"Hackande" uppspelning - Diboss LCD-TV / VGA-in

Permalänk

"Hackande" uppspelning - Diboss LCD-TV / VGA-in

Installerade nya LCD-Tv'n ( http://diboss.backspinn.com/pages/product.asp?artID=8 ) och tänkte se mig lite film. Kopplade in den via medföljande vga-kabel till datorn i sign. Ingen drivrutin verkar krävas eller medfölja.
Bilden blir skarp och fin men den hänger inte med datorn. Filmkoll är omöjlig när den uppdateras i stora block fem-sex gånger in sekunden.
Kopplade in TV'n till bärbara datorn med samma resultat. Övriga ingångar (SCART, S-VHS) fungerar utmärkt men med sämre bild.
Någon med liknande erfarenheter? Skulle det funka bättre köra med en dyr DVI - HDMI kabel, och därmed undvika en eventuell långsam VGA-till-digital konvertering som möjlig orsak till problemen?

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Re: "Hackande" uppspelning - Diboss LCD-TV / VGA-in

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Installerade nya LCD-Tv'n ( http://diboss.backspinn.com/pages/product.asp?artID=8 ) och tänkte se mig lite film. Kopplade in den via medföljande vga-kabel till datorn i sign. Ingen drivrutin verkar krävas eller medfölja.
Bilden blir skarp och fin men den hänger inte med datorn. Filmkoll är omöjlig när den uppdateras i stora block fem-sex gånger in sekunden.
Kopplade in TV'n till bärbara datorn med samma resultat. Övriga ingångar (SCART, S-VHS) fungerar utmärkt men med sämre bild.
Någon med liknande erfarenheter? Skulle det funka bättre köra med en dyr DVI - HDMI kabel, och därmed undvika en eventuell långsam VGA-till-digital konvertering som möjlig orsak till problemen?

Försök pröva med en stationär DVD spelare och kolla om det är samma fenomen

Permalänk

Övriga ingång fungerar som sagt utmärkt. Kör både DVD/VHS, dator och digitalbox på dessa. Är just vga-ingången som krånglar. Har inte VGA-ut på DVDn men då jag redan testat två VGA-källor på TVn så misstänker jag det antingen är den som strular eller kommunikationen med dito.
Vore intressant veta om någon med TV av samma märke och prestanda (oberoende av storlek, misstänker det är snarlika maskinvara i 30 tums uppåt) kunde meddela sina erfarenheter.
DVI - HDMI kablarna kostar 500-600 kr styck så jag har inte lust enbart chansa att en sådan löser problemet.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
...
DVI - HDMI kablarna kostar 500-600 kr styck så jag har inte lust enbart chansa att en sådan löser problemet.

Vandra ner till någon lokal hifibutik och låna en demokabel över natten, de flesta butiker brukar kunna hjälpa 'en men sådana här problem så länge man är trevlig!

Har du förresten snackat med Diboss om detta? Jag tror vi är många som är sugna på en sådan lcd-tv för att köra vga mot den, vore intressant och veta hur de ställer sig till problemet!

God Jul,
Mange

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att du skickar fel upplösning till tv:n? Det kan ju vara så att tv:n inte orkar skala om den signal du ger VGA-ingången.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Det kan inte vara så att du skickar fel upplösning till tv:n? Det kan ju vara så att tv:n inte orkar skala om den signal du ger VGA-ingången.

Tror också han kör fel upplösning.

Se till att använda 1366x768 i upplösning

använd powerstrip om du inte får fram upplösningen automatiskt

Permalänk

mrjonas töm din inkorg.. har en fråga..

till trådskaparen .. är det bara inte så att tv inte lämpar sig för film?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tackar för tipsen!
Har inte testat 1366*768, hållit mig till upplösningen och uppdateringen rekommenderad i manualen (1024*768). Ska ta och prova det samt se om jag kan få tag på en DVI-HDMI kabel på något vis till efter helgerna. I värsta fall får jag väl vända mig till supporten
Tills dess, om någon annan kör VGA (eller HDMI) in på denna TV meddela gärna era resultat.

Visa signatur