Permalänk
Medlem

Den ultimata N00b tråden !

Jag behöver desperat hjälp med ubuntu !

Hur fixar jag det ? hur bränner jag det ? vad är det där iso grejen som man ska bränna och hur gjör jag ?

snälla är det någon som kan hjälp.

(har en dator som har ståt helt oanvänd i nästan ett halv år.. den är helt ny och den vägrar ta windows. skulle verkligen behöva ubuntu)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad är det för iso du ska bränna?
Ifall det är själva ubuntu så är det bara bränna som vanligt

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
Vad är det för iso du ska bränna?
Ifall det är själva ubuntu så är det bara bränna som vanligt

det har jag gjort och det funkar inte + det där iso är massa folk som snackar om som man måste bränna för att det ska se ut som en cd-avbildning eller nåt sånt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious
det har jag gjort och det funkar inte + det där iso är massa folk som snackar om som man måste bränna för att det ska se ut som en cd-avbildning eller nåt sånt.

Jag tolkar detta som att du undrar hur man bränner en isofil.
Använd förslagsvis Nero och välj där "Burn image" under "Recorder"-menyn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious
det har jag gjort och det funkar inte + det där iso är massa folk som snackar om som man måste bränna för att det ska se ut som en cd-avbildning eller nåt sånt.

Har du laddat ner denna? http://se.releases.ubuntu.com/5.04/ubuntu-5.04-install-i386.i...

då är det bara att göra som Elgot sa

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

för Nero ska det även gå bra att välja öppna fil med Nero med lilla högerklicket. (antar att det är på Windows nu)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

inget har funkat.. och jag väntar 2 månader tills jag får min gratis cd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious
inget har funkat.. och jag väntar 2 månader tills jag får min gratis cd.

vad blir resultatet då? du kan ju faktiskt fått ner en dålig fil, tanka om..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

vad blir resultatet då? du kan ju faktiskt fått ner en dålig fil, tanka om..?

jag har laddat ner http://se.releases.ubuntu.com/5.04/...nstall-i386.iso sen har jag gjort som Elgot sa alltså att välja burn image som finns under recorder menyn...

men allt som händer är att den sparar en image fil. sen så säger den att cd bränning är klar. men sen när jag försöker installera händer inget.

Permalänk

Vill datorn boota från CD-skivan?
Ifall den bootar direkt till hårddisken utan att kolla cd-romen först så får du nog ändra boot-inställningarna i BIOS.

BIOS kommer du åt genom att trycka någon av F1 eller DEL (tror jag brukar vara standard) innan bootningen.

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious
jag har laddat ner http://se.releases.ubuntu.com/5.04/...nstall-i386.iso sen har jag gjort som Elgot sa alltså att välja burn image som finns under recorder menyn...

men allt som händer är att den sparar en image fil. sen så säger den att cd bränning är klar. men sen när jag försöker installera händer inget.

du har inte bränt nån skiva alls låter det som. välj "recorder" och det som din CD-brännare heter uppe i menyn, inte CD-avbild som det förmodligen är nu. du har gjort en till .iso bara verkar det. (var nu den sparades..) sök igenom hårdisken efter dessa, de tar plats.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
du har inte bränt nån skiva alls låter det som. välj "recorder" och det som din CD-brännare heter uppe i menyn, inte CD-avbild som det förmodligen är nu. du har gjort en till .iso bara verkar det. (var nu den sparades..) sök igenom hårdisken efter dessa, de tar plats.

Tackar. nu fungerar det... men nu har jag kommit fram till ett nytt problem när jag ska installera på min datorn som just nu inte har en vanlig dator skärm utan jag använder tv via s-video utag. men problemet är att när jag har valt att installera "default installation" så blir skärmen helt kaos allt bara sluddrar jag ser typ inget allt (det blir en sån där bild som man får epilepsi anfall av skit jobbigt ialla fall).

Kan detta bero på att jag använder tv via s-video isåfall går det inte fixa eller måste jag fixa en dator skärm ?

Permalänk
Medlem

hupp, ursäkta. såg inte PMet. :/

jag har inte själv fått bra pli på video-ut ännu, och att installera på det viset låter riktigt besvärligt faktiskt.

nåja, nu fick du en *bump* iaf, nån har säkert tips.

http://www.objorkum.com/scripts/fglrxconfig

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är ett litet klurigt läge...
Testa trycka ALT+F1 och se om du kommer ut i text-läge till att börja med.
Sedan får du ändra i /etc/X11/xorg.conf så att upplösning och refreshrate passar en TV (och ev. sätta parametrar för grafikkortet).
Det här blir ju lite krångligare än en vanlig installation, men din dator har ju lite speciella förutsättningar

EDIT: om skärmen blir kaos redan i boot-ögonblicket (när du trycker enter för att boota från skiva) måste du nog välja att inte ha någon framebuffer. Kolla på ubuntuguide hur du gör det.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar..

ps. jag kommer testa med en vanlig dator skärm.