Permalänk
Medlem

Cykla med sin laptop, smart?

Frågan gäller mer cykla med laptopen i en cykelväska som hänger på pakethållaren nedför och bredvid hjulet.

Cyklar med laptopen i ryggsäck i vanliga fall men det blir svettigt och varmt på ryggen så jag undrar om laptopen på nåt sätt riskerar att skadas av de vibrationer och småstötar som kommer av lugn cykling i storstadsmiljö (ca 25 minuter 2x per dag) om jag istället lägger den i den cykelväska jag har?

Permalänk
Medlem

Är den vadderad och någorlunda stötabsorberande väska så är det ju inga problem.

Lite stötar och dyl ska ju laptops klara av.

Edit: håll dig bara borta från trotoarkanter så...

Permalänk
Medlem

inte vadderad eller stötabsorberande, däremot vattentät.

typ som den här väskan
http://cykloteket.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=571

hmm kanske ska köpa denna, bara lagböckerna och maten får plats också...

http://cykloteket.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=479

annars funderar jag på en ryggsäck med luftutrymme vid ryggen

Permalänk

Tja, du kan ju lägga ner datorväskan i en sådan cykelväska..
Annars så tycker jag att man inte blir lika varm utav axelväskor. Det skulle kanske vara någonting?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

tänk på

tänk bara på att du bör undvika att ha datorn igång under cykelturen, då speciellt hårddisken som kan ta skada om den håller på och läser samtidigt som det guppar till. en ryggsäck borde väl vara bästa lösningen men en bra vadderad väska borde väl också funka..

Permalänk
Medlem

köpte en axelväska på Lidl men den glider bara och är itne skön. föredrar nog ryggsäck som ger en mer balanserad belastning också

har självklart inte datorn igång när jag cyklar.

har cyklat med datorn i vanliga cykelväskan idag och kommer nog göra det (lugnt så klart) tills jag hittar nån ryggsäck eller köper den där cykelväskan. blir nog ryggsäck men inte förräns en 2 veckor, har inte tid pga studier och jobb just nu.

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer kan klara en hel del.Om dom är avstängda iaf.hade en bärbar 1000mhz:are som jag hade helst öppen i vanlig väska på två mil guppig grusväg med moped(flera gånger).Datorn funkar än.Men lilksom det du beskrev är det ingen fara alls för datorn.om de är avstängd.Tex väskor från tillverkarna är suveräna.Har en hp väska som får anses som jävligt utrymlig.Det får plats det mesta i den.Rejält vadderad oxå.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk

Så länge datorn befinner sig i viloläge, eller dylikt så att disken står parkerad så fixar den väl ett par hundra Gs

Permalänk
Medlem

Jag och en polare cyklade runt med laptops i handen, när vi leta wlan

De pajade inte =P

Visa signatur

"I will DL and have a look!"