Permalänk

Andersson XQ3?

Någon som har någon erfarenhet av dessa tv-apparater?

Och pass viktigt är HDTV- ready igentligen? Eller är bara såna där extrema bild,tv, hifi audiofiler som bryr sig om sånt ?

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

HDTV-ready innebär dels att den klarar att ta emot digitala signaler i hög upplösning och dels att den kan koda av HDCP-krypteringen som alla "riktiga" HDTV-signaler skall vara kodade med.
Tål att tilläggas att det oftast går att deaktivera krypteringen, på t.ex. DVD-spelare med HDMI-utgång etc.
XQ3 har relativt låg upplösning, kila iväg till någon Radio-/TV-handlare och kika på en Plasma med motsvarande upplösning, bilden kan bli lite grötigt.

Permalänk

Okej men är det inte så att det är nästan onödigt att köpa en HDTV - ready tv när det inte ens har satts någon standard för det än? Är det inte bara mycket halv fusk marknadsföring för att folk ska köpa dyrare tv apparater för att dom är HDTV ready, fick höra av en säljare att det är lite små dumt att köpa en mycket dyrare tv som är HDTV - ready eftersom det inte har satts någon standard och när det väl sätts en standard så är många av tv apparaterna endå odugliga till standarden.

Men om man inte är så där tv-filig (konstigt ord) räcker det då att köpa en vanlig plasma tv? På nåt sätt så känns det inte övertygande att köpa en HDTV - ready som är dyrare. Jag skulle nog inte märka skillnad endå.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
Okej men är det inte så att det är nästan onödigt att köpa en HDTV - ready tv när det inte ens har satts någon standard för det än?

Det finns visst standarder för HDTV. 720p och 1080i är det som gäller i dagsläget. Inom några år kommer garanterat största delen av alla tv-kanaler ha börjat sända i HD-format.

Citat:

Men om man inte är så där tv-filig (konstigt ord) räcker det då att köpa en vanlig plasma tv? På nåt sätt så känns det inte övertygande att köpa en HDTV - ready som är dyrare. Jag skulle nog inte märka skillnad endå.

Självklart kan du köpa en "vanlig" plasma tv (HD-ready plasmor är svindyra, idag är det mest prisvärt att köpa en LCD isf), men kolla så att den iaf kan hantera 720p och 1080i-signaler (vilket så gott som alla tv-apparater klarar).

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

okej Men LCD är väl svindyrt om man ska ha en 42" ?

Sen så är det så att tv ska sitta på väggen framför soffan men jag har min säng ett par meter snett bakom soffan å LCD har väl en tendens att bli svarta i en viss vinkel men det är klart det kan man ju alltid kolla i affären. Men LCD tv är prisvärt men dyrt eller?

Kan tillägga att jag kommer spara ihop halva å ta andra halvan på avbetalning har inte så mycket pengar 8500 kr i månaden efter skatt så jätte dyra tv apparater är uteslutna.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Det finns inte alls en standard för HDTV SWEjo. 720p och 1080i är dom två HD formaten som det nu står emellan. 720p och 1080i är båda HDTV, men endast 1 format kommer att bli standard i europa. Troligtvis lutar det åt 720p även om det är en lägre upplösning så förlorar 1080i på att det är en interlace bild vilket försämrar bildkvalitén i stora rörelser.
Det ultimata formatet som alla igentligen vill ha är 1080p, det skulle ge en mycket bättre bild, men samtidigt mycket dyrare utrustning.

så som det ser ut i dagsläget, med nya tv-kanaler som börjar sända HDTV redan nu i höst i europa och VM i fotboll i Tyskland som kommer att sändas i HDTV så tycker jag personligen att det är slöseri med pengar att köpa en tv som inte klarar av HDTV i dagsläget.
Alla tv-apparater som är HD-Ready klarar att visa HDTV i upplösningarna 720p och 1080i! dock till 90% i nerskalade versioner då det inte är HDTV stödet i sig som kostar pengar utan upplösningen på skärmen. Billigare skärmar har en upplösning på 852x480 vilket inte är tillräckligt för att visa ens 720p utan att komprimera bilden och göra den sämre. Går du däremot upp en prisklass så hamnar du på skärmar med en upplösning på 1024x768 som klarar av att visa 720p utan komprimering, men det är fortfarande för litet för 1080i.
Ska man ha en skärm som klarar av att visa 1080i utan komprimering så talar vi inte om priser för en privatperson.

Men vad man sen ska välja är självklart upp till en själv, det beror lite på vad man ska titta på och hur kräsen man är. Jag kan säga såhär, du kommer troligtvis inte att bli missnöjd med en billigare skärm... sålänge du inte jämför den med en skärm med bättre upplösning.

Troligtvis kommer det bli som så i framtiden att Blueray dvd och HD-dvd kommer att göra sina filmer i 1080i då den standarden fungerar bättre för film än tv. Sportevenemang kommer med största sannolikhet att sändas i 720p tillsammans med resterande tv-program. Det är dock ingen omöjligthet att även filmer kommer att bli 720p, den sannolikheten är större än att tv skulle börja sända i 1080i.

Hoppas jag inte har rört till det för mycket nu ... som avslutning kan jag väl sammanfatta det som så att ska man köpa en platt tv nu så borde man välja en HD-Ready, inte för att försäkra sig för framtiden, för HD-TV kommer inte att slå ut den vanliga tv´n helt och hållet, bara titta vad som händer nu när det analoga tv-nätet släcks ner och alla måste köpa en box för 500kr att kunna se på tv... ska dom börja sända enbart HD-TV så att alla måste köpa en ny tv för 10-12´000 (23") så kan ni nog själva räkna ut vad som kommer att hända ;).
Nä en tv som inte är HD-Ready kommer fortfarande att kunna användas i många år till!

Men fördelen med att köpa en tv som är HD-Ready är att den kan visa just HD-TV, för har du en gång tittat på HD-TV så vill du inte se någonting annat sen!

/Rikard

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
okej Men LCD är väl svindyrt om man ska ha en 42" ?

Sen så är det så att tv ska sitta på väggen framför soffan men jag har min säng ett par meter snett bakom soffan å LCD har väl en tendens att bli svarta i en viss vinkel men det är klart det kan man ju alltid kolla i affären. Men LCD tv är prisvärt men dyrt eller?

Kan tillägga att jag kommer spara ihop halva å ta andra halvan på avbetalning har inte så mycket pengar 8500 kr i månaden efter skatt så jätte dyra tv apparater är uteslutna.

LCD är billigare än plasma om man ser till funktionalitet/pris. Om jag var dig skulle jag istället satsa på en vass 32" tv än en medelmåttig 42":are, men det är jag det.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112740 är ett mkt bra alternativ.

Btw, http://www.hembiobutiken.se/images/hbskolan_hdtv_3.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
Det finns inte alls en standard för HDTV SWEjo. 720p och 1080i är dom två HD formaten som det nu står emellan. 720p och 1080i är båda HDTV, men endast 1 format kommer att bli standard i europa. Troligtvis lutar det åt 720p även om det är en lägre upplösning så förlorar 1080i på att det är en interlace bild vilket försämrar bildkvalitén i stora rörelser.
Det ultimata formatet som alla igentligen vill ha är 1080p, det skulle ge en mycket bättre bild, men samtidigt mycket dyrare utrustning.

Vad pratar du om? Först skriver du att det inte finns någon standard och sedan menar du att det finns två standarder, 720p och 1080i, vilket var precis det jag skrev tidigare.

Citerat från Hembiobutiken:

"HDTV består av två format, 720p och 1080i. TV-stationerna väljer själva vilket av dessa format som de vill sända ut."

Alltså innebär det att båda formaten är standarder för HDTV, och att tv-bolagen själva väljer vilken av dessa de vill använda sig av.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
... Går du däremot upp en prisklass så hamnar du på skärmar med en upplösning på 1024x768 som klarar av att visa 720p utan komprimering, men det är fortfarande för litet för 1080i.

Måste bara rätta så ingen springer och köper en "kass" TV som bara har 1024x768.

720p = 1280x720 progressive
1080i = 1920x1080 interlaced
1080p = 1920x1080 progressive

1080p hade nog varit bäst men det kommer förmodligen bli 720p som standard vilket är lite tråkigt.

Permalänk
Medlem

Slå till på en iVision 32LS02 den är HDTV-kompatibel.
Själv har jag LS01 i sovrummet och är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag köppte en 32 LCD som klarar äkta 720p och har HDCP över DVI-I för 11k och den lär hammna i sovrummet om ett par år då nya tekniker och högre upplösningar/storlekar och bättre svätta finns för samma pris. Plasma är en teknik med en del problem som tex inbränningar och att man kan inte luta dom mer än 30 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo

Vad pratar du om? Först skriver du att det inte finns någon standard och sedan menar du att det finns två standarder, 720p och 1080i, vilket var precis det jag skrev tidigare.

Citerat från Hembiobutiken:

"HDTV består av två format, 720p och 1080i. TV-stationerna väljer själva vilket av dessa format som de vill sända ut."

Alltså innebär det att båda formaten är standarder för HDTV, och att tv-bolagen själva väljer vilken av dessa de vill använda sig av.

Ber om ursäkt om jag var lite otydlig där. Såhär ligger det alltså till, Det är inte bestämt vilket av dom två HDTV formaten (720p och 1080i) som ska användas i Europa. Som det ser ut i
dagsläget blir det 720p som huvudstandard, men även en del sändningar i 1080i. Precis som det idag är i USA där man har kvar båda formaten.

Kan även lägga till att SVT har gjort en film som är filmad med en 65mm´s film, för att hjälpa beslutsfattarna att välja format. 65mm´s film med 50fps garanterar att när dom sedan konverterar filmen till HDTV´s olika format (720p, 1080i och 1080p) så kan dom garantera att det är bästa möjliga bild som dom olika formaten kan visa.
1080p är dock inte en standard som finns i dagsläget! och kan därmed inte sändas. Kanske låter lite märkligt att dom gör en film i en standard som inte ens existerar, men så är det.

DSK: du har helt rätt, 1024x768 räcker inte för att visa 720p utan komprimering. 1024x768 är inte ens en widescreen upplösning vilket innebär att pixlarna kommer att bli utdragna på en tv med den upplösningen.
Dock har du fel med att 1080p är en standard, 1080p finns inte i verkligeheten, det är bara en önskan från "experterna".

/Rikard

Visa signatur
Permalänk

32" är för litet tycker jag, jag har redan en vanlig 32" widescreen tv och den börjar bli lite liten tycker jag.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Kolla in Viewpia's 37 eller 42 tumare bra pris vs prestandan finns på www.btw.se och www.dustinhome.se