3com support under luppen

Permalänk
Medlem

3com support under luppen

Min 3com officeconnect mode/router dog i torsdags, vilket innebar att jag var tvungen att kontakta 3com-supporten.
Detta blev dock svårt, då det itne går att ringa dem på telefon.
Jag blir tvungen att gå in på deras "support-sida", vilket dessutom kräver IE. Här får jag sedan sitta och fylla i uppgifter om mina delar innan jag till sist kan skapa en RMA, för att få skicka in min router.
Dock är det enda som jag får ett nummer som jag skall skicka med upp till stockholm, där de tar emot svenska paket som skall till 3com, vars support som inte ligger i sverige.
Sedan får jag betala frakten själv, 170 bagis och därefter har jag en vänteperiod på som mest 30 dagar.
Detta är det klart sämsta jag varit med om, och hoppas att ni andra tänker både en och två gånger innan ni köper 3com.
De fungerar verkligen jättebra, när de fungerar, så grejjerna är det inget fel på, men supporten lämnar en hel del att önska.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför kontaktar du inte den butik som du köpte produkten av?

Det går att ringa 3Com support men du måste då först ha registrerat produkten på deras hemsida, jag föreslår att man göra detta direkt när man erhållit produkten om man senare skulle få problem med den och inte kan besöka deras hemsida.

Om du är privatperson så bör du kunna få tillbaka fraktkostnaden av det företag du köpte produkten av om du i efterhand skickar dem kvitto samt underlag på att produkten var defekt. Detta förutsätter dock, troligtvis, att det är butiken du köpt produkten av som ber dig skicka produkten direkt till 3Com.

Visa signatur

//janson

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jag kontaktade så klart försäljaren i första hand, i detta fal inwarehouse i stockholm.
Dessa förklarade att de inte sköter garantiärenden för 3com, utan att de sköter det sköts endast av 3com själva.

Jag reggade min produkt den dagen som jag köpte varan, men detta hjälper inte till mycket då jag efter nästan exakt 1 år endast har RMA kvar, dvs 30 dagars retur. De andra garantierna är redan utgångna.

Det var dock trevligt att få ett svar som visar på att man ev. kan få tillbaka kostnaden som jag lagt för att skicka iväg min vara, detta måste jag kolla näramre på.

Någon mer som haft någonting med 3coms support att göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Tack för svaret.

Jag kontaktade så klart försäljaren i första hand, i detta fal inwarehouse i stockholm.
Dessa förklarade att de inte sköter garantiärenden för 3com, utan att de sköter det sköts endast av 3com själva.

Jag reggade min produkt den dagen som jag köpte varan, men detta hjälper inte till mycket då jag efter nästan exakt 1 år endast har RMA kvar, dvs 30 dagars retur. De andra garantierna är redan utgångna.

Det var dock trevligt att få ett svar som visar på att man ev. kan få tillbaka kostnaden som jag lagt för att skicka iväg min vara, detta måste jag kolla näramre på.

Någon mer som haft någonting med 3coms support att göra?

Det är butiken som du har köpt det av som är ansvariga gentemot dig med garantierna, skälet till att dom ber dig skicka den till 3Com själva är med största säkerhet pågrund av att de skickar vidare produkten till 3Com annars. Det blir en onödig extratid om de ska skicka vidare den varpå det är bättre att du sköter ärendet själv. Men om du prompt vill att de ska sköta kontakten med 3Com så bör inte detta vara ett problem!

Fråga dem om du kan få tillbaka fraktkostnaden om du skickar dem kvitto samt underlag på att den konstaterades defekt, då det trots allt är dem du har köpt produkten av.

Visa signatur

//janson

Permalänk
Medlem

Tackar för ett mycket informativt svar.
Skall genast kolla med dem om fraktkostnaden!

Permalänk
Hedersmedlem

Hävda 2 års reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen om de inte vill betala din frakt.

Felet skall fixas utan några omkostnader för kund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hävda 2 års reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen om de inte vill betala din frakt.

Felet skall fixas utan några omkostnader för kund.

Problemet med reklamationsrätten är att bevisa att det är ett ursprungligt fel.
Säger de nej, har man oftast inte mycket att sätta emot.
Men man skall såklart försöka åberopa reklamtionsrätten.

F.ö har man numera 3år reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem

Kollar man på tex dustins hemsida så står det att 3com har 3 år med utbyte nästa arbetsdag, detta kanske dock bara gäller nyare produkter

Permalänk
Medlem

Re: 3com support under luppen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Min 3com officeconnect mode/router dog i torsdags, vilket innebar att jag var tvungen att kontakta 3com-supporten.
Detta blev dock svårt, då det itne går att ringa dem på telefon.
Jag blir tvungen att gå in på deras "support-sida", vilket dessutom kräver IE. Här får jag sedan sitta och fylla i uppgifter om mina delar innan jag till sist kan skapa en RMA, för att få skicka in min router.
Dock är det enda som jag får ett nummer som jag skall skicka med upp till stockholm, där de tar emot svenska paket som skall till 3com, vars support som inte ligger i sverige.
Sedan får jag betala frakten själv, 170 bagis och därefter har jag en vänteperiod på som mest 30 dagar.
Detta är det klart sämsta jag varit med om, och hoppas att ni andra tänker både en och två gånger innan ni köper 3com.
De fungerar verkligen jättebra, när de fungerar, så grejjerna är det inget fel på, men supporten lämnar en hel del att önska.

Precis samma sak hände för mig. Min Officeconnect Switch brann upp en natt. Skickade ett mail till Komplett som jag köpt den av, de sa att 3Com själva hanterade garantiärendena.
Mailade 3Com, de sa att man var tvungen att fylla i uppgifter på hemsidan och registrera produkten. Gjorde det, begärde en RMA, fick ett nummer och en adress till Arlanda. Switchen skulle visst skickas till England för garantiutredning.

Mailade 3com igen och sade att jag behövde switchen och inte kunde vara utan den i 30 dagar, fick ett paket med en ny strömadapter i posten efter en vecka.
Hursomhelst löste det inte problemet och jag ville inte lägga 150kr för att skicka switchen. Slutade med att jag köpte en helt ny istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmen
Kollar man på tex dustins hemsida så står det att 3com har 3 år med utbyte nästa arbetsdag, detta kanske dock bara gäller nyare produkter

Det gäller bara dyrare produkter. De små har typ 3år inskick.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: 3com support under luppen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Skickade ett mail till Komplett som jag köpt den av, de sa att 3Com själva hanterade garantiärendena...

Detta stämmer att 3Com har hand om servicen själva, men om du önskar så kan butiken alltid ta in produkten och skicka den vidare, det är dem skyldiga att göra. Dock hadde jag inte själv skickat min produkt den omvägen, innebär bara extra hanteringstid och omvägar.

Visa signatur

//janson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Problemet med reklamationsrätten är att bevisa att det är ett ursprungligt fel.
Säger de nej, har man oftast inte mycket att sätta emot.
Men man skall såklart försöka åberopa reklamtionsrätten.

F.ö har man numera 3år reklamationsrätt.

Tjae, lämna in switchen i en elektronikbutik och be dem felsöka. Om det ska gå som reklamation kan du få ett intyg och skicka med. Notera även att återförsäljaren skall stå för kostnader som uppstår i samband med att produkten lämnas in på verkstad för att intyg skall fås om de i första skedet vägrar ta emot produkten.

Vidare är det inte tre års reklamationsrätt iom. att den är köpt innan 1:a april 2005. Däremot är det 3-års reklamationsrätt på alla varor köpta därefter.