Permalänk
Medlem

Problem med mac spamming..

Hej!

Har ett litet problem hemma med mina datorer..Har BBB och 5 datorer uppkoplade i en switch. Ibland så stängs mitt nät av pga att något av mina nätverkskort spammar mac adresser. Snackade med supporten på BBB och han föreslog att jag skulle felsöka problemet och ta reda på vilkket nätverkskort som e sönder och spammar mac adresser, det kunde även vara switchen sa han.

Varför jag vill fixa detta problem snarast är för att supportkillen sa att om problemet fortsätter kommer BBB kolla upp mig för jag laggar ner deras servrar...

Undrar om någon har varit med om något liknande, kanske finns någon mjukvara man kan använda och se om nätverkskorten är defekta. Eller kanske inställningar i nätverkskorten man ska ändra.?

Är tacksam för alla svar...

Hoppas jag inte behöver felsöka varje data genom att koppla in den till internet och hoppas att den ska spruta ut mac adresser så jag vet vilkket nätverkskort det e. Kommer ta en evighet.

//Jojje

Permalänk
Medlem

Vet int eom man kan testa att pinga typ 127.0.0.1 i ett par dagar och sedan avbryta och se ifall man får typ nått liknande detta:

Ping-statistik för 127.0.0.1:
Paket: Skickade = 1000, mottagna = 995, Förlorade = 5 (* %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Vet int eom man kan testa att pinga typ 127.0.0.1 i ett par dagar och sedan avbryta och se ifall man får typ nått liknande detta:

Ping-statistik för 127.0.0.1:
Paket: Skickade = 1000, mottagna = 995, Förlorade = 5 (* %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Vad är det du menar? Varför ska han pinga sitt loopback-interface?

Rent allmänt tycker jag att det låter konstigt, hela problemet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag vet att problemet låter väldigt konstigt men enligt supporten kände de till detta. Han sa att något nätverkskort är trasigt eftersom det begär typ 38 macadresser på en minut och detta måste åtgärdas sa han. Borde väl finns någon mjukvara som kan upptäcka detta,? eller kan ha helt fel. Kom gärna med förslag för måste lösa detta problem.

Tack i förhand.