Permalänk
Medlem

Nätaggregat FSP har fått panik!

Hmm jag har haft datorn och nätagget ganska länge, men nu på senaste har nätagget börjat låta som fan, fläkten alltså.. och jag tänkte att jag kunde kolla ifall det verkligen var den som lät? var sitter sladden ifrån fläkten i nätagget? måste jag öppna upp nätagget då?

Permalänk
Medlem

Låter det som ett fläktoljud är det ju naturligtvis det. Andra oljud från nätdelar låter inte så.

För att byta fläkten måste du in och rota i den. Inte helt ovanligt att fläkten är fastlödd eller en 2pins-kontakt som i stort sett ingen annan fläkt passar på som man kan köpa i dagligvaruhandeln. Så då blir det till att klippa och löda ändå.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Hmm, det är ju så att jag faktiskt inte har någon aning om hur ett fläktoljud låter =/ men jag har lagt märke till att den blåser långsammare också!

och har testat att dra ner alla fläktar jag kan och oljudet fortsätter ändå, så nätagget måste det vara.

Att det skall vara SÅ svårt att byta fläkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sämasim
Hmm, det är ju så att jag faktiskt inte har någon aning om hur ett fläktoljud låter =/ men jag har lagt märke till att den blåser långsammare också!

och har testat att dra ner alla fläktar jag kan och oljudet fortsätter ändå, så nätagget måste det vara.

Att det skall vara SÅ svårt att byta fläkt?

Är du ostadig på handen och aldrig lödt förut, så är det nog bäst att du låter bli.
Förvisso är det ingen konst att löda fast en ny fläkt, men att klanta sig i lödningen innuti ett nätagg kan som bäst kosta dig ett nätagg, som värst... ja du fattar poängen!

Har du inget annat nätagg du kan testa o byta ut det med istället?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

en enkel lösning är att bara klippa sladdarna till den gamla fläkten och sen tejpa lite eltejp runt stumparna som kommer från nätdelen sen sätta i en ny fläkt, dra sladden ut med de andra sladdarna och koppla den som vilken annan fläkt som helst.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Nu låter den inte längre? det är nog nåt fel på den fläkten :).. den får sina ryck ibland och låter som fan. det kanske är något som den går emot hmm.. för jag pallar fan inte hålla på att pilla, har aldrig lött osv, är kass på det rent ut sagt..

Permalänk
Medlem

Lagret är slut i fläkten. Då kan det uppföra sig så.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

aha okej! .. men ett byte MÅSTE vara så svårt som någon nämnde tidigare eller`? det är inte uråldrigt så man kan väl tycka att det borde gå att byta utan att behöva vara elektriker? =p

edit: kan jag ha på datorn även ifall den fläkten är lite arg på mig?