Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

som jag gör, kopplar loss flänsen och fläkten, går till köket, tar en gammal tandborste o öser på kokhett vatten o borstar på, blir som ny efter det, sen kan man borsta bladen på fläkten oxå.

Kör samma sätt själv heh annars funkar papper och kemiskt ren bensin bra :3
såklart inte kylaren/fläktarna man spolar i vatten eller lägger aceton/kemiskt ren bensin på utan papperet eller tandborsten
(en tandborste som inte används av någon är vettigast )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Denna har det? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Så det är alltså säkert att använda denna i en dator? Är det inte också stor risk för ESD skador?

Ja den är säker men använd vattenavskiljare: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Sen bör du inte städa ur datorn kalla vinterdagar då luften är som torrast och du bör inte peta på komponenterna med munstycket på pistolen som du hittar här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Trycklufts...

Det är räcker att dutta med luften och se till att hålla i fläktar som du blåser på, det är ganska mycket starkare tryck i den där än en liten luft på burk.
Ha även ett antistatarmband på dig, det skadar aldrig.

Permalänk
Medlem

Jag har någon gång använt en hårtork inställd på att blåsa kalluft. Den är ganska stark så behöver inte komma så nära.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Ja den är säker men använd vattenavskiljare: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Sen bör du inte städa ur datorn kalla vinterdagar då luften är som torrast och du bör inte peta på komponenterna med munstycket på pistolen som du hittar här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Trycklufts...

Det är räcker att dutta med luften och se till att hålla i fläktar som du blåser på, det är ganska mycket starkare tryck i den där än en liten luft på burk.
Ha även ett antistatarmband på dig, det skadar aldrig.

Nej jag undviker kalla vinterdagar så mycket som möjligt. Är detta munstycka i metall ESD-säkert då? Metall har jag läst väldigt bra på att leda ström.

Skrivet av Elumes:

Jag har någon gång använt en hårtork inställd på att blåsa kalluft. Den är ganska stark så behöver inte komma så nära.

Hårtork är rena döden för datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Nej jag undviker kalla vinterdagar så mycket som möjligt. Är detta munstycka i metall ESD-säkert då? Metall har jag läst väldigt bra på att leda ström.

Hårtork är rena döden för datorn.

Jag har svårt att se att det skulle vara något problem med munstycket. Men för säkerhets skull så kan du använda ett ESD-armband, det brukar jag göra. Eftersom jag har vattenkylning så vill jag inte gärna släpa datorn ut och in utan blåser rent den på plats med öppna fönster för att få korsdrag. Jag stänger av den på brytaren bak på nätagget men låter strömsladden sitta kvar. Kör inte för nära med munstycket bara, kan ju skada komponenter om dom får för högt lufttryck på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan man gå tillväga för att köra lufttryck på en upphängd tv på väggen, det är så att precis en vanlig sprayflaska får plats bakom. hur långt är dess "munstycke rör" ifrån inet,kjell osv? eller finns det någon annan billig lösning utan att behöva montera ner hela tvn. för ser att de är dam där bak vid fläktutsuget. Panasonic vt50.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxz:

Hur kan man gå tillväga för att köra lufttryck på en upphängd tv på väggen, det är så att precis en vanlig sprayflaska får plats bakom. hur långt är dess "munstycke rör" ifrån inet,kjell osv? eller finns det någon annan billig lösning utan att behöva montera ner hela tvn. för ser att de är dam där bak vid fläktutsuget. Panasonic vt50.

Bidrar nog inte med något svar på din fråga. Tänkte bara säga att använda lufttryck (kompressor?) är inte bra för rengöring av elektronikprylar, det sprutas ut vattenmolekyler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Bidrar nog inte med något svar på din fråga. Tänkte bara säga att använda lufttryck (kompressor?) är inte bra för rengöring av elektronikprylar, det sprutas ut vattenmolekyler.

Därför man har vätskeavskiljare

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Någon som har nått bra förslag? ser att de är dam vid gallret vid fläkten så hade behövt något bra att blåsa bort skiten ordentligt utan att behöva plocka ner Tvn.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem

Lyft ner TVn, vad tar det? 15 sekunder?

Sedan är dammsugare ett bättre alternativ i de flesta fallen, tryckluft blåser bara iväg skit istället för att faktiskt ta hand om det. Men ni kanske använder tryckluft när ni "dammsuger" ert hem också? Med jordad foliehatt såklart, ni vill ju inte ha ESD-skador i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planescape:

Håll ena handen på datorn och andra handen om munstycket på dammsugaren.
Då uppstår inga jordskillnader och därmed ingen statisk elektricitet.

Om man inte har plaströr vill säga, då borde ingen uppstå överhuvudtaget.

/plane out

NEJ NEJ NEJ! Gå inte runt och sprid såna osanningar! Plaströr är absolut värst just för att de inte leder ström! Se bara vad som händer då du gnuggar en ballong - Eftersom gummit inte leder bort laddningen kan delar av ytan laddas till hundra- eller tusentals volt. Detta är också precis vad som händer när dammpartiklar studsar mot ett dammsugarrör i plast.

Metallrör går bra om du som sagt kopplar det till chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Men ni kanske använder tryckluft när ni "dammsuger" ert hem också? Med jordad foliehatt såklart, ni vill ju inte ha ESD-skador i huvudet.

tack för dagens garv

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxz:

Någon som har nått bra förslag? ser att de är dam vid gallret vid fläkten så hade behövt något bra att blåsa bort skiten ordentligt utan att behöva plocka ner Tvn.

Det går bra att dammsuga fläktgaller och andra yttre chassidelar med dammsugare, bara du håller dig borta från alla kontakter och kort.