Permalänk
Medlem

Opteron, kylpasta...

Nu har jag liggande på sängen en Opteron 146 CABYE och lite andra datorprylar. Min fråga är nu om jag bara skall sätta på kylaren (den som följer med) på processorn som den är, (där sitter väl sån där värmetejp/klet) eller om kylpasta är nödvändigt?

Om kylpasta är nödvändigt, hur får jag bort värmetejpen på kylaren först? Är det bara att skrapa bort den med en kniv?

Jag hade tänkt överklocka processorn lite såklart, men inga 3ghz... tänker mig 2.4 - 2.6 ghz.

Vad säger experterna?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Discokungen

Det som du ser på undersidan är faktiskt kylpasta och det fungerar alldeles utmärkt Bara att sätta på kylaren och köra!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Du ska iaf inte skrapa med en kniv, kan bli jack i flänsen och det är inte bra. Torka bort det med papper eller någo om du vill ha bort kletet.

Visa signatur

[ Workstation: Opteron 146 @ 3.0GHz | OCZ 600W | G.Skill GH 2-2-2-5 @ 250MHz+ | Nvidia 7800GT 3DMark 05: 9k+ | ATI X1900XTX ]
[ Ultraportable: Fujitsu-Siemens S7010 | Dothan 1.7Ghz | 1.7Kg ]

Permalänk
Medlem

Alright! Tack för svaren.

Jag tänkte att det som redan satt på kanske var kasst... och att man behövde bättre kylpasta, särskilt om man skulle överklocka lite. Men den kanske inte blir så varm ändå?

Då kör jag på det som det är... enklare...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Discokungen

Det gör knappt någon skillnad. Lycka till med överklockningen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

näe de är inte direkt en prescott vi snackar om.. Iaf vad jag vet

Permalänk
Medlem

klart du ska köra med as5 pasta..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ta bort tejpskiten som sitter där standard och lägg på ett litet riskorn av AS5 och kläm på kylarn

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Tips är att man har en plast bit. Hård som ett konto kort. Ungifär lika stor också. (Ett gammalt fungerar utmärkt)
Sedan är det bara att skrapa. Inga repor kommer uppstå.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989