara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac."

Permalänk
Medlem

Förmodligen så kommer Apples priser inte vara högre än HP eller Sonys med detta, skillnaden är att du får OSX Leopard istället för KossaMuu Longhorn, och som vanlig förpackad i den snyggaste burken.. Sedan så tror jag att Apple säkrat sig om att andra burkar kan rulla på OSX,, så allt är som vanligt fast på ett annat sätt än vanligt..

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag undrar är om det kommer att gå att köra Windows på en Intel-baserad Mac, och i så fall om det går att dual-boota.

Å andra sidan kommer det att bli mycket enklare att köra Windowsprogram i OSX när man slipper emulera, går ju ofantligt mycket snabbare då, så det kanske inte ens behövs.

Detsamma gäller ju åt andra hållet, om det nu blir helt omöjligt att boota OSX direkt på en "icke-Mac" PC kan man ju köra det i nån sorts emulator. Finns ju redan fungerande sådana och sen kommer man ju slippa emulera CPUn.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Steve! you were my brother! you were the chosen one!
you were supposed to destroy the X86 not join them!"-IBM-wan kenobi
"I hate you!"-Steve Jobs

HahaHAHAHA! underbar kvällshumor, tack

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Borde det inte bli lättare för speltillverkarna att göra spel även till Mac då?

Då finns det ju absolut inte någon anledning till att ha en win pc. Elle rjo en, man får välja hårdvara själv och skruva själv..jag gillar ju det..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Booka!
Jens:
Att ingen har lyckats hacka om OS X till vanliga PC-datorer beror på att precis allt (det är som sagt bara kärnan som är open source) är kompilerat för PowerPC. Vill man köra dessa proprietära delar av OS X måste man emulera PPC, och det är långsamt.
De som tvivlar på att någon kommer att lyckas köra x86-OS X på vanliga standard-PCs framöver bör ta sig en titt på det här:
http://www.maconlinux.org/

men är det där en ren instalation eller måste man köra linux på datorn oxå? för bara för at man kan få upp o köra osx betyder det ju inte att det är PC kompatibelt, inte fullt ut i alla fall. jag kan köra OSX på min dator med windows, bara att det går väldigt segt + att det inte är elelr har något att göra med något "hackat" osx utan är bara ett program som möjliggör/lurar osx att det är en PPC dator jag installerar det på. men du får gärna förklara hur man ska kunna "bygga" om ett icke öppet program så att det passar vilken hårdvara som helst, utan vidare o kan köras som ända opertivsystemet på en "PC" dator o inte vid sidan av ett annat.

EDIT: ser att den inte emulerar, men då är ju frågan, varför är alla bilder som fönster i linux? måste man ha linux installerat för att köra det? i så fall äre ju långt ifrån nå hackat OSX. sen så snackar vi fortfarande om PPC datorer o inte x86, det vill säga PC. o då äre ju bra mycket mer sannolikt att det ska funka.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Ferrari är FIAT

Citat:

"Det är som om Ferrari skulle vända sig till BMW för att få en motor."

Det är inte så dumt exempel. Rolls Royce köper sedan länge sina motorer av BMW. Och den som någonsin ägt en Ferrari (säkerligen ingen här på Sweclockers) och vet vad det kostar att försörja en mindre Italiensk by genom de ständiga serviceräkningar som följer med, hade säkerligen inte haft något emot en BMW E60 V10 prestandamotor nedtryckt i sin 365 Daytona, så länge som de fått behålla Ferrarimärket på motorhuven.

Tänk på att Ferrari är FIAT. Och att de pimpar sitt varumärke genom Acers crappiga bärbara. Same, same, but different. Ni som tror Ferrari är något speciellt, var inte så naiva.

Apple kommer att ta ännu mer position när MacOS X även fungerar på Intel. Dels kan Apple på allvar konkurrera med små och smidiga datorer som Mac mini, dels kliver man faktiskt in på Bill Gates egen planhalva och tar med sig världens bästa operativsystem, stöd för i princip alla opensource-lösningar samt noll virus och spyware. Inte så konstigt att Intels VD i förra veckan rekommenderade Mac.

Jag är övertygad om att företag som HP, Sony och kanske till och med Dell, med glädje vill licensa MacOS X och erbjuda sina kunder ett väl fungerande, begripligt och säkert operativsystem. Samtidigt som jag kommer kunna spela HalfLife 3 (när det nu kommer) på min (intel-) Mac. Vilket i princip är enda skälet för mig att vilja köra PC.

Steve Jobs är en ofattbart duktig affärsman. Otroligt att han haft alla MacOS X-versionerna under de senaste fem åren rullandes på Intel som reserv för situationer som precis den här. Han kommer att leda Apples marknadsandelar upp mot 20-30 procent under de kommande åren och den som tippar över Microsoft och välter.

Permalänk
Medlem

Hmmm, betyder det här att man kommer/förmodligen kunna köra mer PC spel på MAC datorn? Inte själva PC spelet men att företag kommer oftare skapa en "MAC" version?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Det roliga är att Macarna har varit snabbare med en slöare processor, då kommer de ju bli extremt mycket snabbare med en snabb processor ju!
Snacka om Win-killer!

*EDIT: Dessutom, Ferrari blev uppköpta av FIAT, men de har behållt sin egen utveckling och sina egna vägar att gå, och den som anser annat har bevisligen inte varit i närheten av en rent maskinmässigt, och desto mindre åkt i en.

*EDIT2: Skulle absolut aldrig i livet vilja ha en BMW motor i en Ferrari heller. Beblandar mig inte med sånt skräp.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
om det nu är så lätt att göra om osx, förklara då varför det inte redan är gjort

Jag sa inte att man skulle koda om OS X, jag sa att man skulle koda om hårdvaruemulatorn i Linux-kärnan. Det är rätt stor skillnad och bra mycket enklare. Nu talar jag heller inte om PPC-till-x86-emulering utan x86-till-x86...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Hmmm, betyder det här att man kommer/förmodligen kunna köra mer PC spel på MAC datorn? Inte själva PC spelet men att företag kommer oftare skapa en "MAC" version?

Nej inte direkt. Problemet är att speltillverkarna oftast kodar mot DirectX i stället för t.ex. SDL. Om de kodade mot det sistnämnda så handlar det bara om en omkompilering (om man har kodat bra), men med DirectX handlar det om att skriva om nästan hela spelet från början...

Permalänk
Medlem

Re: Ferrari är FIAT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Det är inte så dumt exempel. Rolls Royce köper sedan länge sina motorer av BMW. Och den som någonsin ägt en Ferrari (säkerligen ingen här på Sweclockers) och vet vad det kostar att försörja en mindre Italiensk by genom de ständiga serviceräkningar som följer med, hade säkerligen inte haft något emot en BMW E60 V10 prestandamotor nedtryckt i sin 365 Daytona, så länge som de fått behålla Ferrarimärket på motorhuven.

Nej de har inte sedan länge köpt sina motorer från BMW. Däremot köpte BMW relativt nyligen Rolls Royce's bilverksamhet. Rolls Royce är ju inte heller precis ett bilmärke kännt för att driva utvecklingen av bilar, och i detta fall, utvecklingen av bilmotorer frammåt.

För övrigt kan jag inte förstå varför man inte hellre skulle "trycka ner" Ferrari Enzo's V12a på 6liter och 660hk i en 365 daytona, om man nu måste.

Permalänk
Medlem

jens: kanske ligger någonting i det men om intel säljer sina processorer till apple billigare än vad IBM gjorde (vilket är mycket möjligt) tror jag apple själva tar dom pengarna istället för att ge det till kunden. Jag tror ändå att dom dyrare Macarna har potensial att bli billigare då det börjar tillverkas Dualcore processorer vilket säkert är billigare än 2 stycken separata processorer som dyrare Mac datorer använder idag, men detta är ju inte en direkt följd av att dom byter till intel.

Jag vet inte om den delen var riktad till mig men du säger att man inte ska såga apples beslut innan man sett resultatet. Jag försöker inte såga deras beslut att välja intel processorer utan deras strategi som helhet, för min del spelar det ingen större roll om det sitter ett IBM eller Intel chip i.

Zyqol: Det tror jag inte på drivrutiner till grafikkort finns ju redan till OSX då det är (nästan) helt vadliga ATI/nvidia kort som sitter i en Mac. vad beträffar Ljud och nätverk är det säkert samma realtek krestar i em Mac som på vilket moderkort som helst. Men vissa lite udda PCI-kort och diverse USB-saker kanske inte skulle fungera men på det stora hela tror jag inte att det skulle vara några större problem.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det har sagts innan, men.. WOW!

Många intressanta tankar här på forumet.
Specifik hårdvara för osx86x, javisst. Apple tjänar nog inte många kronor på att bara sälja osx idag iaf, pengarna kommer från datorerna (tror jag).
Hack-eti-cracka osx86x till hembyggda pc? Svårt men folk kommer garanterat försöka, jag hade gärna sett att det skulle fungera på vilken pc som hälst, men jag förstår om Apple begränsar det.

PC... den beteckningen får nästan en annan innebörd ikväll... Kommer alla datorer att kallas "PC-datorer" nu? (nä..)

Jag tror intel macarna kommer bli billigare, fortfarande dyrare än ett hembygge, men dock. Macar är ju väldigt läckra och har hög "prylfaktor", andas kvalite på nått sätt, det kommer nog inte ändras.
En sak är ju säker, herr Jobs kan sina saker. Jag tycker det är spännade och ser fram emot osx på intelplatformen.

Vilket prestanda rejs det kommer bli nu då.. Win och osx kommer verkligen jämföras på lika villkor! Spännade.. Vem vinner? Vad tror ni? Win borde ju verkligen vara snabbare (dom har haft tid på sig) men Apple snubbarna verkar ju kunna sina saker.. Kanske kommer det mer spel till osx nu? Spännade, spännade...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Skulle absolut aldrig i livet vilja ha en BMW motor i en Ferrari heller. Beblandar mig inte med sånt skräp.

Inte jag heller. Skulle aldrig beblanda mig med Ferrari, även om jag till skillnad från dig inte skulle kalla Ferrari för skräp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Nej de har inte sedan länge köpt sina motorer från BMW. Däremot köpte BMW relativt nyligen Rolls Royce's bilverksamhet.

Inte många rätt där.

BMW har under lång tid levererat motorer till Rolls Royce. Förutom bilmotorer, byggde de till och med flygmotorer tillsammans. Både före och efter Vickers 1998 sålde Rolls Royce till Volkswagen Group, fabrik, maskot och allt.

BMW köpte, slugt nog, bara varumärket och tillverkar sedan några år tillbaka bland annat Rolls Royce Phantom som man driver med sin egen 6.75-liters V12.

Så, 1) BMW har under lång tid levererat motorer både till gamla och nya Rolls Royce och 2) BMW köpte INTE Rolls Royce's bilverksamhet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, nu handlade detta om Apple och Intel, INTE om varken Ferrari, BMW, Rolls Royce eller Fiat.

Återgå till topic nu!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara

Nej inte direkt. Problemet är att speltillverkarna oftast kodar mot DirectX i stället för t.ex. SDL. Om de kodade mot det sistnämnda så handlar det bara om en omkompilering (om man har kodat bra), men med DirectX handlar det om att skriva om nästan hela spelet från början...

Eller så kör man bara wine (darwine) och kör windowsgrejerna på Intel Macen under OSX.
De behöver testa lite mer på OpenDarwin versionen för x86 (som förövrigt också körts hela tiden på x86 sen 2001 för att hålla portabiliteten) bara som de vad jag kan få fram inte har gjort. Lär väl dessutom bli mer drivrutiner till OpenDarwin för x86 nu, men problemet där är ju att Cocoa, Carbon, Quartz eller Java inte finns till eller följer med OpenDarwin systemet, så man kommer inte kunna köra de flesta OSX x86 program ändå.

Permalänk
Medlem

Meh... men betyder det här att "PC"-plattformen kommer att städas upp? Massa gamla portar och instruktionsset som borde bannlysts av självaste Bill Gates för minst fem år sedan.

Sannolikt blir det väl aningen uppsnyggade moderkort med en lite annan BIOS på. Och en Pentium 5 med SSE4 och annat smågodis för att emulera Altivec. Frågan är om de lyckas med bragden att tillverka en fånig Pentium-CPU igen, jag tröttnade vid Pentium-1 60/66MHz med dyskalkyli.

Commodore skulle bygga en Amigaersättare för lite över tio år sen. Pentium 1 ville de ha... och gick i konkurs nånstans på prototypstadiet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.