Min första test av winx64

Permalänk
Medlem

Min första test av winx64

Jaha Då har man provat och installera windows x64.

Och jag säger då att som jag redan visste innan jag prova att det inte skulle funka så bra tyvärr. Enligt någon smartis jag prata med på Microsoft så ska man ha en intel x64 cpu och 4 gig i minne för att använda windows x64 fullt ut. Då amd inte är en riktig x64 cpu då den klarar 32bits läget oxå.

Har provat köra lite nu med alla drivers jag kunde hitta men datan hänger sig lite då och då fryslag typ i 2-5 sec.

Ja ni ser mina spec här ner.

Permalänk
Medlem

Du måste ha pratat med en sån där LAMER, som de sa på den gamla goda tiden.

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte.. Nu verkar ju allt funka bra iaf fattas bara några drivers som står som okända.. Men fryzlaggen har försvunnit. Jag kommer ge det en chans ett tag.

Permalänk
Medlem

Hehe, den där killen du snackade med var nog full med skit
Vad jag vet så är de instruktioner Intel använder på sina desktop-64bitare samma som AMDs, de har licenserat det av dem och bara satt eget namn på dem, sen har de ju dock Itanium på serversidan, men har för mig att WinXp 64 inte skall fungera på dem. Och 4 GB minne? o_O

Permalänk
Medlem

Och våra 32bitars CPU'er är inte riktiga då de klarar 16bitar?

Permalänk
Medlem

som nån sa.
Intels 64-bitars teknik i pentium-prollarna är licensierad från AMD, så dom är lika mycket 64-bitars båda två.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: Min första test av winx64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adapter
Jaha Då har man provat och installera windows x64.

Och jag säger då att som jag redan visste innan jag prova att det inte skulle funka så bra tyvärr. Enligt någon smartis jag prata med på Microsoft så ska man ha en intel x64 cpu och 4 gig i minne för att använda windows x64 fullt ut. Då amd inte är en riktig x64 cpu då den klarar 32bits läget oxå.

Har provat köra lite nu med alla drivers jag kunde hitta men datan hänger sig lite då och då fryslag typ i 2-5 sec.

Ja ni ser mina spec här ner.

Sa han att man var tvungen att ha en mus från microsoft för att använda xp64 fullt ut med?
Det låter som han var full av skit, jag har svårt att tänkta mig att xp skulle kräva 10-15ggr mer ram bara för att det är 64 bitar.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

För optimal användning av XP x64 så rekommenderas 4GB RAM.
Men det är inte minimum kravet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller

har för mej att det var 4gb om man körde Itaniulm versionen av Windwos 64

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då måste de fan packat en hel del mer i XP x64 än i vanliga XP, jag hade för mig det bara var en konvertering till 64bitar.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Då måste de fan packat en hel del mer i XP x64 än i vanliga XP, jag hade för mig det bara var en konvertering till 64bitar.

Nej, bygger på 2003 server.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Min första test av winx64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk

Sa han att man var tvungen att ha en mus från microsoft för att använda xp64 fullt ut med?

• Keyboard, Microsoft Mouse, Microsoft IntelliMouse, or compatible pointing device

Citat:

Computer with a supported processor: AMD Athlon 64, AMD Opteron, Intel Xeon with Intel EM64T support, Intel Pentium 4 with Intel EM64T support

• 256 megabytes (MB) of RAM or higher recommended

• 1.5 gigabytes (GB) of available hard-disk space (additional space may be required if installing over a network)

• CD-ROM or DVD drive

• Super VGA (800 x 600) or higher-resolution video adapter and monitor

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/evaluation/sysreqs.m...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intanium (IA64) är inte att förväxla med x86-64 (x64/x86_68/em64t) som vissa gör...

Intanium är en rikigt 64-bit archiktetur, precis som Alpha t.ex.
Det andra är bara ett fulhack med stöd för 64-bitars instruktioner.
Det finns en version av XP som heter Whistler 64-bit som man kan köra på Intanium, även en version av Win2003srv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Intanium (IA64) är inte att förväxla med x86-64 (x64/x86_68/em64t) som vissa gör...

Intanium är en rikigt 64-bit archiktetur, precis som Alpha t.ex.
Det andra är bara ett fulhack med stöd för 64-bitars instruktioner.
Det finns en version av XP som heter Whistler 64-bit som man kan köra på Intanium, även en version av Win2003srv.

m om jag inte minns fel så var kravet på ram ganska högt på den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjahap vad har vi nu kommit fram till här.. Inget igentligen?? Är windows x64 bara en PR sak från amd och microsoft kräver bara x64 driver men funkar med 32bits program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjahap vad har vi nu kommit fram till här.. Inget igentligen?? Är windows x64 bara en PR sak från amd och microsoft kräver bara x64 driver men funkar med 32bits program.

Hum, ja, lika mycket som 32bitars windows var total PR-sak från intel och amd..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

lika mycket PR som det var när man växlade mellan 16 och 32 bitars os

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerar alldeles ypperligt hos mig, trots bara 1Gb minne! Battlefield 2 rullar på lite bättre än på "vanliga" XP! Systemet känns betydligt mer stabilt, kan dock bara vara något jag fått för mig!

Inga problem med drivisar för mig! Saknar drivrutin för min HP-skrivare men det fanns en workaround för det så även det fungerar.

Endast två program har strulat, VobSub verkar inte installeras korrekt samt Daemon-Tools har inte ännu kommit med en 64-bits version så jag får köra FileDisk istället (fungerar lika bra).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme / Intel i7 3930k / Corsair H100 / 16 GB Corsair Vengenace / Corsair Force Series 3 GT / Corsair HX 850W / Sapphire Radeon 7970

Permalänk
Medlem

Skulle provat det ikväll men jag är inte säker.... Har en Belkin USB adapter Wireless G. Hittar inga 64:a drivare till denna. Hittar inga till ljudet Analog Devices heller.
Finns till chipset osv..