Produkttest: Core 2 Duo och Core 2 Extreme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Med TFT räcker det med 60hz och de flesta kör 1280x1024 skulle jag tänka mig.

Hur som helst finns det ingen anledning att köpa något annat än en Conroe när den väl kommer. Den billigaste E6300 klockar säkert ganska lätt till 2.6-2.8Ghz och det räcker mycket länge. För att matcha det behövs en AMD X2 med rejält krut i, men som jag har sagt tidigare skall En E6600 klocka som en gud om det skall vara ekonomiskt försvarbart att köpa en sådan före en E6300 som har nästan 50% av E6600s pris.

men om man inte klockar sin E6600 är den fortfarande bra då? alltså bättre än AMD? har ingen anig om hur man klockar, vågar och ska därför inte att göra det heller. men räcker det långt då?
hade tänkt mig en e6600, 1 gig corsair minnen, 200gb hdd sata2 WS och en 7950 GX2 kort men moderkort vet jag ännu inte....

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vänta på ATi`s RD600 eller Nvidia 590 SLI.. har inte lyckats hitta något moderkort med intel chipset som stödjer FSB på 1333MHz..

Läste detta på ett annat forum.
1333 Mhz Woodcrests kommer troligen att köras med socket 771 (inte 775 som Conroe)

_________________________
Jag kommer att köpa ett E6600.

Valde dessa minnen
http://www.memory-configurator.com/products/description/2Gb_G...

Står och tvekar mellan 3 olika Asus mobos.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316900
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316899
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321779

Kommer troligen köpa ett 7900GT, eftersom det verkar hetare än 1900GT kortet från ATi.

Rubb som stubb drygt 9-10papp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Verpal:conroe är väll ändå en 32/64 bitars processor precis som athlon64. vad är då amd:ns fördel i vista gentemot intel? dundermuppens inlägg var ju ren o skär ironi

sen sägs det ju att amd´s efterträdare till nuvarande processor designen inte kommer förän hösten 2007. så du kanske menar att mans ka vänta tills julen 2007? låter vettigt. man går inte o köper en dator nu, kan man så väntar man på conroe då det vara är en knapp månad kvar tills den släps

nimaloo: conroe kör väll 775 och Merom kör 479. båda heter core 2 duo, men sitter i olika sorters datorer och "ersätter" motsvarande cpu intel har nu. alltså tar över dess soket osv.

om du säger det så,vill dock gärna att amd ska svara snabbare än så alltså redan i år annars blir det en alla gamer,överklocksdatorer inteldatorer innan året är slut,efter som man vill ha prestanda vilket intel har.gillar amd pga av bra prestanda o bra pris än mot intel men det verkar ombytta roller nu. nån som vet en lista över vilka moderkort som stödjer intels nya prollar. och dundermuppen kan du inte vara sjysst av lägga av med ironin finns folk som inte vet lika mycket som resten o då får man vara sjysst o förklara för folk, det är väl därför forumet finns? så att alla dataintresserade kan dela med sig av sina erfarenheter o tankar? eller ??trodde det var så,men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Som med allt annat så skall man ta testresultaten med en nypa salt.
Om man spelar de nyaste spelen med "extra allt" (vem vill spela ett nytt spel som ser ut som skit?) så är det idag gpu:n som begränsar prestandan. Om du har en bra processor vill säga. Jag kan idag inte se någon som helst användning för x6800 prollen för dyr för prestandan. Det kan man iofs också säga om AMDs alla x2or utom 3800 och någon operton och intels e6700. Idag så lägger man bara 6-10 k på en processor om man vill mäta snoppläng på diverse hemsidor. Detsamma gäller de flesta SLI och CF lösningar.

Så sant så sant!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Amd inte helt ute ur leken medans intel kommer upp i 4.8ghz enligt denna artikel

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200605/23/200605231509...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jävlar! Vem sa att processorn inte är flaskhals?

http://www.sweclockers.com/imagebank/30f9f/yueC2B.gif

Öh? Nej, processorn är inte en flaskhals i praktiken. Den är en flaskhals i detta
"orealistiska" test.

Jag kallar det för "orealistiskt" för det är låga grafikinställningar som man aldrig skulle spela med om man hade något av dessa system. Samtidigt så är FPS:en såpass höga att man inte skulle märka någon prestandaskillnad mellan systemen. 200 FPS eller 500 FPS i genomsnitt kvittar.

Dessa typer av tester lurar ju bara icke insatta personer att tro att en viss processor gör underverk i spel fast det inte alls stämmer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det är snarare du som missar min poäng. Hur förväntar du se skillnaderna mellan processorerna, när han kör ett test som mer eller mindre enbart påverkar grafikkoret?

Är det detta du menade? http://enthusiast.hardocp.com/artic...W50aHVzaWFzdA==

Det var ett bättre test i så fall, för där testar man faktisk cpu

HardOCPs andra test är till för att visa hur stor skillnad valet av processor gör i en spelburk.

Nästan alla andra tester lurar ju folk att tro att processorn gör jättestor skillnad i spel när så inte är fallet. Visst, Conroe presterar bra i spel, men ett bättre grafikkort presterar så mycket bättre. Och eftersom alla inte är gjorda av pengar så vill man ha ut så mycket som möjligt för sina pengar. Ska man då bygga en spelmaskin så får man mest speldator om man väljer tex AMD Socket 939 och ett fett grafikkort. Just eftersom både processorn och moderkortet är billigare än motsvarande för Core 2 Duo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack

HardOCPs andra test är till för att visa hur stor skillnad valet av processor gör i en spelburk.

Nästan alla andra tester lurar ju folk att tro att processorn gör jättestor skillnad i spel när så inte är fallet. Visst, Conroe presterar bra i spel, men ett bättre grafikkort presterar så mycket bättre. Och eftersom alla inte är gjorda av pengar så vill man ha ut så mycket som möjligt för sina pengar. Ska man då bygga en spelmaskin så får man mest speldator om man väljer tex AMD Socket 939 och ett fett grafikkort. Just eftersom både processorn och moderkortet är billigare än motsvarande för Core 2 Duo.

,

OMFG!! Det är ju inte det som är poängen människa. SKa du testa en processor så är ju för fan ett speltest med alla inställningar på max det absolut mest idiotiskta du huvudtaget kan göra. Med maxade inställningar övergår flaskhalsen till gpu.

Det är betydligt mer intelligent att köra 800x600 ifall man bara vill visa skillnaderna mellan cpu:er. I upplösningar som dessa får en mer realistisk bild av hur processorn arbetar, det avspeglarsig sen även i de andra testerna, så som encoding.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veerpal
Amd inte helt ute ur leken medans intel kommer upp i 4.8ghz enligt denna artikel

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200605/23/200605231509...

Länken handlar om Pentium D och inte Core 2 Duo. Core 2 Duo är effektivare per Mhz än Athlon 64. Det var verkligen inte Pentium D. Tittar man på testerna så måste AMD få upp sin Athlon 64 runt 4GHz för att slå Core 2 Duo X6800. AMD har levt länge på sin Athlon 64 och behöver nu också byta teknik.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
kollar man på rena speltester så kolla in [H]ardOcp's speltest, skiljer inte så mycket faktiskt ... har sagt det innan och säger det nu ... lär er testa grejerna i vettiga upplösningar istället för en massa lågupplösta timedemos...

[H] hade också en hel del vanliga applikationstester ... där skiljde det sig en hel del ... men f*n vore väl annars om inte Intel skulle kunna ge ut en ny serie processorer som inte var snabbast på marknaden ... dom ha nog lärt sig ett och annat av sitt förra misstag med P4:an ...

TImedemos med låg upplösning är en ganska viktig del av tester, iochmed den återspeglar processorns möjligheter... HÖjer du upplösningen hänger det mest på grafikkortet iochmed spelen är såpass optimerade idag...

Det blir bara ett grafikkortstest och inget CPU-test på riktigt höga upplösningar, vilket de flesta kanske vet idag... Vill ni att era nya spel ska lira fort köp nytt grafikkort istället!

Däremot är det nog bättre att först köpa en E6600 och sedan köpa ett nyy grafikkort, sjuhelvetes processor!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
,

OMFG!! Det är ju inte det som är poängen människa. SKa du testa en processor så är ju för fan ett speltest med alla inställningar på max det absolut mest idiotiskta du huvudtaget kan göra. Med maxade inställningar övergår flaskhalsen till gpu.

Det är betydligt mer intelligent att köra 800x600 ifall man bara vill visa skillnaderna mellan cpu:er. I upplösningar som dessa får en mer realistisk bild av hur processorn arbetar, det avspeglarsig sen även i de andra testerna, så som encoding.

Jo, det är precis det som var syftet med HardOCPs test. Att testa hur stor skillnad processorn gör i verkligheten.

Och för konsumenten är det viktiga hur mycket en processor gör skillnad i verkligheten, inte hur bra processorn presterar i någon situation som man ändå aldrig använder datorn till.

Man är intelligent om man inser varför de gjorde testet.
Och om man ska testa spel, hur kan du då över huvud taget påstå att man får en mer realistisk bild om man kör på helt andra upplösningar än vad man spelar vid?

Problemet är att vanliga icke insatta människor inte kan tyda ett benchmark, det märks tom här på Sweclockers där folk är betydligt mer insatta än 95% av världens befolkning. Det test som HardOCP gjorde är till för att lära nötterna att processorn inte spelar så stor roll i spel.

Du kanske borde försöka sätta dig in lite mer i hur folk tänker. Jag arbetar delvis med att bygga datorer åt vanliga icke-nördar och jag får ständigt frågor om detta. Folk i allmänhet vet knappt vad ett grafikkort är och tror att det är processorn som är det avgörande för spelprestandan, enbart för att de inte kan tyda ett benchmark. Precis som personen på första sidan i denna tråd som påpekar att processorn är flaskhalsen trots att det inte har någon jäkla betydelse i testet han visar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Jo, det är precis det som var syftet med HardOCPs test. Att testa hur stor skillnad processorn gör i verkligheten.

Och för konsumenten är det viktiga hur mycket en processor gör skillnad i verkligheten, inte hur bra processorn presterar i någon situation som man ändå aldrig använder datorn till.

Man är intelligent om man inser varför de gjorde testet.
Och om man ska testa spel, hur kan du då över huvud taget påstå att man får en mer realistisk bild om man kör på helt andra upplösningar än vad man spelar vid?

Problemet är att vanliga icke insatta människor inte kan tyda ett benchmark, det märks tom här på Sweclockers där folk är betydligt mer insatta än 95% av världens befolkning. Det test som HardOCP gjorde är till för att lära nötterna att processorn inte spelar så stor roll i spel.

Du kanske borde försöka sätta dig in lite mer i hur folk tänker. Jag arbetar delvis med att bygga datorer åt vanliga icke-nördar och jag får ständigt frågor om detta. Folk i allmänhet vet knappt vad ett grafikkort är och tror att det är processorn som är det avgörande för spelprestandan, enbart för att de inte kan tyda ett benchmark. Precis som personen på första sidan i denna tråd som påpekar att processorn är flaskhalsen trots att det inte har någon jäkla betydelse i testet han visar.

Tja, vi kan ju börja med det mest uppenbara. Hur många procesent av datoranvändarna inbillar du dig spelar i 1600x1200? 4-5% som max, de kallas enthusiaster. En vanlig användare har i allmänhet inte råd med grafikkortet på 5000kr som krävs för att maxa allt i denna upplösningen.

Kan jag kommer fortfarande hävda att HardOCP testet i största allmänhet är skit ifalll man ska visa vad en processor klarar av. Dom som testar där vet lika bra som jag man lika bra hade kunnat skriva "Nu testar vi olika grafikkort" istället.

Btw: detta testet är inte gjort för medelsvensson. Dom vet inte ens att HardOCP existerar och kommer förmodligen aldrig att göra iheller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tja, vi kan ju börja med det mest uppenbara. Hur många procesent av datoranvändarna inbillar du dig spelar i 1600x1200? 4-5% som max, de kallas enthusiaster. En vanlig användare har i allmänhet inte råd med grafikkortet på 5000kr som krävs för att maxa allt i denna upplösningen.

Kan jag kommer fortfarande hävda att HardOCP testet i största allmänhet är skit ifalll man ska visa vad en processor klarar av. Dom som testar där vet lika bra som jag man lika bra hade kunnat skriva "Nu testar vi olika grafikkort" istället.

Btw: detta testet är inte gjort för medelsvensson. Dom vet inte ens att HardOCP existerar och kommer förmodligen aldrig att göra iheller.

I 1280*1024 ser du ju fortfarande väldigt lite skillnad om du har ett bra någorlunda grafikkort. Och det är ju det de flesta spelar i och särskilt de som har TFT.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hmm, värt att nämna är väl att HardOCP-testet kördes på ett grafikkort, ett 7900GTX. Ska man överhuvudtaget göra ett test som dom anser sig har gjort så ska det göras med SLI eller Crossfire.

Deras review var nog den sämsta och den partiska test jag har sett på länge. Tomshardware ligger klart efter där

Tittar man vidare på Anandtechs review så ser man där att även i 1600x1200 upplösning så får Conroe klart högre poäng. Kanske för att gpun inte blev flaskhals i Anandtechs review?

Citat från HardOCP:
But, if you look at the amount of difference between the AMD and Intel CPUs, you will see that it isn’t enough to amount to anything. The only game that we saw any real-world difference in was Oblivion, and even that was tiny. A little overclocking would clear that difference up.

Och Core 2 Duo går inte att överklocka?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Överklockad

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4570

Ringde även upp till komplett och frågade vilka moderkort dom rekommenderade till Conroe.
Svaret jag fick var att dom inte testat vilka moderkort som funkar med conroe än så länge och att dom skulle testa alla kort innan conroe släpps på marknaden.
Dom visste heller inte vilka revisioner dom hade på i975x korten.
Dom enda som var testade än så länge var 2 MSI kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Dessa typer av tester lurar ju bara icke insatta personer att tro att en viss processor gör underverk i spel fast det inte alls stämmer.

HardOCPs andra test är till för att visa hur stor skillnad valet av processor gör i en spelburk.

Nästan alla andra tester lurar ju folk att tro att processorn gör jättestor skillnad i spel när så inte är fallet. Visst, Conroe presterar bra i spel, men ett bättre grafikkort presterar så mycket bättre. Och eftersom alla inte är gjorda av pengar så vill man ha ut så mycket som möjligt för sina pengar. Ska man då bygga en spelmaskin så får man mest speldator om man väljer tex AMD Socket 939 och ett fett grafikkort. Just eftersom både processorn och moderkortet är billigare än motsvarande för Core 2 Duo.

En test med "realistiska" grafikkortsinställningar "lurar" ju precis lika mycket genom att den inte så insatta konsumenten då tror att det inte spelar någon roll vilket han/hon köper eftersom de presterar ungefär lika. Det vore ju idiotiskt att rekomendera någon att köpa en sämre processor bara för att de just idag inte spelar så stor roll. Spelen utvecklas, det kommer mer och mer fysik in i bilden och den snabbare processorn kommer självklart hänga med längre.

Säger inte att det HardOCP gör är fel, är ju kul att se resultat under realistiska förhållanden men skall man utföra en test av processorn är det ju först och främst tester där inte andra delar av systemet agerar flaskhals man är ute efter. Annars är det ju som att test high-end grafikkort i låga upplösningar eller med en slö processor...det säger absolut ingenting om hur bra de är.

SimHQ har en bra test med flertalet simulatorer vilka brukar kräva mer av processorn och mindre av grafikkortet än de vanlig FPS som ofta används i tester. Här ser man en ofta en klar skillnad även vid lite mer "realistiska" inställningar.

http://www.simhq.com/_technology2/technology_090a.html

Permalänk
Medlem

Conroe är riktigt het som vi alla vet. Dock inte värt en uppgradering för mig ännu (sitter på en a64 3000+ i 2,4GHz), mer värt att lägga pengarna på ett graffekort. Men skulle jag köpa nytt från scratch så hade inte valet varit svårt På serversidan så kommer det antagligen vara betydligt jämnare nu. Först med 4st processorer och uppåt så tror jag att amd tar ledningen.

Permalänk
Avstängd

Jag skiter i vad anandtech så vidare tester för dom verkar ju skruvade:)

Mitt nästa system kommer baseras på en E6300 och efter det får jag se vilket moderkort och cpu jag kommer välja.

Jag börjar på lägsta och testar mig upp som jag antar att många entusiaster på sweclockers kommer att göra:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Shit asså, vaffan ska AMD ta sig till nu då?

Det finns ju ingen som hellst anledning att köpa AMD i dagsläget när intel både har prestandan och priset på sin sida.

AMD kommer säkert att snubbla över sig själv när de märker att ingen köper deras prollar längre och sen hastar ihop något för att kompensera men när de jobbar under sån press så lär det skita sig och sen går det åt helvete med AMD.

Jahopp.

Det logiska att ta sig till är ju för AMD att sänka priserna (förefaller ganska uppenbart).
Jag tror de är villiga att sänka priserna ganska mycket bara för att fortsätta att sälja bra, de vill garanterat inte tappa de marknadsandelar de kämpat åt sig.

Sen när de har något nytt som kan utmana Core2 på allvar så går förstås priserna upp igen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ang. de Realistiska speltesterna...

Det finns de här som envist hävdar att man ska bencha en prolle i 1600x1200 med max inställningar i allt...
Problemet är ju bara det att då benchar man graffekorten istället då dessa blir flaskhalsen i systemet.

Tänk fram ett halvår istället, när t.ex. R600 kommit ut, kör dessa i crossire, och du kan spela oblivion med det mesta lull lullet förbockat om du har en, låt oss för enkelhetens skull säga Intel x6800.

Om du däremot sitter på en P4 som jag, spelar det ingen roll om du satt på 6 grafikkort i den kalibern (till och med teoretiskt omöjligt, jag vet) för att min P4 begränsar mina fps till ca 50 som allra bäst (för att inte tala om sämst), testat med grafikinställningarna i botten....

Så ni som har svårt att se nyttan i en vad jag kallar "riktig" processorbench tänk fram ett halvår och titta på de kort som gör det möjligt att processorn faktist blir en flaskhals.

Ett perfekt exempel är HL2 där min processor begränsar mig redan i dagsläget, tack vare avancerad fysik och AI.

PS. Jag skulle kunna döda för en E6600, En Atiplanka med RD600, och de kommande R600 graffekorten...
Crysis here I come... DS.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Hur som helst är vi i roliga Processor- och grafikkorts-tider. Själv är jag nöjd med det jag har men det är mumma att läsa tester och disskutera klockning mm.

Helt underbart att det börjar hända saker igen. Har varit segt ett bra tag nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilka moderkort som är / kommer att vara PECI-kompatibla?
Jag vill ha ett tyst system, så varje funktion som kan hjälpa ditåt är ju bra....

http://www.tomshardware.com/2006/07/14/core2_duo_knocks_out_a...

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ang. de Realistiska speltesterna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Det finns de här som envist hävdar att man ska bencha en prolle i 1600x1200 med max inställningar i allt...
Problemet är ju bara det att då benchar man graffekorten istället då dessa blir flaskhalsen i systemet.

Tänk fram ett halvår istället, när t.ex. R600 kommit ut, kör dessa i crossire, och du kan spela oblivion med det mesta lull lullet förbockat om du har en, låt oss för enkelhetens skull säga Intel x6800.

Om du däremot sitter på en P4 som jag, spelar det ingen roll om du satt på 6 grafikkort i den kalibern (till och med teoretiskt omöjligt, jag vet) för att min P4 begränsar mina fps till ca 50 som allra bäst (för att inte tala om sämst), testat med grafikinställningarna i botten....

Så ni som har svårt att se nyttan i en vad jag kallar "riktig" processorbench tänk fram ett halvår och titta på de kort som gör det möjligt att processorn faktist blir en flaskhals.

Ett perfekt exempel är HL2 där min processor begränsar mig redan i dagsläget, tack vare avancerad fysik och AI.

PS. Jag skulle kunna döda för en E6600, En Atiplanka med RD600, och de kommande R600 graffekorten...
Crysis here I come... DS.

Köra intel på ati smart. AHCI? nä.
Men iaf. Varför skulle man köra en intel cpu utan dess chipset? köra en porsche med 12" fälgar...

(varför döda för en cpu?:)

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ang. de Realistiska speltesterna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Köra intel på ati smart. AHCI? nä.
Men iaf. Varför skulle man köra en intel cpu utan dess chipset? köra en porsche med 12" fälgar...

(varför döda för en cpu?:)

Hmmm, har du läst om ati:s Intel 3200 crossfirelösning? RD600, med funktioner som FSB 1500 asyncront osv?
1. Ja det har du, du är ironisk
2. Nej, då borde du läsa på om det, för det ser ut att vara en helsikes planka från Ati på g...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du har missat hela grejjen med intel
Kör på en X6800 med intel chip skulle nog aldrig byta det mot ett ati kort.

Går inte att få ett ati kort stabilt har nog inte lyckats någon gång..

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Tror du har missat hela grejjen med intel
Kör på en X6800 med intel chip skulle nog aldrig byta det mot ett ati kort.

Går inte att få ett ati kort stabilt har nog inte lyckats någon gång..

Hmmm, det är kanske för att RD600 inte finns till försäljning än...
Tror anandtech har nån juste artikel om just den nya Atichipsetet som verkar ruggans spännande.
Det är tänkt att du i princip ska kunna klocka allt oberoende av varanda, asynkront.
Det innebär att du kommer att kunna klocka dinna minnen, processor FSB till deras maximala stabila lägen.

De har hitintills lyckats få en STABIL FSB på 1500 MHz utan att behöva röra muliplar eller klockfrekvenser som rör någonting annat än jus FSB:n i detta fall.

(M) en sitt du på ditt Intelchipset (sjunkande konservativt skepp)...

;p

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem

Söker vi alla en överclockad dator eller söker vi en stabil lösning?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Nu kanske någon redan sagt detta men Intels nya processorer funkar ju ungefäre likadant som med nVidia och ATi. De är mycket bättre på lägre upplösningar (även budget slår svindyrt) men då man sedan börjar höja lite på upplösning och andra inställningar minskar försprånget väldigt mycket (dock i detta fallet vinner väl intel ändå, till skillnad från nVidia).

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem

Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Söker vi alla en överclockad dator eller söker vi en stabil lösning?

Snälla, gör oss alla en tjänst. Läs.
http://www.nordichardware.se/nyhet,10482.html
Observera att detta var skrivet i juni, det var den första bästa länken jag hittade och fler framsteg är gjorda.
Återigen, En STABIL FSB PÅ 1500 MHz.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage