Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blumenbinden
Är ports-trädet samma för alla versioner eller har varje release ett eget träd?

Det är samma för alla versioner, men glöm inte att hålla dig uppdaterad. Den version du får med när du installerar FreeBSD är säkerligen väldigt out-of-date.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
www/mod_php5 är deprecated. Ditt träd är inte uppdaterat.

Körde en portsuppgradering nu. Installerade lang/php5 istället nu. Då fick jag Apache 1.3 istället installerat

Försökte Installera apache21 efteråt igen, då fick jag nån Beta version av apache. verkar lite vridet detta. hmmm..

Permalänk

Den borde ha använt redan installerad apache om man läser i makefile:en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Den borde ha använt redan installerad apache om man läser i makefile:en.

Hade ju varit mest logiskt. Men den va tydligen bara tänkt att användas som CGI/CLI eller Apache 1.x modul.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det på Slackware och FreeBSD? Är FreeBSD mycket svårare eller enklare? Funderar på att installera det på servern istället för Slack, har tröttnat på att köra samma hela tiden juhe... Vilket är bäst som server-OS? Någon som har en länk där de jämför Linux och FreeBSD? Har FreeBSD öppen källkod?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Är FreeBSD mycket svårare eller enklare?

Ja och Nej. Det beror på hur du använder det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Hur stor skillnad är det på Slackware och FreeBSD?

Mycket och lite. Det beror på hur du använder det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Vilket är bäst som server-OS?

Bilda dig en egen uppfattning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Någon som har en länk där de jämför Linux och FreeBSD?

Bilda dig en egen uppfattning. Jämförelser suger generellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Har FreeBSD öppen källkod?

Japp!

Jag använder FreeBSD och är nöjd med det, andra använder Linux och gillar det. Pröva själv!

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Japp. Laddar ner det nu. Tack!

Permalänk
Medlem

FreeBSD är riktigt fint!

6.1 skall testas på min laptop nu i långhelgen.

Visa signatur

mirkk

Permalänk

För er som är intresserade av vad som händer i och kring FreeBSD efter 6.1 så skrev jag ihop en nätt liten sammanfattning på min blogg härromdagen. Ni hittar den här.

OSNews snappade dessutom upp storyn, roligt nog: http://www.osnews.com/comment.php?news_id=15136

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har börjat satsa mer på FreeBSD nu på sistone. tycker det känns som en seriösare platform på många sätt. ports är fräscht, men även pkg_add.
Älskar att det mesta finns i rc.conf med.

Har dock bekymmer med en maskin där det tvärhänger sig och rebootar spontant ibland. Maskinen fungerar med både Win och Linux annars. Synd man inte hinner se nån dmesg eller panic av det.

man saknar LVM och lite sånt med, men men..

Hur mäter sig UFS sig mot ReiserFS eller Ext3 t.ex? både stabilitetsmässigt och prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Blev så för mig med ibland, tog bort allt hårdvarustöd ur kärnan jag inte behövde så försvann det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Finns hos digg.com också.. http://digg.com/linux_unix/FreeBSD_Development_Projects

Där ser man! Servern som bloggen ligger på fick ta emot en hel del trafik under några timmar, men det lugnade ner sig ganska snart igen. Kul att många är intresserade av FreeBSD's utveckling.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Om du hade kommit med på slashdot så hade du nog fått mycke mer traffik

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Om du hade kommit med på slashdot så hade du nog fått mycke mer traffik

Ingen vettig människa läser slashdot ändå, så den trafiken kan jag klara mig utan.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Ingen vettig människa läser slashdot ändå, så den trafiken kan jag klara mig utan.

Menar du att digg-människor skulle vara vettigare än slashdot-människor =/...

Nåja, hur som helst så läste jag någonstans att digg gått om slashdot i trafik, huruvida det stämmer får man ta reda på själv.

För övrigt har jag tänkt testa FreeBSD ett tag, men install-cd:n låser sig efter en stund och jag utgår utan vidare efterforskningar från att det är min sil3112-krets som spökar. Verkar det sannolikt?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
För övrigt har jag tänkt testa FreeBSD ett tag, men install-cd:n låser sig efter en stund och jag utgår utan vidare efterforskningar från att det är min sil3112-krets som spökar. Verkar det sannolikt?

Låter troligt ja, men det är omöjligt att diagnosticera utan mer information.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag har installerat 6.1/amd64 på en dual Opereton 242 nu med AMD8111/8131 chipset.

Allt går jätte bra annars Men jag får slumpmässiga systemlåsningar utan panic ibland.
Kör jag utan ACPI så verkar det gå bättre, inte hänt något hittils, men då rullar det bara på en CPU, trots SMP kernel =/

Någon som har något bra tips eller förlslag? Vill gärna köra FreeBSD, men är inte särskilt familjär med sånna här problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag har installerat 6.1/amd64 på en dual Opereton 242 nu med AMD8111/8131 chipset.

Allt går jätte bra annars Men jag får slumpmässiga systemlåsningar utan panic ibland.
Kör jag utan ACPI så verkar det gå bättre, inte hänt något hittils, men då rullar det bara på en CPU, trots SMP kernel =/

Någon som har något bra tips eller förlslag? Vill gärna köra FreeBSD, men är inte särskilt familjär med sånna här problem.

Skicka ett mail till freebsd-stable@FreeBSD.org

Inkludera en så detaljerad felbeskrivning som möjligt.

Har du uteslutit hårdvaruproblem t.ex.?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag har installerat 6.1/amd64 på en dual Opereton 242 nu med AMD8111/8131 chipset.

Allt går jätte bra annars Men jag får slumpmässiga systemlåsningar utan panic ibland.
Kör jag utan ACPI så verkar det gå bättre, inte hänt något hittils, men då rullar det bara på en CPU, trots SMP kernel =/

amd64 kräver ACPI för SMP, oavsett vilken kernel du kör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Skicka ett mail till freebsd-stable@FreeBSD.org

Inkludera en så detaljerad felbeskrivning som möjligt.

Har du uteslutit hårdvaruproblem t.ex.?

Den har fungerat med windows. Men vi har bytt minne där imellan.
Så en memtest står på todo-listan just nu. Men det kusliga är att den verkar fungera bra i icke-ACPI läge.

En gång när jag skulle köra make under portsträdet så bara gick den ner en rad och stanna direkt. Ingen kernel panic eller något. Bara helt fryst.

Promise TX4 kontrollern ska fungera bra under FreeBSD vad jag vet, har inte stött på några problem hittils med den. Funkar t.om att använda med atacontrol för hantera raid-arrayer.

EDIT: minnet testat nu, inget fel på det.

Permalänk
Medlem

Är det här sant?

-----------------------------------------------------------------------
Från och med FreeBSD 6.0 medföljer portsnap. Ett enklare alternativ till att uppdatera portsträdet med cvsup. För att initialt installera portsträdet.

portsnap fetch extract

Och för att uppdatera portsträdet kör man.

portsnap fetch update
-----------------------------------------------------------------------

Vad mer krävs, om man har ett helt färst FreeBSD 6.1 installerat?
Var skriver man in sökvägen till ftp'n den ska tanka från?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Du behöver inte skriva in vilken server du ska ansluta till. Citerar manualsidan.

-s server Fetch files from the specified server or server pool. (default: portsnap.FreeBSD.org , or as given in the configu- ration file.)

Permalänk

Du varken behöver eller bör skriva det. Det finns bara två servrar och programmet sköter balanseringen av load ganska bra självt.

Permalänk
Medlem

Ok, men kan någon säga mig om det är precis så här man gör?
Vi säger att jag precis installerat FreeBSD 6.1.
Kör jag nedanstående bara, och INGET annat, och så har jag ett uppdaterat ports-träd att gå in i och köra "make install" på vad jag vill?
Utan att böka med att installera Cvsup och konfa det och strula.

"För att initialt installera portsträdet.

portsnap fetch extract

Och för att uppdatera portsträdet kör man.

portsnap fetch update"

Och bör jag, om man nu får välja det vid installation, installera portsträdet eller skippa det helt och köra såhär manuellt efteråt istället från scratch???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Använd portsnap, det funkar perfekt och problemfritt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
Använd portsnap, det funkar perfekt och problemfritt.

Ok, jag skippar allt vad ports heter under installation, och sedan kör jag portsnap fetch och extract efter installationen.

Undrar om man ska stå under /usr eller om man kan stå var som helst och köra det?
Vill ju inte ladda ner portsträdet till /

Jaja, blir väl till att börja tanka 6.1 då. Skippar nog OpenBSD, orkar inte sitta en vecka och lära mig hur man ska få allt att funka med Apache chrootat, och sedan på nåt sätt verifiera att det verkligen funkar 100% och är precis så säkert som det är tänkt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006