X1900XTX eller 7900GTX

Permalänk
Medlem

X1900XTX eller 7900GTX

Jag har suttit och kollat på fördelarna mellan ATI och Nvideas modeller, men jag har inte hittat någon riktigt stor fördel/nackdel förutom strömmen till ATI korten.
Jag har lyckats bestämma mig för att köpa antingen Saphire Radeon X1900XTX eller XFX GeForce 7900GTX , båda med 512MB såklart

Kan någon vara så snäll att peka ut fördelar/nackdelar med dessa kort tack!
BTW, jag spelar mest spel som Oblivion, BF2, CS:S etc.

Permalänk

onödigt att lägga 5k när du kan köpa ett xt för 3,4k som man kan klocka till xtx

Permalänk
Medlem

jag är inte så van att klocka, + att jag har hört lite dåliga saker om det ... annars så har jag hittat XFX 7900GTX Etreme Edition för 3500kr på Ebay (USA). Men jag har personer som kan hämta det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiMcIr
jag är inte så van att klocka, + att jag har hört lite dåliga saker om det ... annars så har jag hittat XFX 7900GTX Etreme Edition för 3500kr på Ebay (USA). Men jag har personer som kan hämta det

jo sen ska du betala frakten ifrån usa också,

_OM_ du är smart så köper du ett X1900XT för 3400:- på komplett.
7900~ är bra kort, men dem krånglar mycket för många.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317238

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

alltså min pappa åker ofta på tjänsteresa till USA, så någon frakt behöver jag inte betala. Men om vi bortser från ALLA priser, vilket kort är bäst? är det någon klar fördel?

Permalänk
Medlem

7900GTX;et lätt..

Drar mindre ström, mindre ljud, och har bättre prestanda.

Och krånglet är över.

Permalänk
Medlem

ok tack, precis det jag var ute efter

För även om x1900xt är billigt på komplett just nu, så skulle JAG ändå få lägga ut pengar för ett nytt nätagg vilket gör att det kommer kosta lika mkt som 7900GTX skulle göra

Permalänk
Avstängd

Jag kör med ett XFX 7900GTX XT funkar prima hörs inte ens bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
7900GTX;et lätt..

Drar mindre ström, mindre ljud, och har bättre prestanda.

Och krånglet är över.

Du kan inte säga att 7900GTX har bättre prestanda så där generellt.
Beror på vilka spel man lirar. Trådskaparen lirar Oblivion och där är X1900 snabbare och ger snyggare grafik och då det gäller BF2 och CS så maxar båda korten dom liren.

Permalänk

du ska ju lätt välja x1900xt på komplett och 7900gtx har visst problem.
Vad har du för nätagg då da?

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

du kanske ska börja läsa på longbow? Det har varit flera månader sen lanseringen, inte nvidias fel att vissa leverantörer i svearike säljer kort som ska kosta 4k för 3k som kom från första leveransen.

Problemen e lösta, och skulle det av nån chans vara ett problem nu 2 månader efter nvidia ska ha löst det så får du kortet ersatt ASAP.

Första leveranserna hade problem men inte alla korten jag sitter med ett fabriks överklockat xfx 7900GTX, köpte det samma dag som nvidia visade upp det officiellt. 9;e mars.

Permalänk
Medlem

Re: X1900XTX eller 7900GTX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiMcIr
Jag har suttit och kollat på fördelarna mellan ATI och Nvideas modeller, men jag har inte hittat någon riktigt stor fördel/nackdel förutom strömmen till ATI korten.
Jag har lyckats bestämma mig för att köpa antingen Saphire Radeon X1900XTX eller XFX GeForce 7900GTX , båda med 512MB såklart

Kan någon vara så snäll att peka ut fördelar/nackdelar med dessa kort tack!
BTW, jag spelar mest spel som Oblivion, BF2, CS:S etc.

Det är nog en lite mer smaksak på vilket kort du ska köpa.

X1900XTX kortet ger dig de finurliga fuktionerna att ha hög AA(anti aliasing, Kantutjämning) och höga upplösningar utan att bli av med någon särskilld stor mängd FPS när du spelar. Kortet däremot blir ganska varmt P.G.A att den suger i sig lite mer ström än Nvidias kort, varav därför dess stora fläkt som låter lite mer, men du kan fortfarande lätt överklocka den. Glöm inte heller at X1xxx serien har mycket bra stöd för HDTV som börjar komma i de nya spelen.

7900GTX har bra styrka, och håller din FPS uppe oberoende på grafikinställningar, men däremot så slår X1900XTX kortet 7900GTX om du ska köra med högra upplösningar och mycket kantutjämning. Men trots det så är 7900GTX ett monster i spel, och oavsett om du köper 7900GTX eller X1900XTX så blir du nöjd. Det kan jag lova.

Permalänk
Medlem

hm av va jag sett så slår 7900;an 1900XTX i 8 av 10 spel... i max upplösningar med max kantutjämning beror helt enkelt på 3d motorn som spelet använder.

Permalänk
Avstängd

7900GTX superkort bästa jag har haft i alla fall =)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
du ska ju lätt välja x1900xt på komplett och 7900gtx har visst problem.
Vad har du för nätagg då da?

Jag sitter typ på 300 :P:P:P:P:P ... så om jag ska köpa ett ATI så måste jag köpa nytt nätagg .... de såkallade rälsen som sitter då, som ska ha 30A ...
Är det standard eller? jag har inte en jäkla aning om vad jag har haha ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiMcIr
Jag sitter typ på 300 :P:P:P:P:P ... så om jag ska köpa ett ATI så måste jag köpa nytt nätagg .... de såkallade rälsen som sitter då, som ska ha 30A ...
Är det standard eller? jag har inte en jäkla aning om vad jag har haha ....

Öppna chassiet, kolla på nätagget.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 300W ....

Jag har en Intel Pentium IV 3.40GHz, 1GB RAM (2x512), Ljudkort=för tillfället nåt skit men ska köpa Soundblaster samtidigt som grafikkortet, har en SATA 250GB för tillfället (lagrar allt på farsans dator ) sen inge mer av värde ....

Är 300W grymt mkt för lågt för X1900XT??
har för mig att det stod 450W på specen :S

Permalänk
Medlem

Skulle inte hoppas på att ditt 300W agg klarar av varken 7900gtx eller x1900xtx iaf inte med stabila spänningar, så hur eller hur så är det ett bra råd att köpa nytt agg.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

ok, lite dåliga nyheter ... fick en jäkla hem-pc från min morsas jobb ... skitcp ... min farsa har alltid sagt till mig att inte ändra i den för att "vi inte äger den" (hyr under 3år) men nu orkar jag inte bry mig längre
har du nå bra förslag på något passande nätagg, eller nåt bra märke iaf? är inte så värst hemma på sånt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
7900GTX;et lätt..

Drar mindre ström, mindre ljud, och har bättre prestanda.

Och krånglet är över.

Skulle gärna vilja läsa lite mer om det där med "krånglet" är över, har inte lyckats hitta nåt om det, så om du har några länkar får du gärna bifoga dem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
du kanske ska börja läsa på longbow? Det har varit flera månader sen lanseringen, inte nvidias fel att vissa leverantörer i svearike säljer kort som ska kosta 4k för 3k som kom från första leveransen.

Problemen e lösta, och skulle det av nån chans vara ett problem nu 2 månader efter nvidia ska ha löst det så får du kortet ersatt ASAP.

Första leveranserna hade problem men inte alla korten jag sitter med ett fabriks överklockat xfx 7900GTX, köpte det samma dag som nvidia visade upp det officiellt. 9;e mars.

Ha! felet är inte alls över. Det finns med dom nya leveranserna också! Den som behöver läsa på är du! Ska du köpa från USA så ska du lätt ta ATi för att inte riskera att kortet har problem. Inte roligt om det har det och du måste skicka och det hamnar på ett fraktpris runt 500:-.

Och att det presterar bättre? Det gör det inte! XTX presterar bättre än GTX. Det har gåtts igenom i många trådar här på swec. Läs reviews!! (och inte tomshardware)

300w räcker inte för något av korten. Köp ett nytt aggregat också. 500w minst är att rekomendera.

Permalänk

http://www.playzone.se/shop_product.asp?id=25043

dessa ska vara screens från Xbox 360 så ni som har X1900XT+(XTX) ser erat ut så här då?

för hur jag än maxar får jag inte den kvallen och grafiken då maxar jag alla AA AF allt jag kan komma på

ursäkta mitt intåg men måste bara fråga sorry att ja låna tråden

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Ha! felet är inte alls över.

Kan du styrka detta med en källa? Jag vet att vissa 7900GT har problem, men inte hört nåt om GTX.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag tror att du inte inser vad som händer om man krymper ner en bild sådär mycket.

Permalänk

ok ja förstår så här efterhand ser jag ju det är collage

det ger inte en rättvis bedömning

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Kan du styrka detta med en källa? Jag vet att vissa 7900GT har problem, men inte hört nåt om GTX.

Har för mej att det finns GTX användare i den här tråden, bara ett bokmärke jag har och orkar inte läsa igenom tråden igen, det överlåter jag åt dej

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1059136&highlight=7...

Tråden är dock ingen sticky längre, det är delvis därför jag undrar om de har fixat problemet, eller om det bara är så att Kyle fått lite $$ under bordet

Permalänk
Medlem

....ok så man ska undvika 7900GTX och absolut köpa X1900XTX no doubt?

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen ... jag hittade ett Saphire X1900XT 512MB på Ebay för $380 .... så kan man ju alltid klocka upp det till ett XTXs prestanda
Jag ska nog köpa det, sen hittade jag ett ganska så schysst nätagg för 600kr, det var på 520W

Sen kommer pappa efter nåra minuter och säger till mig att det förmodligen inte passar i min dator, men det är en annan sak haha

Permalänk

Fortfarande har det inte bevisat att 7900GTX har lika stora problem som 7900GT. 7900GT ska man nog vara försiktig med, men med 7900GTX ska man inte oroa sig för.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

DataNusse är inte GT och GTX i stort sett samma kort, mest att GTX har högre hastigheter och mer minne? och layout är väl mer lr mindre samma? tycker inte att problemet borde försvinna av högre hastigheter snarare öka...

Men det intressanta är ju kanske prisvärdhet? jag skulle inte lägga ut 5k ifall jag kan mer lr mindre få samma prestanda för 3.4k... bara jag dock kanske.

BTW DiMcIr du sa att du inte var så van att klocka 2 saker
1. ifall man aldrig klockar kommer man aldrig bli van
2. att överklocka ett grafikkort är enklare än att installera ett spel... ifall du tar X1900 kortet så tanka ATi Tool sen ere bara att höja core+minne till samma hastigheter som XTX lr till och med högre