Permalänk

Hur mäter jag ljudet(db) i min dator?

Jag undrar hur man mäter ljudet i datorn? Många pratar om Db hit och Db dit men hur mäter jag detta? Jag kan bara säga att min dator låter
Finns det olika tips och tricks för att mäta? Samt mäter man vid vissa speciella tillfällen?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att testa med en dB-mätare

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en dB-mätare som sagt men den kommer bara att ge dig värden som du kan jämföra med dig själv, tex före och efter ett fläktbyte.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur lågnt ifrån man skall mäta.. undrar hur de gör för att t ex mäte en fläkts ljudnivå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
Frågan är hur lågnt ifrån man skall mäta.. undrar hur de gör för att t ex mäte en fläkts ljudnivå

1m brukar man mäta på.

Permalänk

Är det någon som testat med DB-mätare då? Jag är ute efter att mäta skillnaden före och efter ett fläkt byte.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

var hittar man en sådan mätare?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/361604_X_2005...

Artikelnummer 36-1604 på Classe.

Den är inte så häftig att mäta en tyst dator med. Ljudnivån borde väl hamna i underkant vad den kan mäta.

Två mätområden 30-100 dB och 60-130 dB.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det finns inga mätare som du kan köpa billigt som kan mäta korrekt i det område som de flesta inte allt för högljudda datorer ligger i. De som kan mäta i intervallet under 30dBA och ned mot negativ dBA (ja det finns) kostar femsiffrigt.

www.silentpcreview.com är ett bra ställe att titta in på om du vill jämföra ljudnivåer och lära dig mer om hur man bygger en tyst dator.

Den bästa "decibellmätaren" som finns för en rimlig peng är ditt eget öra. Testa byt och se om det blev tystare eller ej. Vad man uppfattar som tystnad beror inte helt på ljudenergin, utan kan bero på ljudfrekvens och hur ljudet är i sin natur (white-, purple-, brown noise) och om det varierar eller är konsekvent.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.