Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Allmänt sätt att installera program på Mandrake Linux 10.0

Permalänk
Medlem

Allmänt sätt att installera program på Mandrake Linux 10.0

Jag har precis installerat in Mandrake Linux 10.0 på min dator och jag har lyckats nu surfa på Internet och laddat ner program utan större problem. Men hur installerar man dem? Jag vill t.ex. installera GAIM på Linux, som gör att man kan chatta med andra på Messenger, men jag vet inte riktigt hur man gör. Installationsfilerna ligger i min mapp och sen?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem

Mandrake använder urpmi som pakethanterare. För att ställa in urpmi så att det laddar ner program från nätet skriv följande i en terminal som root:

urpmi.removemedia -a urpmi.addmedia plf-free ftp://plf.time4t.net/pub/plf/mandrake/free/10.0 with hdlist.cz urpmi.addmedia plf-nonfree ftp://plf.time4t.net/pub/plf/mandrake/non-free/10.0 with hdlist.cz urpmi.addmedia main ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrakelinux/offi... with ../base/hdlist.cz urpmi.addmedia contrib ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrakelinux/offi... with ../../i586/Mandrake/base/hdlist2.cz urpmi.addmedia jpackage ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrakelinux/offi... with ../../../i586/Mandrake/base/hdlist3.cz urpmi.addmedia club ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrakelinux/deve... with hdlist.cz

Sen kan du använda den grafiska pakethanteraren för att installera program ( rpmdrake )

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy