Permalänk

Chmod

Hej!

Jag använder disten ClarkConnect och har problem med en sak.
Hur ska jag ställa in så att hela html mappen inklusive undermapparna blir chmoddade så att man kan ladda upp saker på ftpn. Jag vill även att alla nya mappar ska ha den chmodden och inte read only.

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

Jag tror att du skall använda umask. Exakt hur vet jag inte, men detta kanske hjälper lite:

man umask

Permalänk

Hmm, det känns inte rätt?!

Är det någon som vet hur man går till väga?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

umask'en styr vilka rättigheter som sätts på nya filer och kataloger.

Det brukar finnas en konfigfil till den ftp-servern du har där man kan ange umasken.

Om du skriver vilken ftp-server du kör så är det enklare att ge mera specifik hjälp.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Först kör du en chmod -R a+rw på din html mapp, /var/www/html som default i CC.
Sätter så att alla (a) får (+) läs (r) och skriv (w) rättigheter. (-R) för göra det rekursivt för alla undermappar.

I /etc/proftpd.conf så skall sedan ändra umask så att alla filer du skapar får rätt rättigheter. I den här tråden förklarar jag hur umask fungerar.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Först kör du en chmod -R a+rw på din html mapp, /var/www/html som default i CC.
Sätter så att alla (a) får (+) läs (r) och skriv (w) rättigheter. (-R) för göra det rekursivt för alla undermappar.

I /etc/proftpd.conf så skall sedan ändra umask så att alla filer du skapar får rätt rättigheter. I den här tråden förklarar jag hur umask fungerar.

Tack så mycket!
Allt fungerar nu!

Weee....

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]