kan en P3 Xeon funka som en spelserver?

Permalänk
Medlem

kan en P3 Xeon funka som en spelserver?

Har en gammal rackserver jag kan få köpa loss rätt billigt
Det är en PIII Xeon 4x700 MHz. 1536 MB minne

Eftersom Jag inte har någon som helst erfarenhet av servrar
så undrar jag om den skulle funka som en spelserver el. ska man köra en vanlig PC typ 3.2MHz istället?

& så lite följd frågor..

* Är grafikkortet viktigt på en spelserver?
* Vad finns det för smarta program man kan ha i servern? alltså finns det några man bör ha!
* Den kommer inte att ha nån skärm utan jag vill styra den från min andra data! vad ska jag ha för program för att fixa det?

Ja det var väl det jag kom på nu!.. har ni några erfarenheter ang. servrar får ni gärna dela me er..

Tack på förhand /cOz

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Medlem

Nej graffet är inte viktigt i servern, du installerar VNC på servern och på din dator kan du styra den utan skärm. Jag skulle tro att Xeon är bättre som server!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

så 4 gamla xeon proppar e bättre en en ny p4 3.2 / AMD??

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Hedersmedlem

Quad CPU till en spelserver.. tufft!

Ska du ha den till att köra flera spel samtidigt så tjänar du nog på att köra på den datorn. Ska du bara hosta ett spel i taget så lär den vara långsammare.

CPUerna motsvarar ungefär en gammal p3 700 fast med mer l2 cache. Bör vara 512k eller 1mb.

I vilket fall som helst. 4 cpuer i samma dator är grymt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du ska ge för hela paketet?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

1. Nej
2. Linux Debia skulle jag kört, annars funkar linux allmänt bra på servrar.
3. Vet inte riktigt, känner nårga som har server och dom använder sig av "webadmin", tror inte programet heter de men dom har webadmin iaf.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Den kommer nog vara både en Spelserver & ftp & max ha 1-2 spel igång samtidigt..

Servern kostar runt 3-4.000:- (tror iaf. det är ett bra pris)
men det kanske är bättre om man satsar på en nyare 3.2 3.4 el. amd

Linux hmm har aldrig kört med det.. är det enkelt att lära sej från scratch?

vad ska satsa på för prylar till en server? mycket ramminne? stora snabba diskar? m.m.

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CøSmøZ
Den kommer nog vara både en Spelserver & ftp & max ha 1-2 spel igång samtidigt..

Servern kostar runt 3-4.000:- (tror iaf. det är ett bra pris)
men det kanske är bättre om man satsar på en nyare 3.2 3.4 el. amd

Linux hmm har aldrig kört med det.. är det enkelt att lära sej från scratch?

vad ska satsa på för prylar till en server? mycket ramminne? stora snabba diskar? m.m.

Du ska satsa på en bra uppkoppling
Och mycket ramminne är ju inte fel.
Stora diskar behöver du ju knappast om du bara ska köra spel server, då är de bättre med snabba diskar.
Men om du nu ska köra ftp oxå så lär du ju behöva utrymme.
Du kan ju ha typ en scsi disk där du har själva "spel servern".
Sen ett par 200 eller 300 gb eller va du nu vill ha till ftp.
Borde väl funka rätt bra.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CøSmøZ
Den kommer nog vara både en Spelserver & ftp & max ha 1-2 spel igång samtidigt..

Servern kostar runt 3-4.000:- (tror iaf. det är ett bra pris)
men det kanske är bättre om man satsar på en nyare 3.2 3.4 el. amd

Linux hmm har aldrig kört med det.. är det enkelt att lära sej från scratch?

vad ska satsa på för prylar till en server? mycket ramminne? stora snabba diskar? m.m.

Satsa på:
1. Minne - Så mycket som din budget tilllåter
2. CPU - 3GHz räcker
3. Hårddiskar, prioritera en raptor/scsi disk där du ha servern på och sen så några stora 7200rpm:are till ftp servern.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

oki thanks.. då skippar jag xeon & kör en 3.0 alt större
Hmm scsi diskar .. behöver man kontroller kort till dom nu för tiden med?

/cOz

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CøSmøZ
oki thanks.. då skippar jag xeon & kör en 3.0 alt större
Hmm scsi diskar .. behöver man kontroller kort till dom nu för tiden med?

/cOz

neej,4 stycken prollar i en och samma dator är ju status

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gugge@fan
neej,4 stycken prollar i en och samma dator är ju status

Ja, men det är inte lika bra En spel server kräver mer än 700MHz, men om 700MHz hade räckt, då hade det varit riktigt bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CøSmøZ
oki thanks.. då skippar jag xeon & kör en 3.0 alt större
Hmm scsi diskar .. behöver man kontroller kort till dom nu för tiden med?

/cOz

Ja det är jag nästan helt säker på, har inte någon som helst erfarenhet om SCSI diskar men jag har inte sett något om SCSI i några moderkort-speccs.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE