Skapa server (Raid5+Gigabit) av nuvarande dator

Permalänk

Skapa server (Raid5+Gigabit) av nuvarande dator

Datorn jag har nu blir server och ny dator inskaffas.

Hjälp behövs.

Upplägget blir,

Huvuddatorn nu som jag har nu ska bli server om det är möjligt.
Vill helst av allt kunna använda de delar jag har och utveckla servern därifrån
Vill helst av allt slippa sitta med 3 datorer i slutändan
Ny huvuddator, ny server och nuvarande liggande tex.

Huvuddatorn just nu är en
Intel P4 2.4B@2.8+
ABIT IT7-MAX2 v2 (senaste bios)
ATI Radeon 9700PRO 128mb AGP (oviktigt)
2x512mb Twinmos PC2700 (333mhz)
2x300gb S-ATA (På Maxtor kontollerkort)
1x300gb PATA
3x120gb PATA
1x80gb S-ATA Systemdisk
2x160gb PATA (På samma Maxtor kontrollerkort)
Totalt 9st
400w Nätagg.

Sittandes i ett Lian-Li PC-V1000
http://www.oc.com.tw/article/0405/imgs/PC-V1000-006.jpg
http://www.oc.com.tw/article/0405/imgs/PC-V1000-001.jpg

6 av diskarna i 3.5 fack
Systemdisken vid diskettenheten
sist men inte minst båda 160gigarna i 5.25 konverters.

Jag funderar på att utveckla då denna dator till ett
6x300gb (elr kanske 8x300gb) Raid5 system (Maxtor 7 B300S0 - Maxtor Maxline III S-ATA )
Har redan 2 st så 4 elr 6 behövs köpa till

Dom andra diskarna ska jag sälja tror jag, förutom den tredje 300gigaren.
systemdisken behåller jag också.

Problemet jag känner att jag har är att jag inte finner något bra men prisvänligt Raid5 kort
för 6-8 platser för PCI och ej PCI-Express (PCI-X) som jag då inte har.
Men även så kommer frågan om Gigabitnätverkskort i lågprisklass.
Jag vill inte ha ett CPU slukande kort utan ett som 3com tex presterar.

Duger systemet annars tror ni?

Burken kommer stå kopplad till internet via gigabitswith därigenom även till min arbetes/speldator via gigabit för enkel och snabb överföring som jag ska köpa senare.
Såg detta
http://dindator.se/dd/produkt.asp?artnr=3C2000%2DT%2DBULK&cat...
3COM Gigabit LAN PCI-kort, Bulk för 509:-

Diskarna tror jag att jag köper via dindator.se också
Maxline+ III 300GB SATA 7200RPM 16MB 1 563 :-
http://dindator.se/dd/produkt.asp?artnr=7L300S0&catid=788

Lokal butik och bra priser.

*Edit
Nån?
någon med erfarenhet med raid5?
Varför får alla hjälp med nya datorköp men inte med sån hjäl jag kan tänkas behöva är lite kul

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem

tyvärr är inte så inne på ämnet kan tyvärr inte svara dig...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Om du ska ha mycket diskar mm så skulle jag ha satsat på ett cm stacker och köpa till modulerna så du får en 120mm fläkt och hd platser. Kommer att kyla bättre om du är ute efter en fil server....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Med tanke på att ALLA diskar är redan kylda så ser jag inge problem med att köra med denna burk

Ska köpa en ny burk senare är det tänk och då är inte denna optimerad för vattenkylning och tysthet.
Där av valet att behålla denna elr kanske byta mot en stacker. Fast det tror jag ingen får med på, denna är även värd mer.

Stacker må vara bra men såååå stor, detta är ett miditower.
I denna kan jag få plats med 6x3.5 Internt

sedan 6 diskar via 2x5.25 med lianli's moduler
http://kylning.com/info.php?cPath=72_163&products_id=897&kyli...
det ger mig minst 6 diskar kylda till (4 av 5 5.25 använda då)

återstår är 1 st 5.25 och 1x3.5 för diskett

totalt 12 diskar med plats över något som är helt okej enligt mig

2st 6x300gb raid5 kanske

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megatomten
Med tanke på att ALLA diskar är redan kylda så ser jag inge problem med att köra med denna burk

Ska köpa en ny burk senare är det tänk och då är inte denna optimerad för vattenkylning och tysthet.
Där av valet att behålla denna elr kanske byta mot en stacker. Fast det tror jag ingen får med på, denna är även värd mer.

Stacker må vara bra men såååå stor, detta är ett miditower.
I denna kan jag få plats med 6x3.5 Internt

sedan 6 diskar via 2x5.25 med lianli's moduler
http://kylning.com/info.php?cPath=72_163&products_id=897&kyli...
det ger mig minst 6 diskar kylda till (4 av 5 5.25 använda då)

återstår är 1 st 5.25 och 1x3.5 för diskett

totalt 12 diskar med plats över något som är helt okej enligt mig

2st 6x300gb raid5 kanske

Missade att du redan hade den. Men då är det ju bara att trycka in allt där i och ge mig ftp inställningar sen....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
tyvärr är inte så inne på ämnet kan tyvärr inte svara dig...

"Bra inlägg"
Du bara kände att du var tvungen att notifiera trådskaparen att du tyvär inte kan hjälpa honom

Jag funderar på vad servern ska användas till (vad ska lagras) eftersom du verkar vara väldigt angelägen om att det ska speglas backuper? Funderar bara eftersom vanligtvis så är det rätt onödigt för privatpersoner att rigga raid5 setup:er...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx

Jag funderar på vad servern ska användas till (vad ska lagras) eftersom du verkar vara väldigt angelägen om att det ska speglas backuper? Funderar bara eftersom vanligtvis så är det rätt onödigt för privatpersoner att rigga raid5 setup:er...

Servern är för privat ändamål, och en framtida investering på lagring för framkommande medier och filer, HDTV media? (undra flash diskar kommer i större volymer inom snar framtid?)

Jag har redan förlorat en 60gb och jag vill inte att diskar ska vara en typ av media som går sönder då och då, därför satsar jag på raid5, stabil, säkert och inte så värst dyrt. Bara att byta disk vid behov.

Har väldigt mycket "saker" nu som INTE får försvinna.
Mycket har kring mitt intresse kring min musikstil (trance, soundtracks men även musicvideos.)
Men intresset kring matprogram också (kock som man är)

Största problemet jag ser nu är att hur ska jag föra över nuvarande data från diskarna till Raid5 systemet då de är samma diskar jag ska använda?

Hjälp med FTP setup är välkommet när det väl är dags.
Krypterat i flera nivåer om det är möjligt, även kryptering av diskar funderar jag på.

finns inget som heter onödigt inom datorer, vattenkylning, klocka ja även det kan man säga är onödigt ja ni förstår vitsen.

I detta samhälle som vår fria internet kultur håller på at begränsas av företag som APB och RIIA och alla musikindustrier så är kryptering ett måste.
Jag säger inte att jag har något olagligt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Man kan inte ens få ha sina egna mp3or i fred utan att dom ska vara olagliga enligt det där nya programet som musikindustrin har släppt. till och med windows små wma/wav filer anses vara olagliga enligt programet :S

Frågan kommer då om man ens ska ha windows på burken.

Först och främst måste jag ha råd med allt. Lite tight med pengar nu

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P