Dela ut mapp på en flyttbar disk permanent?

Permalänk
Medlem

Dela ut mapp på en flyttbar disk permanent?

Har en flyttbar usb-hårddisk på villken jag vill dela ut ett par mappar. Det fungerar ju utan problem, men när hårddisken återansluts så är delningen borta.
Tilläggas bör väl att den alltid får samma enhetsbokstav.

Problemet gäller också AutoPlay-funktionen. Den kommer inte ihåg att jag stänger av den, så varje gång hdd:n pluggas i, så envisas den med att söka genom filerna för att avgöra mediatyp.

Är det möjligt att få Windows att komma ihåg inställningarna för flyttbara enheter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Dela ut mapp på en flyttbar disk permanent?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Har en flyttbar usb-hårddisk på villken jag vill dela ut ett par mappar. Det fungerar ju utan problem, men när hårddisken återansluts så är delningen borta.
Tilläggas bör väl att den alltid får samma enhetsbokstav.

Problemet gäller också AutoPlay-funktionen. Den kommer inte ihåg att jag stänger av den, så varje gång hdd:n pluggas i, så envisas den med att söka genom filerna för att avgöra mediatyp.

Är det möjligt att få Windows att komma ihåg inställningarna för flyttbara enheter?

ditt andra problem har jag lyckats lösa. Blev också så irriterad på att så fort man stoppar in lite usb-minnen eller en iPod så börjar den hålla på och söka och grejja.

Jag löste det så att jag installerade Tweak UI. Under Myy Computer | Auto Play | Types | kryssa ur "Enable Autoplay for removable drives"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Du kan även stänga av "Auto-Play" i tjänsterna.

Kontrollpanelen --> Administrationsverktyg --> Tjänster

Leta sedan upp tjänsten "Shell Hardware Detection" och stoppa och inaktivera den.

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk
Medlem

Tackar! Auto Play var dock lite av ett sekundärt problem, hoppas på en lösning på delningsproblemet.

Visa signatur