Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Har kört opera sen version 5 eller 6 tror jag, uppgradera nu till 9:an, en sak som gör mig galen...

1) Kör via proxyserver med användarnamn och lösenord på jobbet, nu när jag öppnar en ny sida så frågar den efter user/pass varje gång den ska ladda nått (ny bild etc.)

2) När jag ska skifta mella olika tabbar (CTRL+Tab) så är texten och bakgrunden båda vit så man ser inte vad som ligger i tablistan.

http://tinypic.com/166gj0n.gif
http://tinypic.com/166gj0n.gif

Är dett nån inställning eller ska man nergradera till v8.x igen i väntan på en nyare version?

Om du uppgraderade, dvs lät bli att installera v. 9 i ny mapp, bör du först testa det.

Permalänk
Medlem

OK, ska prova det.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Jag har en fråga! Jag håller på att försöka sätta mig in i Opera, gillar det en så länge. En sak som stör mig bara, om jag för musen över flikarna så kommer det upp en stor ruta med en preview-bild av htmlsidan samt information om teckenuppsättning etc, kan man inte stänga av den funktionen på något vis?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik MN
Jag har en fråga! Jag håller på att försöka sätta mig in i Opera, gillar det en så länge. En sak som stör mig bara, om jag för musen över flikarna så kommer det upp en stor ruta med en preview-bild av htmlsidan samt information om teckenuppsättning etc, kan man inte stänga av den funktionen på något vis?

Skriv i adressfältet: opera:config#UserPrefs|UseThumbnailsinTabTooltips
Bocka ur och klicka 'Spara'.

Edit: Om du vill stänga av hela tooltipsfunktionen för tabbar går det naturligtvis också bra. Sök efter "Tooltips" i opera:config eller gå via Alt-P | Advanced | Tabs

Permalänk

Ja, nu försvann preview-bilden men jag vill ha bort hela tooltiprutan. Provade att söka på "Tooltips" får bara fram "Use Thumbnails in Tab Tooltips" i config-filen. Hittar det inte under Inställningar -> Avancerat -> Flikar heller. Jag använder version 9.

EDIT: Mmmm, hittade det. Visa hjälpetiketter hette det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Om du uppgraderade, dvs lät bli att installera v. 9 i ny mapp, bör du först testa det.

Har nu installerat i separat mapp, "proxy/user/pass" felet tror jag fixade sig, den frågar iaf inte efter user/pass lika ofta, bara dykt upp 3-4ggr nu.

Att texten är vit mot vit bakgrund när man kört CTRL+Tab berodde på skinnet (Cherokee) jag kör,
frågan är bara varför inte det är kompatibelt med Opera v9.0?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Har nu installerat i separat mapp, "proxy/user/pass" felet tror jag fixade sig, den frågar iaf inte efter user/pass lika ofta, bara dykt upp 3-4ggr nu.

Att texten är vit mot vit bakgrund när man kört CTRL+Tab berodde på skinnet (Cherokee) jag kör,
frågan är bara varför inte det är kompatibelt med Opera v9.0?

Tänkte väl att det skulle funka bättre med clean install.
Det där skinnet är gjort för v. 7, skin gjorda för v. 8 bör funka bra även i v. 9 (men Native är ändå alltid snyggast ).

Varför skinnet inte funkar helt ok har jag inget svar på, men å andra sidan har jag aldrig gjort egna skins heller...

Permalänk
Medlem

Med default skinnet som är till v9.0 ser det dock ut så här:

dvs ingen "ram" runt rutan......

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
dvs ingen "ram" runt rutan......

Den kanske inte är helt livsviktig.

Hur ser det ut för dig om du istället håller in höger musknapp och scrollar med mushjulet?

Permalänk
Medlem

Ser likadant ut.... dock visste jag inte om att man kunde göra så.. tackar

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Ser likadant ut.... dock visste jag inte om att man kunde göra så.. tackar

Ett sätt att komma runt "problemet" är att inaktivera rutan som listar tabbarna, dvs du scrollar tabbarna direkt. Välj 'Cycle without showing list' under 'Tabs' i avanceradefliken i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Ett sätt att komma runt "problemet" är att inaktivera rutan som listar tabbarna, dvs du scrollar tabbarna direkt. Det ska finnas en inställning för detta under den avancerade fliken i prefs (Alt-P). Antagligen under Browsingmenyn (saknar Opera här på jobbet och minns inte riktigt var...).

Edit: 'Cycle without showing list' ska det heta. Finns i en listbox.

Hittade på vart man ändrade färgen i skinnet..... låg under [Toolbar Button Skin] i "skin.ini" tillhörande skinnet jag körde.

Det tråkiga är att alla mina genvägar och andra inställningar försvann iom att jag installerade i en ny mapp, har provat installera om det i den gamla,
men man lära ju avinstallera den gamla innan man kunde byta mapp, annaras kunde man bara "laga befintlig installtion",
jag har dom gamla mapparna kvar, fast att jag installerat i den gamla nu så är den nollstäld till grunden

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Det tråkiga är att alla mina genvägar och andra inställningar försvann iom att jag installerade i en ny mapp, har provat installera om det i den gamla,
men man lära ju avinstallera den gamla innan man kunde byta mapp, annaras kunde man bara "laga befintlig installtion",
jag har dom gamla mapparna kvar, fast att jag installerat i den gamla nu så är den nollstäld till grunden

Alla personliga filer (i Profilmappen) borde ligga kvar, de ska inte skrivas över.
Här är en lista på filerna -> http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=313

Opera har ett nytt format på filen som lagrar lösenord (wand.dat), så om du vill stega ner från v. 9 krävs annat sätt att extrahera data ur filen.

Permalänk

Real alternative fungerar ej med Opera. Så, tillbaka till Firefox för min del.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik MN
Real alternative fungerar ej med Opera. Så, tillbaka till Firefox för min del.

RA funkar utmärkt med Opera! Gör en ominstallation så ska du se att det funkar. Om inte är det väldigt konstigt (skadad Operainstallation?), men då är det bara att manuellt kopiera filerna till Operas pluginsmapp. Säg till om du vill ha vidare instruktioner.

Permalänk
Medlem

jag har också ett litet problem, när jag går in på komplett (enda stället jag märkt det på hittills) så centreras all text och det driver mig till vanvett otroligt störande

så kan man finns det någon inställning som ändrar detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orinoco
jag har också ett litet problem, när jag går in på komplett (enda stället jag märkt det på hittills) så centreras all text och det driver mig till vanvett otroligt störande

så kan man finns det någon inställning som ändrar detta?

Inga problem för mig och har aldrig haft det på den siten...

Gjorde du en ren installation av version 9?

Edit: Förresten är b8509 ute -> http://snapshot.opera.com/windows/o901w_8509m.exe

Citat:

changelog
Hotmail localization fixed
Save image as doesn't put it in transfers anymore
Last used search engine is now remembered
Using namespace in widgets now works
Find in page with same search word on newly loaded pages now works
Search engines now can't be added without a keyword
Newsfeeds can now be renamed
Multiple stablity fixes

Permalänk
Medlem

ok:S tror det hände efter att jag råkade utföra något kommand på tangentbordet, och jag har installera om, till och med formaterat fast det berodde på 0byte ledigt

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa om Multipopup som gör tooltips i Opera snyggare. Det är ett sk user javascript (UserJS).
Mer info -> http://www.hesido.com/web.php?page=multipopup

Exempel:

Andra intressanta UserJS:
LinkAlert -> http://userjs.org/scripts/browser/enhancements/link-alert
Check window.close -> http://userjs.org/scripts/browser/fixes/check-window-close
AutoSizer -> http://userjs.org/scripts/browser/enhancements/autosizer

Permalänk
Medlem

Grymt Kanel, jag la in allihopa, mycket bra!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se på film genom opera, någon som vet va som kan vara felinställt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VeCtor
Jag kan inte se på film genom opera, någon som vet va som kan vara felinställt?

Vilken typ av film? RealMedia, WMV, Flashfilmer eller kanske inga alls? Specificera format och/eller ge länk så ska vi hjälpa till.

Fixa WMV -> http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/version6...
För QuickTime, installera om QT eller QT Alternative
För RealMedia, installera om RealPlayer eller Real Alternative
För Flash -> http://www.adobe.com/go/getflashplayer

Permalänk
Medlem

Det är nästan alla! kan se aftonbladet TV eller va de nu heter.. men knappt några fler...

Permalänk
Medlem

Kanel, vet du om det går att skapa en knapp som togglar mellan panel på/av? Jag har bara en panel framma, Bookmarks, och vill genom en knapp till vänster om tabsen kunna dölja/ta fram dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Kanel, vet du om det går att skapa en knapp som togglar mellan panel på/av? Jag har bara en panel framma, Bookmarks, och vill genom en knapp till vänster om tabsen kunna dölja/ta fram dem.

http://operawiki.info/CustomButtons#toolbar
där har du en knapp för att "toggla" panel på/av
Toggle panel visibility (with HotClick at side arrow)

Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Kanel, vet du om det går att skapa en knapp som togglar mellan panel på/av? Jag har bara en panel framma, Bookmarks, och vill genom en knapp till vänster om tabsen kunna dölja/ta fram dem.

Fungerar inte F4 knappen? Annars kan du lägga till panel "knappen" genom customize höger klick högst upp.
EDIT* j0jj3 same time

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Fungerar inte F4 knappen? Annars kan du lägga till panel "knappen" genom customize höger klick högst upp.

Jag tittade genom den fördömda knapplistan 10 gånger utan att hitta någon Panel-knapp, och nu efterdu skrev det tänkte jag kolla en gång till, för säkerhets skull, och se på fan, där står den... Tack!

Om man nu ändå kunde byta ikon på den, för att symbolisera favoriter...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du kan ju skapa egna knappar i opera för "customcommands"
kolla runt lite hära

Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.

Permalänk
Medlem

j0jj3, tack, ska kika på det.

Nu är jag ju bara överpetig, men jag är inte riktigt nöjd ändå.

Gillar inte att Tabs-toolbaren börjar ovanför panelen istället för bredvid den. Dessutom ser Panelknappen inget vidare ut när den är nedtryckt, med nederkanten som saknas...

Vet ni förresten om det går att få bort beveln på toolbarsen, dvs de "nedtryckta" linjer mellan dem?

Edit: Gmail har av någon anledning fått en SweC-ikonen, och vägrar uppdateras. =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
[Bden. Dessutom ser Panelknappen inget vidare ut när den är nedtryckt, med nederkanten som saknas...

Edit: Gmail har av någon anledning fått en SweC-ikonen, och vägrar uppdateras. =/ [/B]

det där med att nederkanten saknas beror på temat du kör med
och du kan testa att ta bort ikonerna och låta dom laddas hem igen.
ta bort dom i "%userprofile%\application data\opera\Opera\profile\images"
Edit: för att ta bort linjerna mellan toolbarsen så får du editera skin.ini i zip filen för det aktuella temat så den ser ut så här
[Mainbar Skin]
Type= BoxTile
;Tile Top= border/etched_top.png

Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.