Permalänk
Medlem

Jag kan koda ett nytt tidstämplingsprogram där man väljer sitt namn och trycker på stämpla in när man kommer/ och sen stämpla ut när man går,

Då kan man inte mata in egen tid, inge fuffelns, och ifall instämplingen pågår längre än 8/9 timmar eller bestämmt av admin, så räknas inte den tiden,

Permalänk
Medlem

satt och kikade igenom kjell & co katalogen häromdagen då jag fann en byggsats för 79 spänn.... en distansvarnare som varnar genom att tända en led-diod, ställbar mellan 10 till 80 cm, denna kunde även kopplas in till ett reläkort
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Jag har lösningen (som många andra, tydligen)

Chefen tar in fuskaren på möte, säger helt enkelt: "nästa gång du rapporterar fel är du avskedad, du har fått tillräckligt med varningar. Jag tror dig när du säger att du rapporterat fel av misstag, men från och med nu skall du rapportera din tid efter varje avslutat pass, så du inte kan rapportera fel igen."

belöningen är min.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt elakt att göra detta bakom hans rygg? Det borde väl vara berövande av hans frihet? lite bigbrother varning på er. Eller kanske smallbrother istället. "Jag ska säga!"

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Juryn har haft ett svårt arbete med att kora en vinare till denna tävling. Tyvärr så har det därför dragit ut på tiden. Men nu har de kommit fram till ett slutgiltligt resultat. Det blev inte bara en vinare, utan två.

bad_and_ugly, för han kom med den enklaste idén att koppla in en drifttidsmätare och på så sätt se hur lång arbetsdagen varit.

Paxmax99 för att han var den enda som kom med ett kopplingsshcema...

PM:a mig era adresser så kommer vinsten på posten inom ett par dagar.

Juryns beslut går ej att överklaga...

Permalänk

Ohoj! Mitt finfina kopplingsshema då
nerå men vad kör ni på för idé?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jozze
Juryn har haft ett svårt arbete med att kora en vinare till denna tävling. Tyvärr så har det därför dragit ut på tiden. Men nu har de kommit fram till ett slutgiltligt resultat. Det blev inte bara en vinare, utan två.

bad_and_ugly, för han kom med den enklaste idén att koppla in en drifttidsmätare och på så sätt se hur lång arbetsdagen varit.

Paxmax99 för att han var den enda som kom med ett kopplingsshcema...

PM:a mig era adresser så kommer vinsten på posten inom ett par dagar.

Juryns beslut går ej att överklaga...

överklagar inte, men ja tycker det är en idiotisk lösning i lägden, ska man sätta en driftmätare på alla anställda som jobbar????
Är väl lättare och smartare så ingen börjar fiffla med tiden, att föreslå för chefen ett bättre tidstämpligsprogram/script så man inte kan skiva in tiden själv, utan den går efter en klocka...

och så blir de smidigare för ekonomiansvariga eller vem som sköter utbetalnnigen av löner, att få allt på svat å vitt "tabeller" när och hur länge man har jobbat,

smidigast löser man/jag allt i asp/php så kan chefen även se från hela världen bara tillgång till internet vilka som jobbar, Självklart så når man inte själva insämpling/utsämplingssidan hemifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Ohoj! Mitt finfina kopplingsshema då
nerå men vad kör ni på för idé?

Juryn har precis haft ett krismöte för att de missat ditt schema. Givetvis så får du också vara med att dela på första platsen. PM:a mig din adress så kommer en överraskning i brevlådan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
överklagar inte, men ja tycker det är en idiotisk lösning i lägden, ska man sätta en driftmätare på alla anställda som jobbar????
Är väl lättare och smartare så ingen börjar fiffla med tiden, att föreslå för chefen ett bättre tidstämpligsprogram/script så man inte kan skiva in tiden själv, utan den går efter en klocka...

Nu var det ju inte så att man skulle kontrollera alla, utan bara en person.
Visst hade det varit en bättre lösning med ett annat tidrapporteringssätt, men det var inte heller det som var syftet med denna tråd...

Permalänk
Medlem

vad vann de???

är sjukligt nyfiken nu

Visa signatur

/Martin

Permalänk

Oho det trodde jag aldrig att jag skulle lyckas att vinna nått
Tackar

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Man
vad vann de???

är sjukligt nyfiken nu

Ja, jag vill också veta vad priset var :).

Permalänk
Medlem

Så fort ni får hem det måste ni ta lite bilder och berätta vad det är !

Permalänk

=))

Tjohohej.
Kom hem så låg det ett lagomt hemligt vaderat kuvert på skrivbordet.

Nightshot: (50cm från väggen cirkus) Suddig bild, Sjävla ljuset är rakt som f*n.

Riktigt tuff sak faktist. Lika liten som ett AAA batteri ungefär
drivs på 3vdc.

Ska tänka ut vad man kan använda den till bara. Finns det 3volt i datorn?

Tackar!

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

hahaha snyggt:P kul tråd=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
överklagar inte, men ja tycker det är en idiotisk lösning i lägden, ska man sätta en driftmätare på alla anställda som jobbar????
Är väl lättare och smartare så ingen börjar fiffla med tiden, att föreslå för chefen ett bättre tidstämpligsprogram/script så man inte kan skiva in tiden själv, utan den går efter en klocka...

och så blir de smidigare för ekonomiansvariga eller vem som sköter utbetalnnigen av löner, att få allt på svat å vitt "tabeller" när och hur länge man har jobbat,

smidigast löser man/jag allt i asp/php så kan chefen även se från hela världen bara tillgång till internet vilka som jobbar, Självklart så når man inte själva insämpling/utsämplingssidan hemifrån.

Då tycker jag att du ska komma och göra ett studiebesök på VOLVO Wheel loaders i Arvika, där har de kopplat alla cnc maskiner, svetsrobotar och bläster mm till ett system som kallas för Machinetrack, den registrerar om maskinen är i drift, om den laddar ett program, är nåt fel eller om den stått still /operatören tagit rast i mer än 6 minuter... detta medför att chefer kikar på hur deras anställda arbetar fast hela systemet är ju till för "underhåll och observation"

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Även om motivet kanske inte var så PK eller vad man ska kalla det tyckte jag ändå det är för Jozze som anordnar en tävlig där det krävs kreativitet och uppfinningsrikedom och sedan verkligen delar ut en vinst som han lovat.
Bra gjort och stort grattis till vinnarna!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Funkar den som en laserpekare ?

Permalänk
Inaktiv

hahaha diggar tråden grattis till visnten killar

edit: ja d finns tre volt till moderkortet ju, men jag vet inte vika kablar från nätagget som ger det,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Funkar den som en laserpekare ?

Ja fast den ger ett streck istället Grymt hur det kan bli sån skärpa i det.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Som ett laservattenpass ? Så som man ska dra raka linjer med....?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Som ett laservattenpass ? Så som man ska dra raka linjer med....?!

Hehe ja. Fast blir nog svårt att använda denna till det Om man inte är ruskigt stadig på hand;)

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

då ere väl bara köpa stegmotorer och bygga drivare, så kan ni anordna lasershow

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så ser nog inte facket på det här vidare snällt...
Om han/hon som ni ska bevaka är medlem i facket och smart så ställen denna person till det fint för er med om han/hon märker att ni bevakar honom, så visst kan ni säkert få personen kickad från jobbet men ni blir ganska säkert avstängda från facket om ni är medlemmer.. och det kan leda till ännu tråkigare saker.

Vill inte vara någon moralkärring men man ska tänka för innan man gör vissa saker.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Har ni fått skrika "Busted" än då ?;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
då ere väl bara köpa stegmotorer och bygga drivare, så kan ni anordna lasershow

Jah... nu tog du texten ur huvet på mig!
Klart man skall ha lite motorer som fixar lite nya vinklar.

Skall bara lära mig programmera microcontrollers först....
Hopplöst och behöva hjälp med minsta lilla kod...

Vafanken... har jag vunnit åxå? Det låter skoj!
Jag hann ju inte officellt klart i tid iofs, däremot har jag en detaljerad lösning nere på komponentnivå.
Jag kollade just på ELFA det blir ca 320kr inkl moms +- 30kr för det jag glömt eller höftat för mycket av...
SAMT att strömsensorn inte är inräknad, kan rekvireras till självkostnadspris.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Ja fast den ger ett streck istället Grymt hur det kan bli sån skärpa i det.

Tar du bort glasstaven som sitter i framkant på den så blir det istället en liten röd punkt...
Glasstaven gör så att laserstrålen bryts och istället blir ett streck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
Som jag skrev tidigare så ser nog inte facket på det här vidare snällt...
Om han/hon som ni ska bevaka är medlem i facket och smart så ställen denna person till det fint för er med om han/hon märker att ni bevakar honom, så visst kan ni säkert få personen kickad från jobbet men ni blir ganska säkert avstängda från facket om ni är medlemmer.. och det kan leda till ännu tråkigare saker.

Vill inte vara någon moralkärring men man ska tänka för innan man gör vissa saker.

Vi har väl i stort sett lagt ner att göra något åt det hela. Vi har påtalat detta fusk ett par gånger för våran chef, och han verkar inte vara intresserad av att ta i med hårdhandskarna. Och egentligen, varför skall vi bry oss då? Vi har gjort det vi kunnat. Jag tyckte bara att det kunde vara en kul idé för er att försöka konstruera något för att sätta dit honom. Vissa har ju lyckats väldigt bra med det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Har ni fått skrika "Busted" än då ?

Som jag svarade ovan, vi skiter i vilket nu. Vi andra får väl oxå börja fuska med tidrapporterna, för det verkar ju vara helt OK att göra det på vårat företag

Permalänk
Medlem

Wah !!! Schysst grej!! Tack Jozze!

Fast... att stegmotorisera denna blir lite menlöst.
Jag var inne på att den hade ettt slags svängnings-element som gjorde att den vippade strålen höger<->vänster. Men det var ju en lins... och typ det stog ju i tråden.
Då blir det bara en massiv rött block på väggen om man häver den upp<->ner.

Åter igen, Kul tävling!

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!