BP FTP server under XP SP2. Hjälp önskas.

Permalänk

BP FTP server under XP SP2. Hjälp önskas.

Jag har försökt starta en FTP server under dagen. Jag använder BulletProof Server v2.30. Problemet är att det går inte att ansluta till servern utifrån. Om jag startar min klient på datorn får jag åtkomst och allt fungerar. 3 kompisar har försökt ansluta men får "connection timeout".
Jag har öppnat port 21 i routern (DI 624+), öppnat samma port i XP brandväggen, laggt till FTP-server som undantag för nätverkskortet.

Lite mer info:
WinXP Pro med sp2
BulletProof v2.30 Server
Panda Titanium 2005 antivirus
D-Link Di-624+ router

Finns det någon som kan hjälpa mig här?

Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna skriva felmeddelandet personerna får som försöker ansluta?

Permalänk
Medlem

Ser du i loggen att de försökt ansluta?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Om du inte gjort det så måste du konfigurera routern så att den fattar till vilken intern ip-adress trafiken ska gå.

Alltså peka på att allt som kommer in på port 21 ska skickas vidare till din ipadress du får av routern. Ex. 192.168.0.3

Här är en bra länk: http://www.portforward.com/dlink/di-624+.htm.

Hoppas du fattar vad jag menar, du skrev i och för sig att du öppnat port 21, det kanske var så här du gjort då??

Permalänk
Medlem

Jag kör med BP Ftp server och haft samma problem.
Det har dock löst sig när jag bråkade runt lite i setupen med massa olika ip:s. Så jag har inget vettigt svar.

Visa signatur

Permalänk

@Lojje: Dom får inget felmeddelande, står bara "server closed control window, reconnecting in 10sec" alt. connection timeout.

@sOFFe: Nä, jag ser inte i loggen om dom försöker logga in.

@Fuzze: Länken är "död"

Jag har konfigurerat routern så port 21 har privat IP-nummer 192.168.0.2
När jag startar servern står där dock att den ligger på 192.168.0.100

Läste något om att port 20 skulle vara öppen om man körde servern i active mode, dock så tror jag att jag kör i passive mode.

*EDIT: Nu lyckades jag komma åt servern via yttre IP-nummert, ändrade privata IP'n till .100 i slutet, men nu får jag "unknown list format" istället... Vad betyder det då?

Permalänk

jag har exakt samma problem...ja kommer in på servern genom mitt interna ip men inte genom det utifrån.

Kör servern på port 21(har öppnat porten i rautern). Funkar inte alls om jag ställer in den på nån annan port.

får i alla fall detta felmeddelande när ja försöker connecta utifrån genom port 21:

"Ett fel inträffade när mappen öppnades på FTP-servern. Kontrollera att du har åtkommstbehörighet till mappen.

Detaljer:
200 Type set to A.
227 Entering Passive Mode (192,168,1,105,128,167)
530 PASV command only accepts connection from client IP adress(192.168.1.1!=error)."

BTW. Har en linksys rauter.

Tacksam för all hjälp jag kan få

EDIT: kommer inte utifrån genom win 98 och cmd men ej genom IE och Firefox

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

Dagens tävling; vem kan använda sökfunktionen och hitta flest trådar som redan svarat på hur man konfigurerar en FTP bakom NAT? (Vet att jag själv försökt minst en handfull gånger)

Permalänk

har du nåt förslag på någon bättre tråd än denhär? har redan letat ett rätt bra tag men inte hittat något som löser mitt problem

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Black-Raven
har du nåt förslag på någon bättre tråd än denhär? har redan letat ett rätt bra tag men inte hittat något som löser mitt problem

Kolla t.ex. på denna tråd: FTP-Serverproblem (Error 530)

Permalänk

Har du öppnat portarna för passive (om du ställt in att köra passive)?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1